کد خبر: ۵۶۲۴۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
در مقاله خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران عنوان شد:
هرگونه ردیابی این ویروس در حیوانات شامل اطلاعات درباره‌ی گونه، تست‌های تشخیصی و اطلاعات اپیدمیولوژی مرتبط باید به سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) گزارش شود ...
 
 

توضیحات سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) درباره بیماری کووید-19

علت کووید- 19 (COVID-19 ) چیست؟

کروناویروس ها (Coronaviruses/CoV ) خانواده ای از ویروس های دارای ریبونوکلئیک اسید (RNA ) هستند. نام این ویروس ها که از کلمه (Corona/crown) گرفته شده است اشاره به ساختار تاج مانند پروتئین هایی دارد که اطراف غشای لیپیدی ویروس را فراگرفته اند. عفونت های کروناویروسی در حیوانات و انسان رایج هستند. هرچند برخی از سویه های کروناویروس ها زئونوز هستند، بدین معنی که می توانند بین حیوانات و انسان منتقل شوند اما بسیاری از سویه های این ویروس ها ویژگی زئونوز بودن را ندارند.

در انسان، کروناویروس ها می توانند موجب ایجاد بیماری های با شدت مختلف از سرماخوردگی خفیف تا بیماری های با حدت بالا مانند نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس (Middle East Respiratory Syndrome /MERS ) و سندرم شدید حاد تنفسی یا سارس (Severe Acute Respiratory Syndrome/ SARS) شوند. کروناویروس عامل بیماری مرس از شتر به انسان و کروناویروس عامل مسبب سارس از نوعی پستاندار گوشتخوار به انسان منتقل شده است.

در دسامبر 2019 ، موارد انسانی درگیر با پنومونی با عامل ناشناخته در شهر ووهان (Wuhan ) استان هوبی (Hubei ) در چین گزارش شد. در نهایت سویه جدیدی از کروناویروس ها توسط دانشمندان چینی به عنوان عامل مسبب این بیماری معرفی گردید.

عمده بیماران درگیر با این بیماری مربوط به شهر ووهان یا استان هوبی چین بودند و موارد ابتلا در سایر نواحی چین و کشورهای دیگر نیز سابقه سفر به این مناطق را داشتند. این کروناویروس جدید توسط کمیته بین المللی طبقه بندی ویروس ها (International Committee on Taxonomy of Viruses/ICTV ) تحت عنوان 2-SARS-CoV  یا ویروس کووید- 19 نامگذاری گردید و بیماری حاصل از آن کووید- 19 نام گرفت.

آیا حیوانات مسئول انتقال کووید- 19 به انسان هستند؟

به نظر می رسد روش غالب انتقال و سرایت کووید- 19 انسان به انسان است. شواهد جدید پیشنهاد می کنند که ویروس کووید- 19 دارای منشا جانوری است. مطالعات بیشتری به منظور شناسایی منشا جانوری و گونه های مسبب و همچنین اثبات نقش جانوران ناقل این بیماری نیاز است. تاکنون شواهد علمی کافی که بتواند منشا و یا چگونگی و راه انتقال این ویروس را از منشا جانوری به انسان نشان دهد، وجود ندارد. اطلاعات حاصل از ارزیابی توالی ژنتیکی ویروس کووید- 19، ارتباط نزدیک این ویروس را با کروناویروس های دیگری در گونه ای از خفاش ها نشان داده است.

در حال حاضر اولویت های تحقیقات پیرامون منشا جانوری کووید- 19 توسط گروه تحقیقاتی حیات وحش در سازمان جهانی بهداشت حیوانات (World Organisation for Animal Health/OIE ) در دستور کار قرار گرفت و به سازمان بهداشت جهانی (World Health Organization/WHO ) ارائه شده است. نتایج استخراج شده از تحقیقات این گروه در سایت سازمان بهداشت جهانی در دسترس است.

آیا نیاز به انجام اقدامات پیشگیرانه خاصی برای دام های زنده و یا محصولات دامی وجود دارد؟

با وجود آنکه شک و شبهه هایی در زمینه منشا ویروس کوید-19 وجود دارد، با توجه به توصیه های سازمان جهانی بهداشت، هنگام بازدید از بازارهای دام زنده، یا بازارهای فروش گوشت تازه و محصولات دامی، بهتر است موازین بهداشتی را به عنوان یک رفتار کلی پیشگیرانه، رعایت کنید. این موازین شامل شستن دست ها با صابون و آب آشامیدنی بعد از تماس با حیوانات و محصولات دامی، اجتناب از تماس دست ها با چشم ها، بینی و دهان و لمس حیوانات بیمار یا محصولات فاسد می باشد.

از هرگونه تماس با دیگر حیواناتی که ممکن است در این مکان ها حضور داشته باشند (مثل گربه ها یا سگ های ولگرد، جوندگان، پرندگان و خفاش ها) باید خودداری شود. باید احتیاط های لازم در اجتناب از تماس با پسماندها حیوانی یا مایعاتی که بر روی زمین یا سطوح فروشگاه ها هستند، صورت گیرد.

توصیه های استاندارد سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از گسترش این بیماری شامل شستن منظم دست ها، پوشاندن دهان و بینی با آرنج در هنگام سرفه و اجتناب از تماس نزدیک با افراد دارای علائم تنفسی مانند سرفه و آبریزش بینی می باشد.

طبق قوانین معمول برای امنیت مواد غذایی، گوشت خام، شیر یا ارگان های حیوانات باید با احتیاط جابجا شوند تا از هرگونه امکان آلودگی متقابل مواد خوراکی نپخته جلوگیری شود. گوشت تهیه شده از دام سالم که به خوبی پخته شده باشد، برای مصرف امن می باشد. بر اساس اطلاعاتی که تا امروز وجود دارند، لزومی به برقراری محدودیت های تجاری نمی باشد.

ما درباره کوید- 19 و حیوانات همراه چه می دانیم؟

شیوع کنونی کوید- 19 در نتیجه انتقال فرد به فرد این ویروس می باشد. تا به امروز شواهدی دال بر انتقال این بیماری توسط حیوانات همراه وجود ندارد. بنابراین هیچ توجیهی در برقراری موازینی علیه این حیوانات که ممکن است آسایش آنها را به خطر بیاندازد وجود ندارد.

مرکز خدمت رسانی دامپزشکی منطقه هنگ کنگ ویژه ی بخش اداری جمهوری خلق چین به سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE ) شواهدی مبنی بر مثبت شدن تست کوید- 19 یک سگ که ارتباط نزدیکی با فرد مبتا به کوید- 19 را داشته گزارش کرده است. این تست که توسط Real PCR  انجام شده است، حضور مواد ژنتیکی از ویروس کوید- 19 را نشان داده است. این سگ هیچ گونه علائم بالینی از این بیماری را نشان نداده است.

هیچ گونه شواهدی مبنی بر نقش سگ ها در انتقال این بیماری انسانی و امکان بیماری شدن آنها وجود ندارد.

مطالعات بیشتری برای درک چگونگی تاثیر ویروس کوید- 19 بر حیوانات مختلف نیاز است. سازمان جهانی بهداشت حیوانات، در صورت وجود اطلاعات جدید، به روز رسانی می شود. هیچ گونه مدارکی مبنی بر ایجاد محدودیت در انتقال و خرید و فروش حیوانات همراه وجود ندارد.

چه اقدامات پیشگیرانه ای در هنگام مواجه حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات با انسان های آلوده و یا مشکوک به کوید- 19 باید صورت گیرد؟

تا به الان هیچ گزارشی از ابتلای حیوانات همراه و دیگر حیوانات به کوید- 19 و شواهدی مبنی بر نقش پررنگ اپیدمیولوژیک آنها در این بیماری انسانی وجود ندارد. با این حال بدلیل وجود بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات (که بعنوان بیماری های زئونوز شناخته می شوند) همچنان توصیه می شود که افراد مبتا به کوید- 19 تماس خود را با حیوانات تا تکمیل اطلاعات ما از این ویروس، محدود کنند. هنگام مراقبت و نگهداری از حیوانات، همیشه باید نکات بهداشتی رعایت شوند. این موارد شامل شستشوی دست ها، غذا و وسایل آنها قبل و بعد از تماس با حیوانات و نیز اجتناب از بوسیدن، لیس زدن و خوردن غذای مشترک با حیوانات می باشد.

درصورت امکان افراد بیمار یا تحت مراقبت های پزشکی برای بیماری کوید- 19 باید از تماس نزدیک با حیوانات خانگی خودداری کرده و از دیگر اعضای خانواده خود بخواهند تا مسئولیت مراقبت از حیوان خانگی را برعهده بگیرند. اگر خود فرد بیمار باید از حیوان خانگی اش مراقبت کند باید موارد بهداشتی را به خوبی رعایت کرده و درصورت امکان از ماسک استفاده کند.

مراکز خدمت رسانی ملی دامپزشکی چه اقداماتی را می توانند در خصوص حیوانات همراه انجام دهند؟

مراکز خدمت رسانی های بهداشت عمومی و دامپزشکی باید با همکاری یکدیگر از یک روند بهداشتی مشترک در انتقال اطلاعات و ارزیابی خطر در زمانی که یک فرد مبتلا به کوید-19 اعلام می کند که در تماس با حیوانات بوده است، پیروی کنند. اگر در هنگام ارزیابی خطر، تصمیم گرفته شود که از حیوان در تماس با فرد آلوده به کوید- 19 آزمایش گرفته شود، توصیه می شود تا از آزمایش های RT-PCR استفاده شده و نمونه ها از دهان، بینی و مخرج حیوان گرفته شود.

با آنکه شواهدی دال بر انتقال کوید- 19 از یک حیوان به حیوان دیگر وجود ندارد، بهتر است حیواناتی که نتیجه آزمایش آنها برای کوید- 19 مثبت بوده است با دیگر حیوانات تماس نداشته و از آنها دور نگه داشته شوند.

مسئولیت های بین المللی سازمان های دامپزشکی در این رویداد چیست؟

در صورت ردیابی ویروس کوید- 19 در حیوانات OIE  وظیفه دارد بر اساس terrestrial animal health code  این بیماری را به عنوان بیماری نوپدید اعلام کند. بنابراین هرگونه ردیابی این ویروس در حیوانات شامل اطلاعات درباره ی گونه، تست های تشخیصی و اطلاعات اپیدمیولوژی مرتبط باید به OIE  گزارش شود. بسیار ضروری است که سازمان های دامپزشکی، در جریان اطلاعات باشند و خود را با سازمان های بهداشت عمومی و یا حیات وحش در ارتباط نزدیک نگه دارند تا از درستی مدیریت شرایط خطر و اطلاع رسانی های درست مرتبط با بیماری اطمینان یابند. ضروری است کوید- 19 که باعث انجام اقدامات نامناسب علیه حیوانات اهلی و حیات وحش که ممکن است سلامتی و آسایش آن ها را دچار مشکل کند و یا اثرات منفی بر روی تنوع زیستی دارد، نشود.

در حال حاضر OIE  چه اقداماتی انجام می دهد؟

در حال حاضر OIE  با نمایندگان منطقه ای خود در آسیا و اقیانوسیه، نماینده OIE  در چین، سرویس ملی دامپزشکی، گروه حیات وحش OIE  و FAO  و WHO  در ارتباط است تا در جریان به روز ترین اطلاعات باشد و موارد جدید را اطلاع رسانی کند. همچنین این سازمان با افراد باتجربه ای که در تحقیقات جاری بر روی منبع عفونت در حال فعالیت هستند، مرتبط است. شایعات و اخبار غیر رسمی نیز به صورت روزانه بررسی می شوند.

با توجه به شباهت های به وجود آمدن کوید- 19 با بیماری های عفونی دیگر انسان، که در ارتباط با حیوان به وجود آمده اند، توصیه های غیررسمی OIE  پیشنهاد می کند که اقداماتی در مورد شناسایی تحرکات تجارت و مصرف حیوانات حیات وحش، با هدف کاهش خطر اتفاقاتی از این دست در آینده صورت گیرد.

جایگاه کنونی:

گروه مشاوران غیررسمی OIE، این سازمان را با تحقیقاتی در مورد نقش بالقوه ی حیوانات یا دیگر موارد مرتبط با این بیماری، به روز نگه می دارند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید اخبار و گزارش های OIE  را دنبال کنید.

منبع:

https://www.oie.int/en/scientific-expertise/specific-information-and-recommendations/questions-and-answers -on-2019novel-coronavirus

منبع: خبرنامه انجمن جراحی دامپزشکی ایران (ماهنامه هدهد)
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
0
4
تشکر بسیار مفید است.

البته یک خطای رایج در کشور در این ترجمه نیز دیده می شود و آن ترجمه اشتباه و تحت الفظی Public health به صورت بهداشت "عمومی" است.

هم چنانکه در چند مورد در متن بالا مشاهده می شود،
OIE دامپزشکی را مجزا از Public health ذکر می کند.

ترجمه فارسی رایج این ترکیب اگر واقعا در انگلیسی می خواست به معنای بهداشت مشترک و عمومی "انسان و دام" باشد،
می بایستی به صورت Common health یا General health باشد.

هر کس که کوچکترین آشنایی با زبان محاوره ای انگلیسی داشته باشد می داند که Public به معنای مردم، مردمی و میدان تجمع مردم است و هیچگاه Public به معنای جمع" انسان و حیوانات" به کار گرفته نشده است!!!

بنابراین، ترجمه دقیق و صحیح Public health،
"بهداشت مردم" یا همان "بهداشت انسان" است.

در اتحادیه اروپا نیز مدیریت کل بهداشت و سلامت غذایی (Health and food safety) شامل دو زیر شاخه کاملا مجزا از هم یعنی Public health و Food safety است:

که مورد اول فقط و فقط به بهداشت و درمان "انسان" می پردازد
و مورد دوم به سلامت غذایی از مزرعه تا سفره و بیماری های مشارک انسان و دام و در حقیقت امور دامپزشکی می پردازد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
2
1
ببخشید در مورد کلمه اپیدمیولوژی باید این مطلب را ذکر نمایم به معنای مطالعه بر روی مردم می باشد (اپی: روی _ دموس: مردم _ لوژی: مطالعه)
بنابراین نباید برای حیوانات استفاده گردد،لطفا از واژه معادل آن برای حیوانات استفاده گردد.
ممنونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
0
2
ویروس جدید کرونا، که با نام علمی «SARS-CoV-۲» نیز شناخته می‌شود، به دلیل ساختار خود نقاظ ضعف‌هایی دارد. مثلا، این ویروس به سادگی قابلیت نابود شدن دارد. هر ویروس کرونا، از مجموعه کوچک ژن‌ها متشکل شده که پوسته‌ای از مولکول‌های چربی دارد. از آنجا که پوسته‌های چربی به راحتی توسط صابون درهم شکسته می‌شوند، ۲۰ ثانیه شستشوی دست با آب صابون کافی است تا یک ویروس را از بین ببرد. همچنین، پوسته‌های چربی ویروس، در برابر عناصر نیز آسیب پذیر هستند. یک پژوهش جدید نشان داد که ویروس جدید کرونا، روی مقوا یک روز و روی فولاد و پلاستیک بی دو تا سه روز زنده می‌ماند. این ویروس در عالم واقع دوام نمی‌آورد. بنابراین، برای زنده ماندن به بدن انسان نیاز دارد.

این ویروس با آنفولانزا تفاوت دارد و به یک خانواده کاملا متفاوت از ویروس‌ها تعلق دارد. این خانواده، یعنی خانواده ویروس‌های کرونا، شامل فقط شش عضو دیگر است که انسان را مبتلا می‌کنند. چهار عضو از آن‌ها -OC۴۳، HKU۱، NL۶۳ و ۲۲۹E – برای بیش از یک قرن به طول ملایم انسان‌ها را مبتلا کرده اند و علت یک سوم سرماخوردگی معمولی هستند. دو عضو دیگر – مرس و سارس (یا به تعبیر برخی ویروس شناسان سارس کلاسیک) - باعث بیماری بسیار شدیدتری هستند. اما چرا این ویروس هفتم کرونا به یک پاندمی تبدیل شد؟


ساختار ویروس جدید کرونا، سرنخ‌هایی درباره موفقیت آن دارد. از نظر شکل، کرونا شبیه یک گلوله میخ دار است. این میخ‌ها، پروتئینی به نام «ACE۲» را که روی سطح سلول‌های ما یافت می‌شود، شناسایی می‌کند و به آن می‌چسبد. این اولین گام مبتلا شدن است. دقیقا همین میخ‌ها باعث می‌شود که ویروس جدید کرونا بسیار محکم‌تر از سارس کلاسیک به ACE۲ بچسبد. آنگلا راسموسن، از دانشگاه کلمبیا، می‌گوید این چسبندگی زیاد کرونا احتمالا برای انتقال بیماری از انسان به انسان واقعا ضروری است. به طور کلی، هر چه چسبندگی محکمتر باشد، به ویروس‌های کمتری برای ابتلا نیاز است. ویروس جدید کرونا، ویژگی مهم دیگری نیز دارد. میخ‌های این ویروس از دو نیمه متشکل شده اند. وقتی که این دو نیمه جدا می‌شود، ویروس فعال می‌شود و فقط در همین حالت، ویروس می‌تواند وارد سلول میزبان شود. در سارس کلاسیک، این جدا شدن، به سختی اتفاق می‌افتد. اما در ویروس جدید کرونا یا SARS-CoV-۲ پلی که دو نیمه را به هم متصل می‌کند، به آسانی می‌تواند توسط آنزیمی به نام فورین (furin) قطع شود. فورین توسط سلول‌های انسان ساخته می‌شود و در بافت‌های زیادی یافت می‌شود. کریستیان آندرسون، پژوهشگر انستیتوی تحقیقاتی فراملی اسکریپس، می‌گوید این امر، احتمالا برای توضیح چیزهای واقعا غیرمعمول این ویروس مهم است.

به عنوان نمونه، بسیاری از ویروس‌های تنفسی، معمولا مجراهای هوایی فوقانی یا تحتانی را دچار عفونت می‌کنند. به طور کلی، عفونت تنفسی فوقانی به راحتی منتشر می‌شوند، ولی ملایم هستند. اما انتقال عفونت تنفسی تحتانی سخت، ولی حاد است. به نظر می‌رسد ویروس جدید کرونا هم مجراهای فوقانی و هم مجراهای تحتانی را دچار عفونت می‌کند. شاید به این دلیل که می‌تواند از فورین که همه جا هست، بهره ببرد. این بلای مضاعف می‌تواند به نحو قابل درکی توضیح دهد که چرا این ویروس می‌تواند قبل از ظاهر شدن علایم، میان مردم منتشر شود. خصیصه‌ای که کنترل آن را بسیار سخت کرده است. شاید کرونا در حالی که هنوز در مجراهای هوایی فوقانی است، منتقل می‌شود، یعنی قبل از آنکه عمیق‌تر شود و علایمی حادی ایجاد کند. همه این‌ها محتمل، اما کاملا فرضی است؛ چرا که ویروس همین ژانویه گذشته کشف شد و بسیاری از زیست شناسی آن هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

هنوز معلوم نیست که چرا بعضی ویروس‌های کرونا مثل سارس و SARS-CoV-2 بسیار بد هستند و برخی دیگر فقط در حد ایجاد آبریزش بینی، انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با این حال، به گفته آتلانتیک، دانشمندان گزارش‌های اولیه‌ای درباره تاثیرات ویروس جدید کرونا بر بیماران ارائه می‌کنند. وقتی ویروس جدید کرونا وارد بدن می‌شود، احتمالا به سلول‌های حامل ACE2 که در مجراهای تنفسی ما هستند، حمله می‌کند. سلول‌های در حال مرگ کنار ریخته می‌شوند و مجراهای تنفسی را مملو از آشغال می‌کنند و ویروس را به اعماق بدن به سمت ریه‌ها می‌برند. به موازات پیشرفت عفونت، ریه‌ها از سلول‌های مرده و مایع مملو می‌شوند، امری که تنفس را سخت‌تر می‌کند. (همچنین، ویروس ممکن است بتواند سلول‌های حامل ACE2 در سایر اعضا مانند شکم و رگ‌های خون را به عفونت دچار کند.) سیستم ایمنی بدن، واکنش نشان می‌دهد و همین باعث تب می‌شود. اما در موارد حاد، سیستم ایمنی از کنترل خارج می‌شود و حتی بیشتر از ویروس، آسیب وارد می‌کند. به عنوان مثال، رگ‌ها ممکن است باز شوند و به سلول‌های دفاعی اجازه دهند به محل عفونت برسند. این عالی است، اما اگر سلول‌ها بیش از حد باز شوند، ریه‌ها از مایع پر می‌شوند. این واکنش بیش از حد و مضر، به «طوفان‌های سیتوکین» (cytokine) معروف است. این طوفان ها، در بسیاری از بیماری‌های واگیر باعث مرگ و میرهای زیادی شدند.

در مواقعی که طوفان سیتوکین اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی، نه فقط از کنترل خارج می‌شود بلکه عملکرد معمولی خود را نیز از دست می‌دهد. حملاتی انجام می‌دهد، اما اهداف درستی را نمی‌زند. وقتی این اتفاق بیافتد، مردم در مقابل باکتری‌های عفونت زا آسیب پذیرتر می‌شوند. همچنین، این طوفان‌ها علاوه بر ریه ها، سایر اعضا را تحت تاثیر قرار می‌دهند، خصوصا وقتی که افراد از قبل بیماری‌های مزمنی داشته باشند. این می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی بیماران کووید-۱۹ در نهایت گرفتار مشکلات قلبی و عفونت‌های ثانویه می‌شوند. اما چرا برخی بیماران کووید-۱۹ به شکل حادی بیمار می‌شوند، ولی دیگران با علایم ملایم یا اصلا بدون هیچ علایمی از بیماری عبور می‌کنند؟ سن، یک عامل است. افراد مسن در خطر عفونت‌های شدید هستند، چون سیستم ایمنی آن‌ها نمی‌تواند دفاع اولیه موثری انجام دهد. در عین حال، کودکان تاثیر کمتری می‌پذیرند، چون احتمال کمتری وجود دارد که سیستم ایمنی‌شان یک طوفان سیتوکین را رقم بزند. اما سایر عوامل – مانند ژن‌های شخص، دگرگونی‌های سیستم ایمنی، مقدار ویروس‌هایی که شخص در معرض آن‌ها قرار دارد و میکروب‌های دیگر در بدن- ممکن است نقش ایفا کنند. ایکیکو ایواساکی، از دانشکده پزشکی ییل می‌گوید: «هنوز راز است که چرا برخی افراد در همان گروه سنی، بیماری خفیفی می‌گیرند.»

نویسنده: اد یونگ
منبع: آتلانتیک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
بسیار عالی
اما اگر سلول‌ها بیش از حد باز شوند، ریه‌ها از مایع پر می‌شوند. ...............
احتمالا باز شدن بیش از حد عروق مد نظر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
1
در بسیاری از کشورها ادارات Public health نقش معادل اداره بهداشت و درمان استان ها را در کشور ما دارند و از ادارات دامپزشکی جدا هستند.

چرا جای دور بروبم.
در همین کشور همسایه عراق کسانی که در هنگام زیارت پای شان به مراکز بهداشتی و درمانی باز شده باشد به چشم خود بر سر درب این مراکز دیده اند که نوشته شده است:

"صحیه العامه" و با زیرنویس انگلیسی Public health.

ادارات دامپزشکی نیز به عربی "بیطریه" نام دارند.

قابل توجه افرادی که مشخص نیست چرا تلاش می کنند واژه پارسی دامپزشک را رها کرده و کلمه سخیف، مهجور و بیگانه "بیطار" را دوباره از گور تاریخی خود بیرون بکشند؟؟!
نظر شما
ادامه