کد خبر: ۵۶۲۷

حکیم مهر - معاون فنی اداره‌کل دامپزشکی استان سمنان، با تایید شیوع بیماری "تب‌برفکی" در بین 6000 راس دام سبک شهرستان دامغان، گفت: اسفند گذشته، بیماری تب‌برفکی در بین 6 هزار راس جمعیت دام سبک منطقه عارض شد ولی در حال حاضر هیچگونه گزارشی دال بر وجود این بیماری در استان تایید نشده است.

"محمد سعیدی" در پاسخ به این پرسش که، با وجود اینکه شما هفته گذشته(28 فروردین) از نبود بیماری تب‌برفکی در بین دامهای استان خبر دادید، اما مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان، وجود این بیماری را تایید کرده است، گفت: در اواسط اسفند سال گذشته گزارشی مبنی بر وجود بره و بزغاله‌های آلوده و بیمار در منطقه "رشم" شهرستان دامغان رسید که پس از بررسیهای کارشناسی، نمونه‌برداری و آزمایشهای لازم، بیماری تب‌برفکی مورد تایید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این بیماری در بین 6 هزار راس از جمعیت دام سبک منطقه، عارض شد و متاسفانه حدود 1000 بره و بزغاله دامداران منطقه تلف شد که پس از تشکیل پرونده بر اساس تفاهم‌نامه بین سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی، کلیه دامهای سبک و سنگین در مقابل بیماری تب‌برفکی به صورت رایگان مشمول پرداخت خسارت بیمه قرار گرفتند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان سمنان افزود: این 1000 راس بره و بزغاله تلف‌شده‌، متعلق به 28 نفر از دامداران بوده که پس از تشکیل پرونده به صندوق بیمه محصولات کشاورزی، برای دریافت خسارت معرفی شدند و در حقیقت جهاد کشاورزی دامغان پیگیر خسارت ناشی از این دامهاست.

سعیدی اظهار داشت: بیماری تب‌برفکی از جمله بیماریهایی است که تنها با واکسیناسیون نمی‌توان آن را ریشه‌کن کرد و رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و اصول امنیت زیستی در دامداریها و جلوگیری از ورود دامهای فاقد هویت و سابقه بهداشتی و دامپزشکی، مهمترین راه کنترل، پیشگیری و مقابله با این بیماری است.

این اتفاق در حالی رخ داده است که، معاون فنی دامپزشکی استان سمنان در 28 دی سال گذشته از واکسینه شدن 80 تا 90 هزار راس دام سبک و سنگین دامداران صنعتی و سنتی سراسر استان خبر داده و به ایسنا گفته بود: مرحله سوم واکسیناسیون تب‌برفکی از دوم بهمن به مدت یک‌ماه در سراسر استان سمنان اجرا می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه