کد خبر: ۵۶۲۸۴
 
 

در ابتدای قرن 20 میلادی و همزمان با انتشار نسخه­های قبلی این کتاب، IVF  انسان دستخوش تحولات چشمگیری در بسیاری از زمینه­ها شده بود. کسب دانش علمی بیشتر با استفاده از تکنولوژی­های پیشرفته، یکی از آنها بوده است؛ مدیریت بیماران و چرخه­های درمانی نیز با هجمه تبلیغات شرکت­های تجاری و نیز مسائل قانونی تحت تاثیر قرار گرفته بود. گسترش سریع، هم در تعداد چرخه­های درمانی و هم در طیف درمان­های ارائه شده، نیاز به یک کنترل دقیق­تر و منظم­تر را در روال کاری معمول آزمایشگاه IVF  ایجاد کرد؛ و همچنین این بسیار مهم است که پرسنل آزمایشگاه IVF، درک مناسبی از علوم پایه­ای داشته باشند که ما با بهره­گیری از آنها در تلاش برای پی­ریزی یک زندگی جدید هستیم.

IVF  در اکثر کشورهای جهان انجام می­شود، و تعداد نوزادانی که با این روش متولد شده­اند، در حدود 10 میلیون نفر تخمین زده می­شود؛ و هم اکنون مجموعه کامل و جامعی از مقالات، پروتکل­ها و تکنیک­های بالینی و علمی، و همچنین اطلاعات بدست آمده از تکنیک­های زیست­شناسی مولکولی پیشرفته را پوشش می­دهد. برخلاف 10 سال گذشته، طیف وسیع و گسترده­ای از محیط­های کشت، تجهیزات و لوازم، هرکدام با پروتکل­ها و دستورالعمل­های خاص خود برای استفاده، بطور اختصاصی برای استفاده در IVF  انسان در دسترس هستند. در حال حاضر، IVF  با سازگاری­های بیشتری در آزمایشگاه­های مختلف در سراسر جهان در حال انجام است، و پروتکل­های دقیق اختصاصی دیگر برای استفاده مناسب نیستند.

کتاب حاضر حاصل تلاش دو دانشمند برجستۀ حوزۀ تکنولوژی­های نوین تولیدمثلی است. خانم Kay Elderدکترای زیست شناسی مولکولی و مدرس و محقق برجستۀ دانشگاه کمبریج است. ایشان سوابق بسیار درخشانی در زمینۀ جنین شناسی بالینی داشته و سال­ها در آزمایشگاه پروفسور باب ادواردز به عنوان محقق و سیاستگذار علمی کار کرده­اند. پروفسور Brian Dale  نیز دکترای زیست­شناسی سلولی و محقق برجسته­ای در زمینۀ درمان­های کمک تولیدمثلی و مدیر چندین مرکز درمان ناباروری در اروپاست. کتاب IVF  کتابی است بسیار جامع و کاربردی که به جزئی­ترین مطالب مرتبط با لقاح آزمایشگاهی از سیتولوژی گامت­ها تا چگونگی راه اندازی یک مرکز درمان ناباروری و پیشرفته­ترین تکنیک­های مورد استفاده در درمان ناباروری در آن آورده شده است. هدف ما از ترجمه این کتاب، تلاش برای دسترسی آسان محققان، اساتید و دانشجویان عزیز کشورمان به اطلاعات جامعی در مورد جنبه­های علمی و عملی IVF  بالینی انسان و تاکید بر اصول فیزیولوژیکی، بیوشیمیایی و زیست­شناسی دخیل در این تکنیک بوده است. اما به رغم همه­ی تمهیدات و تلاش­های صورت گرفته، بر این باوریم که کتاب منتشر شده خالی از اشکال نمی­باشد. بی­گمان؛ ارائه نظرات، پیشنهادات و نقدهای سازنده استادان گرامی، دانشجویان عزیز و صاحب­نظران ارجمند، پشتوانه و سرمایه اصلی ما بوده و در رفع اشکال­ها و نواقص این کتاب ما را یاری خواهد کرد.

دکتر محمد قاسم­زاده حسن­کلایی

دکتر حمید طهماسبیان
 
 
نظر شما
ادامه