کد خبر: ۵۶۳۰۰

اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش؛ از شناسایی یک قطعه لاک پشت زیتونی از گونه های نادر و در معرض انقراض در سواحل این جزیره خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سازمان منطقه آزاد کیش، این گونه کمیاب لاکپشت، برای نخستین بار برای تخمگذاری به سواحل کیش آمده و احتمالا طی روزهای آینده تخم گذاری می کند.

لاک پشت زیتونی که کوچکترین گونه لاکپشت دریایی است و در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قراردارد.

جزیره کیش یکی از زیستگاههای گونه های مختلف بویژه گونه لاک پشت پوزه عقابی است، لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه نسبت به سایر گونه های لاک پشت های دریایی جثه کوچک تری دارد، طول متوسط این گونه لاک پشت حدود ۷۰ سانتی متر، پهنای آن بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر و وزن متوسط آن ۴۰ کیلوگرم است.

زیستگاه این لاک پشت درکنار جزایر مرجانی و بیشتر غذای این حیوان اسفنج ها، مرجان های نرم و حلزون های دریایی است به همین دلیل آرواره های آنها متناسب با نوع تغذیه به شکل منقار عقاب درآمده است.

این نوع لاک پشت در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) قرار دارد و در خطر انقراض است، پنج گونه از هشت گونه لاک پشت دریایی ­که در جهان وجود دارد در ­آب‌های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنند و لاک پشت پوزه عقابی یکی از ۲ گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل کیش تخمگذاری می کند.

 
نظر شما
ادامه