کد خبر: ۵۶۳۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: موردی از انتقال ویروس کووید- ۱۹ از حیوان به انسان مشاهده نشده‌ ولی رعایت فاصله از حیوانات خانگی و توجه به توصیه‌های دامپزشکی در این زمینه ضروری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر کامیار داهیم» روز پنجشنبه با ارایه گزارشی به اعضای ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی در مورد انتقال این ویروس از حیوان به انسان و بالعکس، افزود: کووید- ۱۹ یک زاد و ولد از ترکیب سارس و ویروس کروناست که در اثر ارتباط انسانها با مخزن ویروس در طبیعت که حیوانات و به ویژه خفاش‌ها هستند، رخ داده‌است.

وی بیان کرد: حدود ۵۰ روز قبل اخباری در سراسر جهان از تلف شدن سگ‌ها منتشر شد که به واسطه انتقال ویروس از صاحبان حیواناتی که دچار کووید - ۱۹ بودند، اتفاق افتاد و منجر به تلف شدن یک سگ و بهبود دیگری شد و این شائبه را به وجود آورد چرا سگ‌ها مبتلا شدند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های میدانی ویروس‌ها همواره در محیط هستند، افزود: بر اساس در مراجع و مطالب موجود هم علایم اینها شامل مورادی چون زکام و سرماخوردگی است و تا به حال مشکلات زیادی ایجاد نکرده‌اند.

«داهیم» با بیان اینکه تمامی گروه‌های ویروس کرونا منشا حیوانی دارد و مشترک هستند، گفت: آنچه که رخ داده‌است دستکاری بشر و تولید یک نوترکیب ژنتیکی و زادو ولدی از ترکیب سارس و کرونا در بدن انسان است.

وی با اشاره به اینکه رفتار ژنتیکی این ویروس هیچ‌گونه اطلاعاتی به بشر و دانشمندان نداده‌، گفت: این یک مورد مهم از نگرانی‌هایی است که ما داریم؛ هرچند ویروس‌ها را به علت داشتن بافت چربی می‌توان با شوینده‌ها، آب و صابون از بین برد ولی واقعیت این است که ویروس‌های این خانواده می‌توانند ترکیب‌های جدید تولید کنند.

وی با تاکید بر رعایت احتیاط در تماس با حیوانات، افزود: کسانی که با حیوانات در ارتباط هستند به خصوص سگ‌سانان، لازم است تا فاصله خود را با آنان رعایت کنند و این موارد را به شهرستان‌ها نیز اعلام کرده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با اشاره اینکه لازم تا حیوانات در محیط خارج از منزل نگهداری شوند، افزود: هم‌اکنون این اداره‌کل در تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی خود در راستای بررسی انتقال کووید - ۱۹ از حیوان به انسان، رفتار سگ‌ها را رصد می‌کند و علایم  تب و بیماری در آنان تست می‌شود.

وی اظهار داشت: تاکنون هیچ موردی در کشور و در دنیا در زمینه انتقال کووید - ۱۹ از حیوان به انسان  اتفاق نیافتاده‌ ولی لازم است برای احتیاط بیشتر این موارد را توصیه و رعایت کرد.

وی با بیان اینکه نگهداری حیوانات و به ویژه گوشت‌خواران در منزل از مشکلات اجتماعی و دغدغه‌های موجود در دامپزشکی است، گفت:  در این زمینه رسانه نقش مهمی ایفا می‌کند و لازم است تا در زمینه فاصله گرفتن از حیوانات اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش ایرنا شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور و سایر کشورهای دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند و تعداد زیادی نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد؛ ویروس کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی‌ چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
0
2
این اظهارات از جانب یک دامپزشک جای تعجب دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
0
2
جملات نظم و ترتیب ندارند، لطفا ویرایش گردد.
..........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
0
1
اونوقت می گیم چرا دامپزشکی مظلومه به هیچ جا نمی رسه. .........................
نظر شما
ادامه