کد خبر: ۵۶۳۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان گفت: تا کنون هیچ گزارشی در هیچ نقطه از دنیا در خصوص انتقال بیماری از طریق فرآورده های دامی، گوشت، مرغ، لبنیات و مابقی فرآورده های دامی به صورت مستقیم به انسان مطرح نشده است؛ البته این‌مسئله نافی انتقال فیزیکی ویروس از این محصولات نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» در خصوص میزان سرایت ویروس کرونا از طریق گوشت، مرغ و محصولات دامی، به خبرنگار ایلنا گفت: تا کنون هیچ گزارشی در هیچ نقطه از دنیا در خصوص انتقال بیماری از طریق فراورده های دامی، گوشت، مرغ، لبنیات و مابقی فرآورده های دامی به صورت مستقیم به انسان مطرح نشده است، البته این‌مسئله نافی انتقال فیزیکی ویروس از این محصولات نیست.

وی افزود: البته این احتمال وجود دارد که اگر فرآورده های دامی در ارتباط با فرد بیماری که ترشحات آغشته به ویروس را به وسیله سرفه و عطسه منتقل کرده و آن فرآورده در فاصله حدود ۳،۴ ساعت مصرف شود، آلودگی ایجاد کند، اما تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان تصریح کرد: پس از هر بار تماس با گوشت، مرغ و فرآورده های دامی مانند تماس با هر جسم جامد دیگری، باید دست های خود را با مواد شوینده بشوییم و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه این بیماری به دلیل انتقال انسان به انسان به صورت پاندمی درآمده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل این بیماری تنها با قطع زنجیره انتقال از انسان قابل کنترل است.

کنارکوهی با اشاره به اینکه گوشت، مرغ و فرآورده های دامی باید به وسیله دستکش و ماسک حمل شود، بیان کرد: اگر قبل از ورود محصولات دامی به منزل وسایل محافظتی (دستکش و ماسک) حذف شده و به مدت ۷ الی ۸ ساعت در فریزر نگهداری شود و برای مصرف در حرارت بالا کاملا پخته شود احتمالی برای انتقال ویروس به انسان وجود ندارد و بیش از ۹۹ درصد اجرام‌ بیماری زای آن از بین خواهد رفت.

مدیرکل سازمان دامپزشکی خوزستان اشاره کرد: کشتارگاه های صنعتی، نیمه صنعتی و بهداشتی در سطح استان با نظارت های بهداشتی شبانه روزی و مستمر سازمان دامپزشکی استان بر روی لاشه های دام و طیور در حال فعالیت هستند؛ همچنین سلامت دام قبل، حین و بعد از ذبح بررسی می شود.

کنارکوهی ادامه داد: در سردخانه های صنعتی گوشت و مرغ به مدت ۲۴ ساعت در دمای انجماد ۷ درجه که موجب از میان رفتن اکثر اجرام بیماری زا است نگهداری شده و پس از آن روانه بازار می شود و در اماکن خرد و محل های فروش نیز بازرسین سازمان دامپزشکی به صورت دوره ای اقدام به بازبینی وسایل شخصی عرضه و محصولات دامی می کنند.

وی تاکید کرد: پس گوشت و مرغی که از کشتارگاه ها خارج می شود و مهر و لیبل دامپزشکی دارد، بهداشتی و قابل مصرف است، اما با وجود تلاش های زیادی که صورت گرفته، متاسفانه شاهد عرضه گوشت های ذبح شده در اماکن غیر مجاز در سطح استان هستیم.

مدیرکل سازمان دامپزشکی خوزستان یاد آور شد: بارها تاکید کرده ایم دامی که بصورت زنده و یا لاشه در کنار خیابانها عرضه می شود از نظر بهداشتی مورد تایید دامپزشکی و هیچ مرجع بهداشتی دیگری نیست و توصیه می گردد حتی اگر قیمت آن کم است استفاده نکنند؛ چرا که بسیاری از عوامل بیماری زای میکروبی به صورت مستقیم‌ و غیر مستقیم از طریق فرآورده های دامی آلوده می تواند به انسان منتقل شود چنانچه در خصوص ویروس کرونا شاهد این اتفاق بوده ایم.

کنارکوهی ادامه داد: البته اقدامات زیادی برای جمع آوری محل های عرضه غیر مجاز فرآورده های دامی صورت گرفته است، ولی متاسفانه آن میزان همکاری های لازمی که دستگاه های متولی باید با ما داشته باشند، وجود نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی یک دستگاه هشدار دهنده است نه یک دستگاهی با نیروی قهریه، تصریح کرد: اگر دستگاه های دیگر که طبق قانون وظیفه مستقیم در این خصوص دارند، همکاری نکنند، قطعا تلاش های ما عقیم خواهد ماند به همین دلیل از مردم درخواست میکنم از خرید اینگونه فرآورده های دامی غیر مجاز جدا خودداری کنند تا عرضه آنها به حداقل برسد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان عنوان کرد: تعدادی از مرغداری ها دارای پروانه کار هستند و تعدادی دیگر نیز پروانه کار ندارند، ولی اقدام به تولید مرغ می کنند؛ مرغداری هایی که پروانه کار دارند از ابتدایی ترین مراحل تا انتهای دوره پرورش تحت نظر نظارت های بهداشتی قرار دارند و پس از اتمام پرورش با سیستم سامانه ای نسبتا قابل رصدی به محل کشتارگاه منتقل و بازرسی و عرضه می شوند و حتی دوره پرهیز داروی آنها نیز مشخص است و اگر دارویی مصرف کرده باشند تا ۱۰ روز بعد اجازه کشتار ندارند، اما مرغ هایی که خارج از شبکه، عرضه می شوند صد در صد مورد تایید ما نیستند.

وی با تاکید بر اینکه مرغی که به ظاهر سالم است چه کسی میتواند این اطمینان را بدهد که قبل از کشتار دارو مصرف نکرده و در بدنش دارو وجود ندارد؟، گفت: این مرغ ها احتمالا به دلیل همین مشکلات نتوانسته است به کشتارگاه ها عرضه شوند، مرغی که خارج از شبکه عرضه می گردد حتما دارای مشکلات بهداشتی است و در گوشه و کنار خیابانها فروخته و همانجا هم ذبح می شود.

مدیرکل سازمان دامپزشکی خوزستان بیان کرد: طبق قانون ما موظف هستیم اگر تخلفی از مراکزی که دارای پروانه کار هستند، مشاهده کردیم با آنها برخورد کنیم، ولی متاسفانه آن دستگاهی هایی که موظف به جمع آوری دست فروشان هستند، نه تنها اقدامی نکرده بلکه به ما هم کمک نمی کنند و بدین صورت شاهد افزایش روز به روز این عرضه کنندگان هستیم.

کنارکوهی عنوان کرد: تاکنون حدود ۹۰ درصد در خصوص جمع آوری دستفروشان و محل های عرضه گوشت و طیور غیر مجاز پیشرفت داشتیم، اما به علت عدم همکاری مردم و دستگاه های متولی نتیجه نرسیدیم. اما اگر در این راه موفق عمل کنیم، میتوانیم محلی را برای نذورات مردم زیر نظر دامپزشکی تعیین کنیم.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
0
2
کنارکوهی ادامه داد: در سردخانه های صنعتی گوشت و مرغ به مدت ۲۴ ساعت در دمای انجماد ۷ درجه که ...

انجماد 7 درجه؟؟؟؟
من دیگه حرفی ندارم
.........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
0
2
«میتوانیم محلی را برای نذورات مردم زیر نظر دامپزشکی تعیین کنیم»

آقا جان
قبلاً کمیته امداد را تاسیس کرده اند
لازم نیست در داخل دامپزشکی ، محل نذورات تعیین کنید

نمیدانم در جلسات سازمان ، به مدیران کل چه برنامه ای می دهند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
0
0
.......................
اخه اولا که دمای انجماد هفت درجه نیست دوما گوشتی که بره انجماد عوامل بیکلریزاش از بین نمیرن ،دمای فریزر تاثر نداره جمود نعشی و اسیدیته گوشت مهمه
نظر شما
ادامه