کد خبر: ۵۶۳۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: در زمان کنونی هیچ مدرکی مبنی بر مبتلا شدن حیوانات به کرونا در استان وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، «اکبر فتحی»، روز شنبه با تاکید بر انجام اقدامات خودمراقبتی در پیشگیری از ویروس کرونا در مشاغل دامداری و کشاورزی استان، افزود: کشاورزان و دامداران لازم است تا توصیه‌های بهداشتی در این خصوص را رعایت کرده و بعد از تماس با حیوانات دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

وی اظهار داشت: نگهداری حیوانات وحشی و حیواناتی که معلوم نیست از کجا آمده‌اند خطرناک است و اگر حیوانی سابقه تماس با موارد مشکوک به ابتلا را داشت در دوره شیوع پیشنهاد می‌شود تا قرنطینه شده و مورد آزمایش قرار گیرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: دامداران و کشاورزان باید همواره سطوح دارای تماس مشترک مانند دستگیره ‌در، میله راه پله، پشتی صندلی‌ها، فرمان خودرو و سایر وسایل مورد استفاده در دامداری را ابتدا نظافت و سپس گندزدایی کنند.

فتحی، با بیان اینکه تاکنون ویروس کرونا تعداد زیادی از مردم را در سطح جهان و ایران مبتلا کرده و قربانیان زیادی گرفته است، ادامه داد: بعضی از مشاغل از جمله کشاورزی و دامداری در این زمینه دارای اهمیت بیشتری بوده و خطر ابتلا و انتقال در آنها بیشتر است و برای کاهش خطر ابتلا، به کار بستن توصیه هایی بهداشتی از سوی کشاورزان و دامداران ضروری است.

وی با بیان اینکه تمامی کشاورزان و دامداران باید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، بهداشت فردی خود را رعایت کرده و از مصرف کودهای انسانی و حیوانی در مزرعه اجتناب کنند، یادآوری کرد: هم‌چنین تا حد امکان از تماس مستقیم با حیوانات وحشی و اهلی پرهیز کرده و هنگام کار با کود، خاک و ابزار کار و سایر سطوح که امکان آلودگی وجود دارد حتما از دستکش استفاده کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه اگر چنانچه کارکنان دامداری‌ها آلوده به ویروس کرونا باشند از تماس با دام خودداری کرده و در صورت مشکوک به ابتلا، از ماسک، لباس کار و چکمه‌ها در محیط کار خود استفاده کنند، گفت: هم‌چنین دامداران باید پس از اتمام کار، استحمام کرده و لباس‌های آلوده خود را بشویند و سپس محل نگهداری حیوانات را مرتب گندزدایی کنند.

فتحی، افزود: با توجه به این که در بیشتر مواقع محل نگهداری حیوانات در مجاورت محل سکونت افراد است باید نظافت محل سکونت را نیز رعایت کرده و سطوح را به طور مرتب با استفاده از الکل یا مواد ضدعفونی کننده دارای کلر پاک کنند.

وی با بیان اینکه لازم است در مکان‌هایی با رطوبت بالا مانند پرورش شیلات و شالیزارها از لوازم حفاظت فردی مانند دستکش، چکمه و لباس کار حتما استفاده شود، گفت: توصیه می‌شود تا حد امکان از توالت‌های بهداشتی در مزارع بزرگ استفاده شود و در صورت استفاده مشترک از ماشین آلات کشاورزی بین کشاورزان باید بعد از اتمام کار کلیه سطوح تماس ضدعفونی شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: کشاورزان و دامداران از تماس مستقیم دست و ترشحات با محصولات کشاورزی قابل عرضه در بازارهای نزدیک محله خودداری کرده و از سموم کشاورزی برای گندزدایی سطح محصولات استفاده نکنند.

فتحی، ادامه داد: استفاده از فاضلاب‌های صنعتی و انسانی برای آبیاری محصولات کشاورزی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد و کشاورزان و دامداران از خوردن و آشامیدن در مزرعه بدون دسترسی به آب و مواد شوینده خودداری کنند.

وی گفت: کشاورزان و دامداران با باز گذاشتن در و پنجره منزل، انبار و محیط نگهداری دام و طیور اجازه دهند تا هوا تهویه شود و لباس کار خود را از سایر لباس‌ها جدا کرده و لباس کار به وسایل مورد استفاده خود را برای میکروب کشی در معرض نور خورشید قرار دهند.

فتحی، افزود: کارگران برداشت کننده محصول نیز باید دست‌های تمیز، ناخن‌های کوتاه و موی بسته داشته باشند و در حین برداشت از کشیدن سیگار خودداری کنند.  

به گزارش ایرنا، کل اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که ۲۵۰ هزار هکتار جزو اراضی آبی است و ۷۴ هکتار آن به باغ ها اختصاص دارد.

این استان سالیانه نزدیک به ۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد.

در آذربایجان شرقی تعداد ۵۵۰ هزار تا ۶۰۰ هزار راس گاو و گوساله وجود دارد که از این تعداد ۴۰ هزار راس گاو اصیل، ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار گاو آمیخته یا ۲ رگ و بقیه گاوهای بومی هستند.

حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک در آذربایجان شرقی وجود دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Austria
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
2
مدیر کل دامپزشکی شان کجاست که ایشان نظر می دهند؟
کارمند دامپزشکی
|
Germany
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
0
شما خودت جیگرشو داری بری نمونه برداری یا کارمند بدبخت باید بره
نظر شما
ادامه