کد خبر: ۵۶۳۸۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر صادق صالحی» افزود: بیشتر برنامه‌های مبارزه با کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی است اما اداره کل دامپزشکی هم به‌عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد مبارزه با کرونای استان، مطابق دستورات آن عمل می‌کند ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل، اداره متبوعش را یکی از اعضای اصلی ستاد مبارزه با کرونای استان معرفی می‌کند و می‌گوید: «تاکنون درخصوص بحث‌های ضدعفونی اماکن و مراکز مختلفی که ستاد پیش‌بینی کرده، همکاری داشته‌ایم.»

از نظر «دکتر صادق صالحی» اداره کل دامپزشکی استان اردبیل تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کرده و با آگاه‌سازی صورت گرفته و همکاری دادستانی، دستگاه قضایی، سازمان تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی، همه مراکز تجمعی که در حاشیه اردبیل کشتار غیرمجاز انجام می‌دادند، پلمپ شده و شاید بتوان گفت رقم کشتار غیرمجاز نزدیک به صفر رسیده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین تدابیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل به مناسبت آغاز سال جدید چیست؟

طبق معمول هر ساله و مطابق با سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور، طرح تشدید نظارت‌بر بهداشت عمومی را در سطح استان اردبیل شروع کردیم که در این راستا ۱۷ اکیپ در سطح شهرستان‌های استان پخش شدند و در روزهای تعطیل، کار نظارت را ادامه می‌دهند. قبل از ایام تعطیلات نیز هماهنگی لازم انجام شد تا در روزهای تعطیل، حتما کشتار روز در استان داشته باشیم تا به دلیل تعطیلی کشتارگاه‌ها، کمبودی از ناحیه گوشت گاو، گوسفند و طیور ایجاد نشود. خوشبختانه تا امروز هم این برنامه‌ها خوب پیش رفته و بعد از این هم تا پایان تعطیلات ادامه خواهد داشت.

حکیم مهر: نتیجه اجرای طرح تشدید نظارت بر بهداشت عمومی تا این لحظه چه بوده است؟

با اجرای این طرح، ما افزایش بازدیدها و نظارت‌ها را داشتیم، به شکلی که این نظارت‌ها به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد. در اثنای همین بازدید‌ها همکاران ما با چند محموله مواجه شدند که از شهرهای دیگر به استان منتقل شده بود. همچنین در فروشگاه‌ها با مرغ‌های تاریخ گذشته و مرغ‌هایی که از نظر ارگانیکی و آلایش مرغی مشکل داشتند، برخورد کردند. این مراکز با توجه به روزهای تعطیل، به فکر سوء استفاده بودند که خوشبختانه نسبت به جمع‌آوری و توقیف موقت آنها اقدام و همینطور عملیات معدوم‌سازی آنها انجام شد. در این عملیات نزدیک به ۱۱ تن فراورده خام شامل گوشت مرغ و آلایش خوراکی کشف، ضبط و معدوم شد. قطعا در روزهای آینده امکان اضافه شدن بر این آمار وجود دارد و همکاران ما به شکل مرتب این عملیات را ادامه خواهند داد و ما هم حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

حکیم مهر: نقش اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در کنترل بیماری کرونا در استان چه بوده است؟

بیشتر برنامه‌های مبارزه با کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی است اما اداره کل دامپزشکی هم به‌عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد مبارزه با کرونای استان، تحت اختیار ستاد استان است و مطابق دستورات آن عمل می‌کند. تاکنون نیز درخصوص بحث‌های ضدعفونی اماکن و مراکز مختلفی که ستاد پیش‌بینی کرده، همکاری داشته‌ایم. در کنار آن نظارت‌های خود را از بابت ضدعفونی کشتارگاه‌ها و اماکن مرتبط با حوزه فراورده‌های خام دامی گسترش دادیم و به مراکز قطعه‌بندی هشدار دادیم. خوشبختانه علاوه‌بر این مسائل، بحث آگاهی و اطلاع‌رسانی مردم هم جزء اولویت‌های اداره کل دامپزشکی استان بوده است. در همین مدتی که از ورود ویروس کرونا به کشور گذشته، شاید بیشترین تعداد برنامه رادیو تلویزیونی که از صدا و سیما در حوزه دامپزشکی پخش شده، مربوط به بحث کرونا بوده است. به شکل مستمر ما، همکاران و کارشناسان ما در شهرستان‌های مختلف، در برنامه‌های مختلف تلویزیونی شرکت کرده و نسبت به آگاه‌سازی مردم و رعایت اصول ایمنی، نحوه خرید و ... توضیحات لازم را ارائه می‌کنیم.

در کنار همه این موارد، ما این فرصت را مغتنم دانستیم و تهدید کرونا را تبدیل به فرصت کردیم. کمااینکه با آگاه‌سازی صورت گرفته، مراجعه به کشتارگاه‌های غیر مجاز حاشیه جاده‌ها کم شد و از طرفی با دستور اکید دادستانی محترم، دستگاه قضایی و همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی، تقریبا در حاشیه شهر اردبیل همه مراکز تجمعی که کشتار غیرمجاز انجام می‌دادند، در ۱۵ روز گذشته با حکم دادستانی پلمپ شدند و شاید بتوان گفت رقم کشتار غیرمجاز نزدیک به صفر شده است.

حکیم مهر: به بحث هشدار به مراکز قطعه‌بندی اشاره کردید. آیا این اقدام را در استان اردبیل ممنوع کرده‌اید؟

ما با توجه به اینکه از قبل تعدادی کارگاه قطعه‌بندی مجاز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی در استان فعال داشتیم، پیش از کرونا نیز با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی، برخوردهایی را در این خصوص داشتیم. اخیرا هم با ورود کرونا به تبعیت از سازمان دامپزشکی و بخش‌نامه‌های صادره از سازمان، این قضیه را پیگیری کردیم و الان هم از طریق صدا و سیما از مردم خواهش کردیم که تفاضای قطعه‌بندی داخل مغازه نداشته باشند. از طرفی مرغ فروشی‌ها را نیز مجاب کردیم که در صورت مشاهده قطعه‌بندی فله‌ای در مغازه، نسبت به پلمپ مغازه اقدام خواهد شد که مواردی هم از این پلمپ‌ها در سطح استان انجام شده است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
M
|
United States of America
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
6
طبیعتا با شیوع بیماری کرونا مردم نسبت به تامین گوشت از حاشیه جاده ها به مراکز مجاز مراجعه می کنند باید دید بعد فروکش کردن بیماری ، باز هم کشتارغیرمجاز نزدیک به صفر خواهد رسید ، عواملی مانند تردد پایین ، کاهش مصرف و کاهش قدرت خرید هم دخیل هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
دقیقاً
جوجه رو آخر پاییز می شمارند
الان زود هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
0
5
گوشت که هیچ
مرغ هم فروش نمی رود
..........................
فرصت شناسی و تهدید شناسی یک علم است و رشته دانشگاهی هست( رشته مدیریت استراتژیک) و فقط در یک دانشگاه تدریس می شود و به این سادگی نیست
نظر شما
ادامه