کد خبر: ۵۶۳۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان بابیان اینکه انتقال یوز در محیط نیمه اسارت بدون مدیریت، مرگ این گونه را در پی دارد، گفت: طرح تکثیر در شرایط نیمه اسارت منجر به زاد و ولد یوز نمی‌شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر ایمان معماریان» در پاسخ به این پرسش که طرح تکثیر یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه اسارت در مناطق حفاظت‌شده تحت مدیریت محیط‌زیست استان سمنان نظیر پارک ملی توران شاهرود چقدر می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، ابراز داشت: داستان نیمه اسارت آفریقای جنوبی با جمعیت بسیار زیاد یوزپلنگ که دارند با شرایط حاکم در منطقه توران شاهرود بسیار متفاوت بوده و قابل قیاس نیست.

وی ضمن بیان اینکه در حال حاضر فقط سه یوزپلنگ آسیایی در اسارت وجود دارد، افزود: اگر یوزها به یک فنس بدون مدیریت بزرگ منتقل شوند نه تنها تولید مثل نخواهند کرد بلکه زندگی آنها به شدت در خطر خواهد بود؛ اگر بخواهیم روی این موضوع فکر کنیم باید پروژه انجام کارهای تحقیقاتی بیشتری نیز صورت گیرد.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان ضمن بیان اینکه می‌بایست انجام لقاح مصنوعی، لقاح خارج رحمی یا جفت‌گیری طبیعی در مرکز نگهداری یوزپلنگ تهران ادامه پیدا می‌کرد، ابراز داشت: از این پروژه بزرگ تنها یک مرحله انجام شد و مابقی آن را اجازه ندادند که کار ادامه پیدا کند.

معماریان در ادامه تصریح کرد: طرح تکثیر در شرایط نیمه اسارت نه تنها به تکثیر منجر نمی‌شود بلکه باعث کشته شدن یوزپلنگ نیز می‌شود چراکه اساساً داستان آفریقای جنوبی و ایران در تعداد و زادگاه یوزپلنگ متفاوت است هیچ استانی غیر از تهران به لحاظ امکانات اجازه اینکه بخواهد مانیتورینگ درست دامپزشکی را درست انجام شود را نخواهد داشت و همچنین در فنس‌های نیمه اسارت نیز امکان کنترل وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که زاد و ولد دلبر و کوشکی به کجا رسید، افزود: یک مرحله از برنامه‌ریزی شامل لقاح مصنوعی غیر تهاجمی صورت گرفت ولی بعدازآن بقیه مراحل انجام نشد و پروژه تعطیل شد.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در پاسخ به این پرسش که نمونه موفق از این طرح در دنیا وجود دارد یا خیر، اضافه کرد: نمونه‌های موفقی در دنیا وجود دارد و کسانی که تجربه این کار را داشتند به ایران دعوت شدند اما اجازه ادامه کار و مراحل بعدی به آنها داده نشد از سوی دیگر درباره یوزپلنگ باید گفت خوشبختانه لقاح خارج از رحم جواب داده و توله یوز به همین روش به دنیا آمده است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
شناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
0
2
سلام واقعا شما چطور این صحبت ها رو توان دارید که بفرمایید ؟ ............................
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
0
1
خدا را شکر که جلوی این کار قبیح تلقیح مصنوعی در اسارت گرفته شد.
به جای اسیر کردن حیوانات بهتر نیست انسان کمی دست از زیاده خواعی و خودخواهی بردارد و در حفاظت از محیط زیست بکوشد و به قلمرو زندگی سایر حیوانات تجاوز نکند؟
نظر شما
ادامه