کد خبر: ۵۶۴۱۴
 
 

فدراسیون سوارکاری برای حفظ سلامتی اسب ها در روزهای کرونایی و قرنطینه، توصیه ای مشتمل بر 15 بند منتشر کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فدراسیون سوارکاری، با توجه به شیوع ویروس کرونا، تمامی فعالیت های ورزشی در کشور لغو شده است.

فدراسیون سوارکاری نیز به تبع سایر رشته ها، مسابقات و برنامه های خود را تعطیل کرده اما حفظ سلامت اسب ها در این روزها و در قرنطینه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به ویژه اینکه شمار قابل توجهی از اسب ها قیمت بالایی دارند و بدون جایگزین می نمایند. با توجه به نگرانی به حق مالکین اسبها در این روزهای کرونایی کمیته دامپزشکی فدراسیون سوارکاری توصیه های ایمنی برای حفظ سلامتی اسب ها دارد.

در این بیانیه می خوانیم:

آیا اسبهایتان برای قرنطینه شما آماده اند؟ متاسفانه با توجه به بحران بیماری 19 covid یا همان ویروس کرونا و شرایطی که برای ایران و جهان به بار آورده، تمام بخشهای زندگی ما دچار دگرگونی شده است. نگهداری از اسبها نیز از این امر مستثنی نمی باشد. ما همیشه عادت به همه گیری بیماری های مرتبط با اسب داشته ایم ولی این بار داستان کاملا متفاوت است و این اسبها هستند که ما انسانها را از دست می دهند. در این حین ما کاری کرده ایم که این حیوانات را به خودمان و نحوه نگهداریمان وابسته کرده ایم و حالا باید در این بحران تا جایی که امکان دارد کیفیت نگهداری و رسیدگی امان به این حیوانات را تغییر ندهیم و آنها را باید برای قرنطینه طولانی مدت صاحبان و مالکان و حتی مربیانشان آماده کنیم. در ذیل چندین نکته جهت مدنظر قراردادن در نگهداری و تغذیه اسبان در دوران ممنوعیت فعالیت ورزشی ارائه می گردد:

*در مورد اسبهای ورزشی با توجه به کاهش میزان کار و فعالیت حیوان سطح نیاز به دریافت انرژی کاهش قابل توجهی می یابد، بنابراین با رعایت قانون "تغییر جیره تدریجی" میزان خوراک های حاوی نشاسته از جمله غلات مانند جو، ذرت و کنسانتره را کاهش دهید. پیشنهاد می گردد برای یک اسب ورزشی با حدود 500 کیلوگرم وزن که روزانه 3 تا 4 کیلوگرم بخش غلات و کنسانتره ای دریافت می کرده، این میزان را در بازه زمانی 7 تا 1۰ روز به نصف تعدیل نمایید.

*برای بخش علوفه ای نیاز به کاهش قابل توجهی نیست و از آنجا که در کشورمان یونجه بخش اصلی خوراک علوفه ای است، برای یک اسب با وزن 500 کیلوگرم مقدار 9 تا 1۰ کیلوگرم حداکثر در روز با توجه به عادت غذایی همیشگی از لحاظ مخلوط با کاه و یا کلش و یا خالص قابل قبول می باشد.

*اگر در جیره سبوس گندم هم به میزان 500 گرم تا 1 کیلو در روز طبق روال عادی استفاده می شده، می توان این میزان را تا یک سوم کاهش داد.

*روغن های خوراکی که به صورت متداول و در حد متعادل در جیره روزانه استفاده می شده، می تواند طبق روال و برنامه همیشگی استفاده شود.

*نکته اساسی در مورد تغییر جیره رعایت اصل تغییر تدریجی جیره است که باید حداقل در یک بازه زمانی 7 روزه اعمال شود.

*در غیاب مربی و کارشناس، آموزشهای لازم را جهت تشخیص و ارزیابی کیفیت و کپک زدگی احتمالی علوفه و خوراک با توجه به رطوبت هوا در این فصل به کارگر و مهتر حیوان داده شود.

*آب تمیز و گوارا را هرگز فراموش نکنید و آبشخور اسبها را حتما روزانه سرکشی گردد.

*در صورت استفاده از مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی با توجه به دستورالعمل شرکت سازنده و توصیه دامپزشکتان اقدام به مصرف و ادامه مصرف آن نمایید و در مورد مکمل های عضله ساز همزمان با کاهش کار ورزشی اسب، میزان دریافتی تحت نظر دامپزشک کاهش یابد.

*توجه ویژه به مکمل های درمانی و یا داروهای خوراکی و تزریقی تجویز شده توسط دامپزشکتان داشته باشید. اگر اسب شما از قبل تحت درمان با داروی خاصی بوده و بنا بر تشخیص دامپزشکتان نیاز به ادامه خوراندن آن است، حتما فراموش نکنید.

*نعلبندی و غیار اسبها را اگر زمان قرنطینه طولانی و تمدید شد، به نعلبندتان یادآوری کنید.

*پادوک را هرگز فراموش نکنید و اسبهایی که مستعد کولیک و مشکلات گوارشی و تیک های عصبی هستند را بیشتر مورد توجه قرار دهید.

*در صورتی که در اصطبل خصوصی خودتان اسبها را نگهداری می کنید، برای حداقل 2 ماه علوفه و غلات و کنسانتره تهیه نمایید.

*در مورد مادیانهای آبستن سنگین و نزدیک زایمان آموزش های لازم را به کارگر و مهترتان بدهید و دامپزشکتان را از زمان حدودی زایمان مطلع نمایید.

*جعبه کمکهای اولیه تان را با مشورت گرفتن از دامپزشکتان کامل نمایید و این نکته را مدنظر داشته باشید که شاید دامپزشکتان در دسترس نباشد.

*در پایان فراموش نکنید که اسبهایتان به بیماری 19 covid مبتلا نمی شوند ولی از آنجایی که این بیماری از طریق سطوح آلوده منتقل می شود، لوازم و اشیایی که با آنها تماس دارید را ضدعفونی نمایید و در اولین فرصت دستهایتان را با آب و صابون شستشو نمایید.

 

نظر شما
ادامه