کد خبر: ۵۶۴۵۸

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: امکان انتقال مکانیکی ویروس کرونا (قطرات و ترشحات آلوده انسان) به وسیله انواع دام و سایر حیوانات وجود دارد، بنابراین رعایت کامل اصول بهداشتی هنگام تماس با هر نوع دام و فرآورده‌های دامی ضروری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «جواد تاراسی» روز یکشنبه با بیان اینکه لازم است اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی هنگام مراجعه به بازارهای دام زنده، اماکن عرضه محصولات دامی، فروشگاه های عرضه گوشت یا ماهی تازه، دامداری ها و هر گونه تماس با دام زنده رعایت شود، افزود: احتمال انتقال بیماری از انسان به سایر دام ها مطرح شده است، بنابراین در صورت داشتن بیماری، از تماس مستقیم با دام و از هر گونه تماس با دیگر حیوانات زنده (مانند گربه ها سگ ها، جوندگان، پرندگان و غیره) باید خودداری شود.  

وی ادامه داد: دامداران باید در هنگام حضور در دامداری ها و مرغداری ها، موقع سرفه یا عطسه آرنج خود را جلوی دهان قرار دهند. اگر از دستمال استفاده می کنند آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهند، سپس در سطل زباله بیندازند. در صورتی که با افراد دیگری در واحد دامداری یا خارج از آن در تماس هستند، سعی کنند فاصله حداقل یک و نیم متر را با آنها رعایت کنند و از تماس با افرادی که نشانه های بیماری تنفسی مانند سرفه یا عطسه دارند اجتناب نمایند.

تاراسی با بیان اینکه دامداران، روستاییان و عشایر باید به طور مرتب جایگاه دام را ضدعفونی و آهک پاشی کنند، گفت: از شعله افکن نیز می توان برای ضد عفونی جایگاه دام استفاده کرد.

وی ادامه داد: فضولات ریخته شده در کف سالن شیردوشی بلافاصله بعد از اتمام شیردوشی باید خارج شود، چاله شیردوشی و کف سالن با آب فشار قوی شستشو داده شود، کاشی دیوارها و نرده های جایگاه دوشش برس کشیده شده و کف سالن به طور مرتب با مواد مناسب و مجاز ضدعفونی شود.

تاراسی افزود: کود و فضولات دامی محیط مناسبی برای رشد عوامل بیماریزا است و باعث ماندگاری آلودگی می شود از این رو جمع آوری مرتب و منظم و حمل کود و فضولات و دام های تلف شده به خارج دامداری و حمل و دفع بهداشتی آنها در محل مناسب سبب جلوگیری از انتقال آلودگی می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه دامداران در صورت داشتن علائم مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا از شیردوشی دام جداً خودداری کنند، گفت: رعایت بهداشت فردی شخص شیردوش شامل پوشیدن چکمه و پیشبند، لباس تمیز، کوتاه کردن ناخن ها و شستن دست ها با آب و صابون قبل از شیردوشی ضـروری اسـت و از دستکش مناسب برای شیردوشی نیز باید استفاده شود.

وی با باین اینکه شستشوی پستان گاو قبل از شیردوشی با آب ولرم ضروری است، افزود: سالن شیردوشی باید بعد از هر مرحله شیر دوشی شستشو و ضدعفونی شود.

تارسای با بیان اینکه توجه به مراقبت های بهداشتی، رعایت ضوابط و استاندارد های بهداشتی و رعایت نکات ایمنی زیستی در دامداری ها می تواند در قطع زنجیره انتقال این ویروس موثر باشد، خاطرنشان کرد: دامداران در صورت مشاهده هر گونه بیماری یا تلفات غیرطبیعی با اکیپ های دامپزشکی منطقه تماس بگیرند.

 
نظر شما
ادامه