کد خبر: ۵۶۴۸۳

یک مقام ارشد سازمان ملل خواستار تعطیل شدن جهانی بازارهای عرضه جانوران زنده و مرده برای جلوگیری از گسترش روزافزون بیماری‌های واگیر و دنیاگیر مشترک میان انسان و حیوان شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بهارنیوز، «الیزابت ماروما مرما» که دبیر کل مجمع تنوع زیستی سازمان ملل است، می‌گوید همه کشورهای دنیا با سمتی بروند که خرید و فروش حیوان‌های مرده و زنده را در بازارهای روز ممنوع کنند. به این ترتیب، گامی بزرگ برای پیشگیری از شیوع گسترده بیماری‌هایی برداشته می‌شود که میان انسان و حیوان مشترک است و تازه‌ترین نمونه آن از فراگیری کروناویروس در یک بازار روز در ووهان دیده شد. پس از شیوع کرونا در چین و رسیدن پای این ویروس به تقریبا تمام نقاط دنیا، دولت چین به شکل موقت فعالیت بازارهای خرید و فروش حیوان‌های زنده از جمله گربه، سگ، جغد و نوعی مورچه‌خوار فلس‌دار (متهم اصلی شیوع کرونا) را ممنوع کرد. در این بازارها حیوان‌های زنده در محیطی بسیار کثیف و غیربهداشتی نگهداری می‌شوند و بیمار شدن یک حیوان در این شرایط کافی است تا ویروس‌های خطرناک آن به انسان‌ها منتقل شود. بسیاری از کشورها از چین خواسته‌اند منع موقت فعالیت بازارهای عرضه حیوان‌های زنده شکل همیشگی به خود بگیرد.

خانم مرما با مثال زدن از شیوع ویروس‌های ابولا در غرب آفریقای مرکزی و نیپا در آسیای شرقی گفت: «بین تخریب طبیعت و بیماری‌های تازه ارتباطی آشکار وجود دارد. هر چند نباید رویکردی واکنشی به شیوع کووید-۱۹ داشت اما پیامی که ما از کرونا می‌گیریم این است: اگر ما مراقب طبیعت نباشیم، او از ما مراقبت خواهد کرد.»

دبیر کل مجمع تنوع زیستی سازمان ملل با تقدیر از اقدام چین در تعطیل کردن بازارهای زنده‌فروشی جانوران افزود: «این خوب است که برخی کشورها فروش حیوان زنده را ممنوع کرده‌اند اما باید یادمان باشد برخی جوامع فقیر محلی به ویژه در آفریقا به شدت به حیوان‌های وحشی وابسته‌اند و غذای میلیون‌ها نفر را از این جانوران تامین می‌کنند. پس تا گزینه جایگزین پیدا نشود، خطر عرضه این جانوران در بازارهای قاچاق و غیرقانونی احساس می‌شود.»

از سوی دیگر، دبیر کل بنیاد گفتگوی تنوع زیستی و توسعه سبز چین از مقام‌های رسمی این کشور خواست منع فعالیت بازارهای زنده‌فروشی شکل دائمی و همیشگی به خود بگیرد. جینفنگ ژو گفت: «بیش از ۷۰ درصد بیماری‌های انسان از حیات وحش می‌آید و بسیاری از گونه‌های جانوری به دلیل داشتن مصرف خوراکی در جوامع انسانی در معرض خطر انقراض هستند. اگر خوردن جانوران را ممنوع نکنیم، خطر بازگشت بیماری‌هایی چون کووید-۱۹ به شدت جدی است.»

 
نظر شما
ادامه