کد خبر: ۵۶۵۲۵

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دلیل تأخیر در انتقال «دلبر» به سمنان دریافت دارو به دلیل اختلالات کیلوی این حیوان بود که اثربخشی درمان آن نیازمند تیم دامپزشکی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر شهاب‌الدین منتظمی» در ارتباط با بحث تکثیر در اسارت یوزها عنوان کرد: بیش از ۵ سال است که ۳ یوز به تهران منتقل شده تا اقدامات مبنی بر تکثیر اسارت انجام شود ولی علی‌رغم همه فعالیت‌ها خروجی از این اقدام حاصل نشد.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های انجام شده نظر کارشناسان بر این مبنا بود که بحث تکثیر باید در زیستگاه انجام شود و بر همین اساس پس از حدود ۷ ماه مطالعه و بررسی اولویت اول برای تکثیر در زیستگاه این حیوان به شرط فراهم شدن زیرساخت‌ها، سمنان در نظر گرفته شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که زیرساخت‌ها از قبل در استان سمنان آماده بود و برای انتقال یوزها آماده و بهینه شد، گفت: مقرر شد این یوزها به منطقه توران که یکی از بهترین زیستگاه‌های زادآور یوز در استان سمنان است منتقل شود.

منتظمی در ارتباط با انتقاداتی که فرآیند انتقال یکی از یوزها از تهران به سمنان داشت نیز اظهار کرد: این فرآیند با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و با نظارت کارشناسان سازمان محیط زیست در شرایطی امن انجام شده و نتیجه آن این بود که حیوان به سلامت به زیستگاه خود رفته و در آنجا رهاسازی شده است. حال اگر در ارتباط با این موضوع مستنداتی فنی قابل بررسی از سوی کمیته دامپزشکی موجود است (و نه ادعای کارشناس محیط زیست) ارائه شود موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: فرآیند انتقال کاملاً تخصصی و با رعایت چارچوب‌های فنی انجام پذیرفته است و طبق آخرین خبرها از وضعیت حیوان منتقل شده باید بگویم که وضع عمومی خوبی دارد. من از فعالان محیط زیست توقع دارم در ارتباط از طرح چنین موضوعاتی که در مجامع علمی باعث تشویش می‌شود پرهیز کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با تأخیر در انتقال دلبر - یوز ماده‌ای که در پارک پردیسان و در اسارت زندگی می‌کند- نیز گفت: یکی از دلایلی که باعث شده انتقال این حیوان با تأخیر انجام شده این است که حیوان به‌دلیل اختلالات کلیوی دارو می‌گرفته و ارزیابی تیم دامپزشکی مبنی بر این بوده که ارزیابی مجددی پیش از انتقال در خصوص علت دریافت دارو و روند درمان آن باید انجام شود.

منتظمی در خصوص نتیجه فرآیند تکثیر در زیستگاه هم بیان کرد: ما می‌دانیم که بحث تکثیر در اسارت این یوزها کار دشواری است و تقریباً در دنیا نظیر ندارد ولی امیدواریم با توجه به این‌که زیستگاه جدیدی که برای این فرآیند در نظر گرفته شده زادآور است بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به این‌که بحث تکثیر با وجود امکانات موجود در پایتخت نتیجه‌ای نگرفت، اظهار کرد: همان‌طور که برای بحث تلقیح مصنوعی امکان زمان‌بندی برای حصول نتیجه‌اش فراهم نبود برای این فرآیند هم نمی‌توانیم زمانی تعیین کنیم ولی تلاش ما بر این مبنا است که از ظرفیت این زیستگاه طبیعی برای این یوز ماده ایرانی‌‌مان استفاده کنیم.

 

نظر شما
ادامه