کد خبر: ۵۶۵۲۶

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان در زمینه احتمال بروز بیماری شاربن در بین دام‌های مناطق سیل زده این شهرستان هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «محسن دهقانیان» رئیس شبکه دامپزشکی ریگان با بیان اینکه متاسفانه وقوع سیل در بخش‌هایی از این شهرستان منجر به ایجاد خسارت به واحد‌های دامی این مناطق و تلف شدن بیش از هزار رأس گوسفند و بز شده، گفت: از روز‌های ابتدایی این حادثه شبکه دامپزشکی ریگان با اعزام اکیپ‌های عملیاتی نسبت به ارزیابی وضعیت مناطق سیل زده، بیماریابی و انجام اقدامات بهداشتی پیشگیرانه اقداماتی انجام داده است.

او این اقدامات را شامل واکسیناسیون، سم پاشی و ضدعفونی جایگاه‌های نگهداری دام برشمرد.

دهقانیان ابراز امیدواری کرد: با تأمین اعتبارات و اقلام مورد نیاز این عملیات در روز‌های آتی به شکل گسترده‌تر ادامه یابد.

دهقانیان به خطر بروز برخی بیماری‌های دامی متعاقب وقوع سیل در ریگان اشاره کرد و افزود: یکی از بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و دام، بیماری شاربن (سیاه زخم) است که خوشبختانه در سال‌های اخیر موردی از بروز آن در استان کرمان گزارش نشده است.

او بیان داشت: از آنجا که این باکتری می‌تواند به شکل اسپور (هاگ) سال‌ها در خاک زنده بماند، ممکن است با جابجایی و زیر رو شدن خاک در اثر سیل در معرض چرای دام قرار گرفته و دام را مبتلا کند.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: این بیماری در گاو و گوسفند معمولا به شکل فوق حاد و حاد بروز کرده و در عرض چند ساعت تا چند روز موجب تلف شدن دام می شود

دهقانیان از دامداران این شهرستان خواست: در صورت مشاهده علایمی از قبیل مرگ ناگهانی دام، خروج خون تیره رنگ از منافذ بدن (که منعقد نمی‌شود)، فساد سریع لاشه دام تلف شده و ... ضمن پرهیز از تماس با لاشه مراتب را سریعاً به اداره دامپزشکی ریگان اعلام کنند تا در اسرع وقت موضوع بررسی و آزمایشات و اقدامات بهداشتی لازم صورت گیرد.

 

نظر شما
ادامه