کد خبر: ۵۶۵۵۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان یزد در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی‌اکبر حدادزاده» افزود: به طور کلی دامپزشکی مسئولیتی در زمینه امحاء سگ‌های بلاصاحب ندارد و به لحاظ قانونی این مسئولیت به عهده شهرداری است ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ چند روز پیش رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در یک اظهارنظر عجیب گفته بود که پیمانکار شهرداری یزد در شهر فعال و مشغول جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است تا با توجه به شیوع کرونا اقدام به امحاء این سگ‌های ولگرد شود. این اظهار نظر واکنش‌های مختلفی را برانگیخت، علی‌الخصوص که این اقدام شهرداری یزد در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون هیچ‌گونه مدرک موثقی درخصوص ابتلای سگ‌ها به بیماری کووید-19 وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد پس از پیگیری و تماس تلفنی خبرنگار حکیم مهر، ضمن اظهار تعجب از این پیشامد، به سراغ متولیان شهرداری رفت و از آنها پیگیر این مساله شد. «دکتر علی‌اکبر حدادزاده» معتقد است که به طور کلی دامپزشکی مسئولیتی در زمینه امحاء سگ‌های بلاصاحب ندارد و به لحاظ قانونی این مسئولیت به عهده شهرداری است، اما ما به هیچ عنوان این مساله را توصیه نمی‌کنیم و بیشتر روی بحث زنده‌گیری و نهایتا عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب کار می‌کنیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از اظهار نظر اخیر رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد چیست؟

به طور کلی دامپزشکی مسئولیتی در زمینه امحاء سگ‌های بلاصاحب ندارد و به لحاظ قانونی این مسئولیت به عهده شهرداری است. بنده نظر خاصی در رابطه با مصاحبه رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد ندارم و خود ایشان پاسخ‌گو هستند اما ما به هیچ عنوان این مساله را توصیه نمی‌کنیم و بیشتر روی بحث زنده‌گیری و نهایتا عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب کار می‌کنیم.

ما اطلاعی از مصاحبه ایشان نداریم اما بعد از پیگیری حکیم مهر، طبق صحبتی که بنده با معاون خدمات شهری شهرداری یزد انجام دادم، ایشان اعلام کردند مصاحبه‌ای را یکی از شبکه‌های خبری یزد با مسئول سازمان پسماند شهرداری یزد در رابطه با سگ‌های ولگرد انجام داده و ایشان گفته که ما این سگ‌ها را جمع‌آوری و در کمپ‌ها نگهداری می‌کنیم. اما آن تعداد سگی را که دارای مریضی بوده و قابلبت نگهداری نداشته باشند، قبل از اینکه بخواهند مریضی را به جامعه یا خود آن مجموعه سگ‌ها سرایت دهند، امحا می‌کنیم.

همچنین مطابق گفته ایشان قرار شد رئیس شورای شهر، شهردار و مسئولین شهرداری از آن کمپی که مخصوص نگهداری سگ‌ها در مرکز استان است بازدید و اقداماتی انجام دهند که جمع‌آوری سگ‌ها در استان یزد با حفظ حقوق حیوانات پیگیری شود.

حکیم مهر: آیا در ستاد مقابله با کرونای استان یزد، تصمیمی در خصوص سگ‌های بلاصاحب گرفته شده است؟

خیر، هیچ برنامه‌ای در این خصوص در ستاد نبوده است. به طور کلی دیدگاه دامپزشکی در این حوزه این است که کمک کند تا سگ‌های بلاصاحب تحت پوشش قرار گیرند و نهایتا با واکسیناسیون، عقیم‌سازی و سایر موارد، در جهت خود قرار بگیرند.

حکیم مهر:‌ مساله اینجاست که بحث ابتلای سگ و گربه هنوز ثابت نشده است.

خود من هم تعجب کردم که ایشان چنین دیدگاهی را بر چه اساسی مطرح کرده است.

حکیم مهر:‌ گذشته از این بحث، به فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی یزد بپردازیم. مهمترین مباحث و مشکلات استان چیست؟

یزد یکی از استان‌های وسیع کشور به شمار می‌رود و خدمت‌رسانی در آن بسیار مشکل است. کمااینکه پراکندگی دام در استان بالاست و همکاران ما هر کاری را که انجام می‌دهند، بیش از استان‌هایی که با تراکم بالاتر دام‌ها نگهداری می‌شوند، دچار زحمت هستند. یزد مجموعه‌ای است که بیش از سایر استان‌ها هزینه‌بر بوده اما همکاران ما با ایثار و از خود گذشتگی کار را انجام می‌دهند.

استان یزد سال گذشته شرایط نسبتاً خوبی داشت. بزرگترین چالش سال گذشته ما بحث تب برفکی بود که به خاطر وقوع اپیدمی در استان‌ها، به یزد هم رسید. این هم یکی از مشکلات ماست که یزد در چهارراه مواصلاتی قرار گرفته و تردد در این استان بسیار بالاست. محموله‌های مختلف از استان یزد رد می‌شوند و این موقعیت جغرافیایی می‌تواند برخی فاکتورهای خطر را برای ما پررنگ‌تر کند.

سال گذشته در استان یزد با چالش تب‌برفکی مواجه بودیم که با واکسیناسیون صورت گرفته، این بیماری مهار شد. این اتفاق علی‌رغم واکسیناسیونی بود که در جمعیت دامی صورت گرفته بود. با توجه به شرایط خاص کشور در حوزه تحریم، سازمان دامپزشکی همکاری بسیار بزرگی کرد تا کشور از نظر تامین واکسن تب برفکی مشکلی نداشته باشد، اما در  هر صورت این یکی از موضوعاتی بود که اتفاق افتاد.

حکیم مهر: در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان چطور؟

سال ۹۹ سومین سال پیاپی است که هیچ کانونی در بیماری آنفلوانزا نداشته و از این نظر شرایط امنی داشتیم. واحدهای پرورشی طیور ما با شرایط بسیار خوبی فعالیت کردند و الان هم البته شرایط خوبی در مرغداری‌ها حکفمرماست. در زمینه گوشت مرغ تولید بسیار بالایی داریم که خود این مساله به خاطر بحث قیمت و مشکلاتی که مرغداری‌های گوشتی دارند، تبدیل به یک چالش شده است، اما در سایر حوزه‌ها مشکل خاصی وجود ندارد.

حکیم مهر: اقدامات اداره کل دامپزشکی استان یزد در خصوص پیشگیری از ابتلا به کرونا چه بوده است؟

اداره کل در بحث بیماری کرونا از چند جنبه در حال فعالیت است. بخش اول آرامش‌بخشی در جامعه است، کمااینکه در مصاحبه‌ها به مردم اطمینان می‌دهیم که در حوزه فراورده‌های خام دامی کوچکترین دغدغه‌ای نداشته باشند، چون امکان سرایت از طریق این فراورده‌ها وجود ندارد. یا اینکه در تماس‌ با دام، خیال آنها راحت باشد، چون دام نمی‌تواند برای فردی که با آن در تماس است، به عنوان یک عامل انتقال باشد. با توجه به التهابی که در حوزه بیماری کرونا در جامعه اتفاق افتاده، این اقدام می‌تواند تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.

بخش بعدی این بود که این ویروس می‌تواند از طریق وسیله‌ای از جمله فراورده‌ها به عنوان یک جسم به صورت مکانیکی منتقل شود. ویروس قادر است در مسیر تولید تا عرضه از طریق دست فرد فروشنده یا کارگری که در کشتارگاه کار می‌کند، منتقل شود که این باید به‌عنوان یک نکته مدنظر باشد. ما در این زمینه دو اقدام انجام دادیم؛ یکی اینکه به کشتارگاه‌ها، واحدهای بسته‌بندی و مسئولین فنی اطلاع رسانی و بخشنامه ابلاغ کردیم که ابتدای شروع کار هر واحد تولیدی اعم از کشتارگاه و واحد بسته‌بندی، تمام کارگرهای آن واحد تب‌سنجی و کنترل شوند. هر یک از کارگرها که مشکل خاصی داشتند با هماهنگی کارفرما به مرخصی می‌رفتند تا زمانی که بهبودی حاصل کنند. این اقدام بیشتر به خاطر این بود که محیط کار سالم بماند و با انتشار بیماری برای آن واحد تولیدی مشکلی پیش نیاید که بخواهد تعطیل شود. دوم اینکه آلودگی در آن شرایط از طریق دست کارگر یا تماسی که کارگر با محصولات دارد، به فراورده‌ها منتقل نشود، چون این ویروس در زنجیره سرد می‌ماند و می‌تواند تا خانه‌های مردم برود.

بخش بعدی درخصوص اطلاع‌رسانی به مردم بود که در هر صورت فرآورده‌هایی را که انتخاب می‌کنند، از مراکز مطمئن باشد و سعی کنند تمام فرآورده‌های خام دامی را که از فروشنده درخواست می‌کنند، به صورت بسته‌بندی، تاریخ‌دار و معتبر باشد. بعضی از مراکز عرضه اقدام به خرد کردن گوشت یا مرغ می‌کردند که ما از مردم خواستیم این درخواست را نداشته باشند و از طریق مکاتبه اعلام کردیم که این اقدام در سطح استان ممنوع است و هیچ‌کس حق ندارد مرغ را از بسته‌بندی خود خارج و قطعه‌بندی کند.

سازمان دامپزشکی در دستورالعمل ارسالی خود، چرخ کردن گوشت قرمز را مجاز اعلام کرده بود. ما هم آن را ممنوع نکردیم اما به مردم اعلام کردیم که از فروشنده نخواهند که گوشت را در قصابی برای آنها چرخ کند تا میزان دستکاری گوشت کمتر شود و در فرایند چرخ کردن مشکلی برای گوشت پیش نیاید و آلوده‌تر نشود.

اقدام بعدی ما، حفظ همکاران خودمان و خانواده‌های آنها از بیماری بود. این هم از بخش‌های مهم کار ما بود که توانستیم تا الان تمامی همکاران را تا این مرحله سالم و بدون هرگونه بیماری داشته باشیم.

حکیم مهر: راهکار شما برای پیشگیری از ابتلای همکاران به بیماری چه بود؟

یکی از اقدامات در این راستا کاهش پرسنل بود. ورودی‌های اداره را کنترل کردیم و لوازم حفاظت شخصی ازجمله مایع ضدعفونی، ماسک و دستکش به همکاران دادیم. سعی کردیم ارتباط با ارباب رجوع را به حداقل برسانیم و خدمات را از طریق زیرساخت‌ها و بسترهای الکترونیک یا به صورت تلفنی ارائه دهیم. با این سیستم توانستیم مقداری شرایط کاری را برای همکاران به شکلی فراهم کنیم که بتوانند در فضای سالمی کار را انجام دهند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
2
در صورتیکه با صاحب نظران بخش خصوصی مشورت میشد خسارات تب برفکی بسیار کمتر می شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
1
3
آقای مدیرکل ............. کار شهرداری در شرایط فعلی صحیح است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
3
0
...................... چون سگ از نظر اسلام نجس العین است, کسی که در همه حال وهمه جا از حقوق سگها صحبت کند برای مدتهای مدید نمی تواند مدیر کل یک دستگاه دولتی باقی بماند
پاسخ ها
گلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
وای خدا قساوت قلب تا چه حد؟!!!
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
دوست عزیز من متوجه نشدم کجای اسلام عزیز همچین چیزی گفته...لطفا ادرس کامل رو همینجا بفرمایید و لطفا مدیران و سایر عزیزان رو انقدر تهدید نفرمایید ...اینکه یک مدیر میتواند در یک سمت بماند یا نماند و یا اینکه از مسایل اسلام عزیز برداشت شخصی کنید اصلا در صلاحیت بنده و جنابعالی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
0
0
حکیم مهر محترم
قبول دارم که شما برای انتشار نظرات,باید ملاحظاتی را رعایت کنید ,ولی حذف کامل قسمت اول نظر داده شده بصورت.......... وانتشار قسمت دوم آن که نتیجه قسمت اول است کار صحیحی نیست. چراکه خواننده که علم غیب ندارد که در قسمت اول چه نوشته شده بوده وآیا اصلا قسمت اولی وجودداشته است یا نه. لطفایا نظر ارسالی را کامل انتشار بدهید یا اصلا انتشارندهید
این کار شما مثل این ایت که شما اعلام بفرمائید که :
خداوند متعال در قرآن مجید فرموده است:(البته بلاتشابه)
.............به نماز نزدیک نشوید
نظر شما
ادامه