کد خبر: ۵۶۶۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران گفت: ما در صورتی پیگیر وضعیت یوزها در سمنان می‌شویم که سازمان محیط زیست از ما درخواست کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر پیام محبی» رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران در خصوص انتقال یوزپلنگ‌ها از پارک پردیسان به پارک ملی توران در سمنان و حواشی مربوط به آن گفت: انتقال یوزپلنگ‌ها از پردیسان اقدام درستی است، چرا که پارک پردیسان به دلیل تنبلی گذشتگان سازمان محیط زیست، به عنوان نقاهتگاهی بیخ گوش سازمان ایجاد شده و به جای اینکه برای مثال تا سمنان بروند و شرایط یوز را در زیستگاه طبیعی‌اش بررسی کنند، کنار دست خودشان در تهران آن را ایجاد کردند

او با بیان اینکه محیطی بین ۴ اتوبان و در بینابین فعالیت‌های انسانی جای مناسبی برای نگهداری حیات وحش نیست، گفت: بین ۴ اتوبان پارکی درست شده است که تماما فعالیت‌های انسانی و غیرآشنا برای حیات وحش از جمله بادباک بازی و دوچرخه سواری و نورافشانی و غیره در آن اجرا می‌شود و در آن حداقل حدود ۳ یوز، ۱۴ گرگ و سه خرس بدون احتساب پرندگان در حال نگهداری است و این مساله علاوه بر این است که آلودگی هوای تهران بر روی این حیوانات قطعا تاثیر بسیار مخربی می‌گذارد.

محبی گفت: شرایط در پردیسان به گونه‌ای است که حتی امکان فرار این حیوانات نیز وجود دارد و اگر یکی از قفس‌های نگهداری سوراخ شود و به طور مثال ۴ گرگ در تهران رها شود، چگونه باید برای جمع‌آوری آنها اقدام شود؟ در نتیجه بودن حیواناتی از حیات وحش در وسط یک پارک در قلب پایتخت بیشتر شبیه یک جوک است و تصمیم به جابجایی آنها اقدام بسیار درستی است، چرا که پردیسان یک بمب ساعتی است.  

محبی در خصوص چگونگی انتقال یوزپلنگ‌ها از پارک پردیسان که واکنش‌های زیادی در پی داشت، گفت: بسیاری از اظهاراتی که درخصوص انتقال یوزپلنگ‌ها منتشر شد، کذب بود، چرا که ما به عنوان تیم تخصصی برای اولین بار از سوی بیمارستان دامپزشکی در آنجا حضور داشتیم.

 او با اشاره به مکتوب نبودن اقدامات پزشکی که روی یوزهای پردیسان انجام شده است، نسبت به در دسترس نبودن اطلاعات آنها انتقاد کرد و گفت: سال‌ها در ایران برای حیات وحش اقداماتی رخ داده است که تقریبا هیچ کدام آنها مکتوب نشده است، چراکه به جای بستن قرارداد با یک سیستم، انفرادی اقدام کردند. سازمان محیط زیست در کل کشور تنها ۲۸ دامپزشک دارد، از طرفی سیستم دامپزشکی نیز ندارد

محبی با بیان اینکه برای اولین بار از سوی مدیر کل حیات و حش سازمان صحبت‌هایی برای انجام یکسری آزمایش‌ها روی یوزها صورت گرفت، گفت: قبل از نوروز به سازمان محیط زیست رفتیم و قرار بر این شد تا کار تخصصی تشخیصی از جمله انجام آزمایشات مختلف، سونوگرافی، اکو قلب و مواردی از این دست با ما باشد، اما به این دلیل که در حیات  وحش حساب و کتاب نمی‌شود، متاسفانه بیهوشی یوز اتفاق نیفتاد.

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران درباره چرایی بیهوش نشدن یکی از یوزپلنگ‌ها قبل از انتقال گفت: این اشکال از سازمان محیط زیست در گذشته و دامپزشکانی است که به صورت انفرادی با محیط زیست کار کردند. اینکه شخصا اقدامی را انجام دهم و آنرا برای خودم نگه دارم و به کسی یاد ندهم، اشتباه است. ذکات علم آموزش آن است. افرادی که تاکنون فعالیت داشتند، خودشان یک کار شخصی انجام دادند، بدون اینکه هیچ مستندی ثبت شود، کما اینکه برای سونوگرافی دلبر متوجه شدیم که به مدت مدیدی یک دارویی مصرف می‌کرده که اصلا هیچ مستنداتی درباره این دارو وجود نداشته است و اتفاقا می‌خواستیم اکو قلب برایش انجام دهیم تا ببینیم آیا واقعا این دارو را مصرف می‌کرده یا خیر؟ چرا که واقعا نمی‌توانیم با دیدن ظاهر  حیوان بگوییم این دارو را مصرف کند؛ این به آزمایش‌های تکمیلی نیاز دارد، در حالی که تاکنون هیچ آزمایشی روی آنها انجام نگرفته است.

 او ادامه داد: برای اولین بار سه نمونه خون از یوزی که بیهوش و به سمنان انتقال داده شد، فرستادند تا بتوانیم آزمایش کنیم و ببینیم از نمونه خون یوزپلنگ ایرانی چه چیزهایی می‌تواند استخراج شود و برای اولین بار است که اطلاعات به صورت مکتوب نگهداری می‌شود تا بتوانیم در آینده نیز از آنها استفاده کنیم.

محبی با تایید این مطلب که برخی فکر می‌کنند، یوزپلنگ یک برند لوکس برای یکسری افراد است که باید آن را برای خودشان حفط کنند و توجهی به میراث ملی و ارزش زیستگاهی آن ندارند، تصریح کرد: برخی نیز تحت تاثیر منابع اشتباه، اخباری را منتشر می‌کنند که درست نیست. مستندسازی اطلاعات وظیفه یک دامپزشک است و ما برای اقدامی که می‌خواستیم انجام دهیم، حتی درخواست مادی هم از محیط زیست نداشتیم. برای اولین بار یک کار تیمی در حال اجرا بود و با اجرای کارگروهی است که موفقیت حاصل می‌شود

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران مدعی شد: تاکنون در حیات وحش دو اتفاق افتاده است، یا از خارج از کشور افرادی وارد شدند و اطلاعاتی جمع‌آوری کردند و از کشور بردند، یا از داخل کسی را به کار گرفتند که متاسفانه اقدام به شخصی‌سازی داده‌ها کرده است، در حالی که داده‌ها مربوط به یک شخص نیست و مربوط به سازمان محیط زیست است

او با انتقاد از نبود یک سیستم دامپزشکی در حیات و حش گفت: اگر انتقادی هست باید در خصوص نبود مستندات دامپزشکی مکتوب و مکان نگهداری آنها باشد و بیهوشی حیات وحش هم باید به متخصص و دامپزشک واگذار شود

محبی در خصوص پیگیری وضعیت یوزها در سمنان گفت: ما در صورتی پیگیر وضعیت یوزها در سمنان می‌شویم که سازمان محیط زیست از ما درخواست کند. ممکن است با گروه دیگری کار کنند و هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. طی جلساتی که داشتیم مقرر شد تا از این پس به صورت گروهی کار کنیم و همه بیمارستان های دامپزشکی که در زمینه حیات وحش پتانسیل دارند، دخیل باشند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
0
مگر شما چه تخصصی و تجربه ای در باب حیات وحش و بخصوص گربه سانان وحشی مانند یوزپلنگ دارید و اساسا امکانات شما و یا هر مرکز دیگری در حد و مناسب دامپزشکی حیات وحش می تواند باشد !!؟؟
نظر شما
ادامه