کد خبر: ۵۶۶۴

حکیم مهر - همزمان با آخرین شنبه ماه آوریل،10 اردیبهشت ماه، روز جهانی دامپزشکی، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از راه اندازی روشی نوین برای شناسایی ویروس بیماری دامیPPR در استان و شرق کشور خبر داد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک از جمله بیماریهایی است که گوسفند و بز را مبتلا و خسارات اقتصادی به جمعیت دامی تحمیل کرده و  تلفات همراه با ضایعات تنفسی و گوارشی نیز از جمله نشانه های شیوع بیماری می باشد.
دکتر ناصر مرگان ازغدی اعلام داشت: تکنیک های آزمایشگاهی متعددی در تشخیص این بیماری می تواند بکار گرفته شود که از جمله آن ها، الایزا، جداسازی ویروس و روش مولکولی است و روش نوین راه اندازی شده، یعنی Real time RT-PCR از حساس ترین روش های تشخیصی است که می تواند مقادیر کم ویروس را با بیشترین دقت و ویژگی شناسایی کند.
وی گفت: در این روش با استفاده از پروب های فلورسنت هیدرولیز کننده و با استفاده از آخرین اطلاعات بیوانفورماتیک بانک ژن ویروس های ثبت شده در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه و نیز با استفاده از پرایمرهای طراحی شده که قادر به شناسایی 4 گروه از ویروس PPR می باشند شناسایی و تشخیص ویروس عامل بیماری امکان پذیر می گردد.
دکتر ازغدی خاطرنشان ساخت: استفاده از این روش که از سرعت و دقت کافی برخوردار است می تواند در شناسایی سریع کانون بیماری  و متعاقبا اعمال عملیات کنترلی و پیشگیرانه کمک قابل توجهی نماید.
وی با اشاره به مخاطره آمیز بودن بیماری های دامی برای دام های سبک از دامداران استان خواست تا نسبت به واکسیناسیون دام های در معرض خطر، تقویت و تشدید اقدامات قرنطینه ای، کنترل تردد دام ها، جداسازی دام های بیمار از سایر دام ها و انجام واکسیناسیون دام ها علیه بیماری های دامی اقدام های لازم را انجام دهند.
وی یادآور شد در نتیجه اقدامات دامپزشکی، طاعون در دام های سنگین از دو سال گذشته در استان و کشور ریشه کن شده است.

 

 

نظر شما
ادامه