کد خبر: ۵۶۶۸

حکیم مهر - دومین کنگره بین المللی بهداشت مواد غذایی ، همزمان با روز جهانی دامپزشکی ، صبح شنبه دهم اردیبهشت ماه در سالن مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران سابق) آغاز بکار کرد.

رئیس گروه دامپزشکان فرهنگستان علوم در آیین گشایش این کنگره با بیان اینکه در دنیا سالانه 55 هزار مرگ و میر ناشی از بیماری‌ هاری داریم، گفت: ‌براساس این آمار هر 10 دقیقه یک نفر به دلیل بیماری‌ هاری از بین می‌رود.

با تاکید بر بالا بودن مرگ و میر ناشی از بیماری هاری اظهار کرد: در گذشته 59 درصد مرگ و میرها در ایران ناشی از بیماری هاری بوده که در این زمینه طرح‌ها و تمهیداتی در شهرهایی همچنون تهران به کار گرفته شد و 13 سال در تهران این بیماری مشاهده نشد اما متاسفانه این طرح به فراموشی سپرده و دوباره در سال 81-80 چند مورد بیماری هاری مشاهده شد.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی دامپزشکی در ارتباط با بیماری هاری است، اظهار کرد: سال 2011 نیز به مناسبت 250 سالگی تاسیس دانشکده دامپزشکی لیون فرانسه شعاری با عنوان دامپزشکی برای سلامت، دامپزشکی برای غذا، دامپزشکی برای بهداشت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند دامپزشکی تنها یک طب حیوانی است، ادامه داد: طب حیوانی تنها یکی از بخشهای مربوط به کار دامپزشکان است و دامپزشکان درباره مسائل علوم بالینی و ... نیز تحصیلات دارند.

وی با اشاره به اینکه در کشور حدود صد میلیون واحد داریم، تصریح کرد: دامپزشکان نقش پررنگی در رابطه با بهداشت این تعداد دام دارند چراکه براساس بررسی‌های صورت گرفته این نتیجه به دست آمده که تنها با کنترل بیماریهای انگلی در دام توسط دامپزشکان حدود 200 هزار تن گوشت اضافه تولید خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دنیا بیش از 800 نوع عامل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وجود دارد که دامپزشکان با جانفشانی مانع از انتقال این بیماری‌ها به انسان‌ها می‌شوند و به عبارتی دامپزشکان در خط مقدم هستند تا آسیبی به فردی وارد نشود.

 

 

نظر شما
ادامه