کد خبر: ۵۶۶۹۰

معاون اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به شایعه بودن وقوع بیماری کرونا در دام ها، گفت: سلامتی دام های استان به ویژه در سطح روستاها رصد می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان، «دکتر مجید اسکندرپور» با اشاره به برخی از شایعات نسبت به شیوع کرونای ویژه دام در دام های روستایی، اظهار کرد: بیماری مشابه کرونا یا خود کرونا ویروس در دام وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در فصل کنونی معمولا بیماری های مختلفی از جمله تب برفکی، آبله در بین دام ها بروز پیدا می کند، تصریح کرد: واکسن های ویژه این بیماری ها تجویز و به دام ها تزریق می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا کادر دامپزشکی و بخش خصوصی هم تعطیل نبوده و همواره فعالیت دارند، اضافه کرد: در پی وقوع بیماری آنتروتوکسمی که به دلیل تغییر سطح جیوه در بدن دام ایجاد می شود، کانون آن بررسی و مورد بازدید قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه پس از دریافت گزارش از کانون بیماری های دامی و تایید بیماری، بلافاصله کار واکسیناسیون انجام می گیرد، ادامه داد: در زمینه تب برفکی بخش دولتی و بخش خصوصی از ماه های گذشته فعال شده اند.

اسکندرپور با اشاره به اینکه اطلاع رسانی های لازم در خصوص تب برفکی دام صورت گرفته است، یادآور شد: از فرمانداری ها و بخشداری ها خواسته شده تا به روستاییان اعلام کنند نسبت به واکسیناسیون دام ها اقدام شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به این که زمان حاضر فصل کاری واکسیناسیون دام در سطح استان به خصوص در ارتباط با نشخوارکنندگان کوچک است و فصل محدودی برای این امر وجود دارد خاطر نشان کرد: بعد از سال نو در سطح روستاها، دامداری های سنتی، صنعتی امر واکسیناسیون علیه بیمار های واگیردار دامی توسط بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در حال انجام است و این واکسیناسیون در حال حاضر عمدتا در رابطه با آبله، تب برفکی و شاربن انجام می گیرد.

اسکندر پور افزود: اقدامات دامپزشکان با لحاظ شرایط بهداشت فردی انجام شده و خود دامپزشکان نیز در نحوه رعایت مسائل پیشگیرانه صاحب نظر و آگاه هستند؛ بنابراین با لحاظ شرایط بهداشت فردی و در صورت ضرورت استفاده از ملزوماتی مثل دستکش، ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده همراه، کار خود را انجام داده و مراقبت های لازم را جهت بهداشت خود، دامدار و دام مد نظر قرار دارند.

وی ابراز داشت: بی‌شک خدمات دامپزشکی در جهت تقویت بهداشت عمومی جامعه است و اگر وجود نداشته باشد بیماری‌های مشترک شیوع می‌یابد.

 
نظر شما
ادامه