کد خبر: ۵۶۷۰۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
معاون بهداشت وزیر بهداشت در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رئیسی» افزود: ممکن است در آینده اعلام کنیم که مردم به اصنافی که در این سامانه ثبت‌نام نکرده و فاقد کد بهداشتی هستند، مراجعه نکنند و از آنجا خدمات نگیرند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ طی روزهای گذشته و به دنبال اجرای گام دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نامه‌ای را خطاب به رؤسای سازمان‌های نظام پزشکی و نظام دامپزشکی نوشت و در آن از فعالان این حوزه‌ها خواست تا هرچه سریع‌تر در سامانه اصناف وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند تا از فعالیت آنها جلوگیری نشود. گذشته از واکنش‌های رئیس سازمان نظام پزشکی و رئیس نظام دامپزشکی استان تهران به این نامه و مکاتبات صورت گرفته ازسوی این ۲ مسئول که در نهایت منجر به عقب‌نشینی معاونت بهداشت از اجباری شدن این دستورالعمل شد، اما برخی موضع‌گیری‌ها نسبت به این دستورالعمل جالب توجه بود.

برخی سایت‌های خبری به نگارش لاتین تاریخ نامه مذکور اشاره و آن را دارای ابهام و احتمالاً جعلی خواندند و روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی نیز از وصول آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

حکیم مهر بنا به رسالت خبری خود به منظور روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا به سراغ «دکتر علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رفت تا نقاط ابهام این نامه را برای همگان روشن سازد:

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، نامه چند روز پیش شما به رؤسای سازمان‌های نظام پزشکی و نظام دامپزشکی کشور، واکنش‌های زیادی به دنبال داشته، تا جایی که برخی افراد آن را به دلیل تایپ لاتین تاریخ آن، جعلی عنوان کردند. هدف شما از ارسال این نامه چه بود؟

هر صنفی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کند، وزارت بهداشت دستورالعمل بهداشتی را برای آن صنف ارسال می‌کند. خود شما هم اگر در این سامانه ثبت نام کنید و آدرس و مشخصات را پر کنید، دستورالعمل برای شما فرستاده می‌شود. در ارتباط با بحث دامپزشکی و عرضه مواد غذایی نیز همین روند حکمفرماست. نه فقط دامپزشکی، بلکه در مورد صنوف پزشکی و به طور کلی بیمارستان‌ها، معادن و... نیز ما این دستورالعمل را داریم. مثلا من امروز چک ‌کردم و دیدم که ۱۶۰۰ سینما و سالن تئاتر هم در این سامانه ثبت‌نام کرده بودند که برای آنها دستورالعمل ارسال شده است.

حکیم مهر: روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی کشور اظهار داشته که این نامه به دست آنها نرسیده است.

من حتما چک می‌کنم که آیا نامه به نظام دامپزشکی ارسال شده یا خیر، اما همین‌جا اعلام می‌کنیم که همه صنوف مد نظر ماست. اصلا شما به این شکل تصور کنید که نیازی به نوشتن این نامه به هیچ صنفی وجود ندارد. چون ما جدای از بحث پزشکی و دامپزشکی، به سایر اصناف که نامه نزدیم، بلکه گفتیم هر کس که فعالیت اقتصادی می‌کند و این فعالیت اقتصادی نیازمند بازگشایی برای مراجعه حضوری افراد برای دریافت خدمات است به شکلی که امکان ایجاد تجمع وجود داشته باشد، باید ثبت‌نام کند. لذا شما فرض کنید که اصلا به نظام دامپزشکی نامه‌ای هم ارسال نشده باشد. این عزیزانی که می‌خواهند کار خود را بازگشایی کنند، باید ثبت‌نام کنند در این سامانه تا برای آنها دستورالعمل ارسال شود.

حکیم مهر: چه کسانی قرار است از اصناف بازدید کنند؟

کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت جنبه‌های بهداشتی اصناف را بازدید می‌کنند. بحث دفع زباله‌ها، محیط کار، فاصله‌گذاری‌ها در تجمعات و... کارشناسان ما مدنظر قرار می‌دهند که کار آنها مربوط به الان نیست و همیشه بوده است. در واقع کار جدیدی نیست؛ همیشه کارشناسان بهداشت محیط ما بازدید از تمام صنوف از جمله مطب‌ها و مراکز درمانی در حوزه دامپزشکی و... را داشتند و همه را بازدید می‌کنند. در نامه‌ای هم که به نظام دامپزشکی ارسال کردیم، خواستیم که در سایت ثبت‌نام کنند تا برای آنها پروتکل ارسال کنیم.

حکیم مهر: اگر ثبتنام نکنند چه می‌شود؟

اگر در سایت ثبت‌نام نکنند، برای آنها پروتکلی ارسال نمی‌شود. نکته دیگر این است که اگر این افراد یک کد بهداشتی داشته باشند، مردم اطمینان حاصل می‌کنند که این اصناف پروتکل را اجرا کردند و با خیال راحت‌تر مراجعه می‌کنند. این برای خود اصناف هم خوب است چون در آینده آنهایی که بالاخره این کد بهداشتی را نزنند، شاید مردم کمتر به آنها اعتماد و اطمینان کنند و به آنجا وارد شوند. درست مثل اینکه وقتی یک نفر پروانه کسب دارد و شما می‌خواهید خدماتی را از او خریداری کنید، نگاه می‌کنید که آیا سیب سلامت، علامت استاندارد یا تاریخ انقضا دارد یا خیر. لذا در این مقطع خاص به خاطر آرامش مردم و اینکه خیال مردم راحت باشد که اصناف پروتکل ویژه بیماری کرونا را هم رعایت می‌کنند این نامه را زدیم تا یک اطمینان نسبی برای مردم ایجاد شود.

حکیم مهر:‌ اما در نامه شما نوشته شده که اصناف مرتبط با دامپزشکی، در صورت عدم ثبتنام در سایت پلمپ می‌شوند. آیا این مساله فقط برای پزشکان به صورت داوطلبانه در آمده یا با توجه به نامه رئيس نظام دامپزشکی استان تهران، برای دامپزشکی یا سایر اصناف نیز داوطلبانه است؟

خیر. برای همه صنوفی که فعالیت می‌کنند، داوطلبانه است. به طور کلی ما قرار نیست صنفی را به دلیل عدم ثبت‌نام در سامانه تعطیل کنیم. ثبت نام در سامانه صرفا به خاطر این است که اگر این پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، ممکن است در آینده اعلام کنیم که مردم به اصنافی مثل قصابی، لبنیاتی، رستوران یا ... که فاقد کد بهداشتی هستند، مراجعه نکنند و از آنجا خدمات نگیرند. این به‌عنوان توصیه ما به مردم است. بالاخره یک اطمینان باید حاصل شود که همه پروتکل‌ها رعایت می شود. خود شما مثلا اگر بخواهید به نانوایی بروید و بگویند اداره بهداشت از این واحد بازرسی کرده و نمره قابل قبولی به آن داده، با خیال راحت‌تر خرید می‌کنید تا جایی که برعکس اعلام کنند که این صنف هیچ گونه پروتکلی نه دریافت کرده و نه رعایت می‌کند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
3
2
دکتر رئیسی عزیز خواهشا به بحث نظارت بهداشتی در کشتارگاههای صنعتی نفوذ کنید .بد جوری دارند با سلامت مردم بازی می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
1
یعنی بازرسین مشکل دارند یا سیستم کشتارگاهی؟ چون مجموعه دوستان زحمت کش دامپزشکی اگر همکاری مجموعه کشتارگاه نباشه عملا توان انجام تمام زنجیره بهداشتی رو ندارن ...این شامل راننده...مسول کارواش مسول پیش سرد ..تمامی کارگران و قصابان...تیم مدیریت مالی و غیره میشه...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
0
1
وقتی بهداشت بیماران رو به دسته های سرپایی و نیاز به بستری تقسیم بندی میکنه و بیمارهای سرپایی رو میفرسته خونه برا درمان،وضعیتش مشخصه اون تو کار خودش مونده نمیخاد وارد عمل بشه
چون‌کسی که بیمار شده مشخصه مسائل بهداشتی رو رعایت نکزده ،حالا انتظار داری وقتی اب از سرش گذشته بره تو خونه خودش رو قرنطینه کنه
تمام اصناف بازشدن خیلیهاشون ثبت نام هم نکردن
دست فروشها هم که هستن
رفت و آمد وکه مشخصه پس لازم نیست بهذاشت ورود کنه دوست عزیز
پس هی نگید بهداشت به داد ما برس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
0
0
بحث نظارت بر مراکز درمانی دامپزشکی خارج از مباحث مربوط به کووید ۱۹ طبق قوانین در حوزه اختیاراتی سازمان دامپزشکی هست و اصلا ربطی به وزارت بهداشت ندارد لطفا خلط مبحث نفرمایید. وقتی دستورالعملهایی صادر میکنید که اصلا زمینه اجراییش وجود ندارد در مبحث فاصله گذاری و کرونا که مراکز درمانی دامپزشکی رو ملزم به تهیه ماسک و ضد عفونی کننده ای میکنید که به سختی و با قیمت های گزاف پیدا میشه برای پاک کردن اشتباه محاسباتی و تهدیدات بدون پشتوانه و غیر قانونی پلمپ مراکز ، اقدام به فرا فکنی نکنید.
متفکر.
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
1
توحوزه فعالیت خودت مشغول باش دامپزشکی خودش بازرسی کننده وبهداشتی است
دکتر منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
0
حکیم مهر قبل از بررسی خبر ، صحت اخبار رو بررسی کنه بعد انتشار بده بیخودی برای همه کلینیسین های دامپزشک دردسر درست کردید.
حتما باید از بالاتر بهتون فشار میاوردن ؟؟؟!!!
نظر شما
ادامه