کد خبر: ۵۶۷۰۵
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
گفت‌وگوی مجله دامپزشکی بیطار با «دکتر آریا حاجتی» متخصص جراحی دامپزشکی:
دکتر حاجتی افزود: در فضای دام كوچك، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و به طور كل تمام شاخه‌ها، نگاه صاحبان دام تخصصی‌تر شده که انتظار را از دامپزشک بالاتر خواهد برد ...
 
 

حکیم مهر: مجله دامپزشکی بیطار (نشریه انجمن علمی دانشجویی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل) در شماره اخیر خود به گفتوگو با «دکتر آریا حاجتی» متخصص جراحی دامپزشکی پرداخت.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

لطفا خودتان را برای مخاطبان نشریه معرفی كنید.

با سلام، بنده آریا حاجتی هستم. دورهی عمومی دامپزشكی را در دانشگاه آزاد واحد بابل گذراندم. دارای بورد تخصصی جراحی و بیهوشی دامپزشكی از دانشگاه علوم و تحقیقات هستم و با کلینیک حیوانات خانگی دلفین در شهر رشت همكاری دارم.

سوابق علمی و پژوهشی و بطور كلی فعالیتهای دانشجویی خود را شرح دهید.

من از سال چهارم دورهی عمومی با همكاری در چند طرح پژوهشی، فعالیت خودم را آغاز كردم كه نتیجه آن چاپ چند مقالهی علمی-پژوهشی ISI و یك ترجمهی كتاب با موضوع تغذیهی سگسانان و گربهسانان بود.

آیا تحصیل همزمان در مقطع دكتری عمومی و مطالعه برای آزمون دكتری تخصصی امکانپذیر است؟

به نظر من یكی از مزیتهای دورهی عمومی این است كه زمان بیشتری برای انجام كارهای متفاوت وجود دارد و وقتی یك فرد علاقه به قبولی در یک رشتهی خاص دارد، میتواند زمان بیشتری برای مطالعهی مباحث مربوطه گذاشته و با برنامهریزی درست به هدف خود برسد.

نظر شما در مورد بازار كار رشته دامپزشكی چیست؟ آیا امكان كارآفرینی و ایجاد كسب و كار در این رشته وجود دارد؟

متاسفانه در چند سال اخیر حجم پذیرش دانشجویان در رشتهی دامپزشكی بسیار بیشتر از نیاز بازار بوده است و طبیعتا همین موضوع باعث سختتر شدن شرایط كاری و آینده دامپزشكی خواهد بود. اما با تمام این اوصاف، به علت گستردگی شاخههای دامپزشكی، این رشته شرایط كاری بهتری نسبت به بسیاری از رشتهها دارد. مسئلهای كه بسیار حائز اهمیت بوده و در آینده پر ازدحام دامپزشكی بسیار تعیینكننده میباشد، علم و قابلیتهای فردی است. به نظر بنده درآیندهای نه چندان دور، بازار رقابت در اختیار افرادی است كه مطالعه و تواناییهای تخصصی بیشتری خواهند داشت.

با توجه به شرایط حال رشته دامپزشكی، ادامه تحصیل در این رشته را چگونه میبینید؟

به نظر من ادامه تحصیل بستگی به شرایط شخصی و اهداف هر فرد دارد اما با توجه به زیاد شدن جمعیت دامپزشكی و همچنین تقاضا و گرایش بازار دامپزشكی به تخصصیتر شدن تمام شاخهها، ادامه تحصیل میتواند بسیار كمك‌كننده باشد. به عبارت دیگر در فضای دام كوچك، مرغداریها، دامداریها و به طور كل تمام شاخهها، نگاه صاحبان دام تخصصیتر شده که انتظار را از دامپزشک بالاتر خواهد برد.

به نظر شما چه میزان از دروس تدریس شده در دوران عمومی با بازار كار هماهنگی دارد؟آیا رابطهای بین این مطالب و بازار كار وجود دارد؟

نوع تدریس اساتید بسیار حائز اهمیت است. در واقع بعضی از مباحث بسیار كاربردی و درست بیان شدند که تا به حال مفید بودهاند. یکی از مسائلی كه پس از ورود به بازار كار متوجه شدم، اهمیت و تاثیرگذاری تمام واحدها و مباحث دورهی عمومی بودند. در هنگام مواجهه با موارد مختلف بالینی، واحدها و دروس مختلف مورد نیاز خواهند بود. برای مثال حتی ممكن است هنگام مواجهه با بیمار، نیاز به اطلاعاتی از تمامی مباحث مانند فیزیولوژی، تغذیه، بافتشناسی، پاتولوژی، فارماكولوژی، كلینیكال پاتولوژی، رادیولوژی و طب داخلی وجود داشته باشد. این دقیقا نقطه عطف و تمایز كلینیسینها بوده و به عبارتی عامل پیشرفت هر فرد در بازار کار خواهد بود.

البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست كه احتمالا آن را بارها در طول دورهی كارآموزی و یا صحبت با افرادی كه درگیر كار بالینی هستند، شنیدهاید: «هر چیز كه در دانشگاه و كتابها میخوانی را فراموش كن! چون كار بالینی كاملاً متفاوت است!» و یا جملاتی از این دست. اما به اعتقاد من این جمله یک اشتباه محض است؛ حالتی مانند فرار از واقعیت و فرار از مطالعه و غیره. در واقع مطلب و یا موردی نیست كه در كتابهای مرجع وجود نداشته باشد و به آن اشارهای نشده باشد.

توصیه شما به دانشجویان دورهی عمومی در مورد انتخاب رشتهی تخصص و فعالیتهای كاری چیست؟

به نظر من برای انتخاب رشته باید به چند نكته توجه كرد: اول از همه علاقهی فردی سپس تحقیق و بررسی راجع به رشتهی مورد نظر و ارزیابی این مسئله كه آیا آن رشتهی تخصصی با روحیات و تواناییهای فردی آن شخص تطابق دارد یا خیر؟

بسیاری از افراد هستند كه بعد از ورود به یک رشتهی تخصصی، به دلیل عدم توجه به این نکته، نمیتوانند آنچنان كه انتظار دارند موفق باشند و نكتهی دیگر بررسی وضعیت آینده دامپزشكی و شرایط فعلی هر رشته است و در آخر پرسش بسیار مهم از خودمان كه «اصلاً چرا میخواهم تخصص بخوانم؟» و «یا میخواهم تخصص بخوانم كه چه چیز را تغییر دهم؟»

درباره فعالیت كاری هم توصیهای كه به دوستان عزیز و همكاران خود دارم این است كه برای ورود به بازار كار به هیچ عنوان عجله نداشته باشند و از زمان دانشجویی و كارآموزی خود برای یادگیری بیشتر استفاده كنند، چرا كه همیشه برای افراد باسواد و توانمند، كار و درآمد وجود دارد و بعد از گذر از این دوره، وقت گذاشتن برای یادگیری و كارآموزی سختتر خواهد بود.

كلام آخر...

در آخر توصیه من به تمامی عزیزان، بیتوجهی و دوری از افراد منفی و كسانی كه قصد جلوگیری از پیشرفت شما را دارند و فكر میکنم با توجه به شرایط سخت و افزایش تعداد ورودیهای دامپزشكی، تنها راه، تلاش و مطالعهی بیشتر است و امیدوارم كه همه ما دامپزشكان بتوانیم با در نظر گرفتن این نكات، باعث بهبود شرایط دامپزشكی و اعتلای جایگاه اصلی آن شویم.

گفت‌وگو از: محمدرضا رودکی سروندانی

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
رزیدنت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
3
12
برد با کسانی است که بندهای کمکی نظیر پارتی، پول و... داشته باشند. دامپزشکی که وضعیت مالی خوبی داره خیلی جلوتر اژ یه دانشجوی مستعد بی پوله.
دامپزشک بی پول و با سواد عالی هم میشه حقوق بگیر از یه مشت انسان نفهم.

راستی زنگ زدم نظام برای تمدید میگفت یه مبلغ بالایی بدهکارم. این تعرفه ها از کجا اومده :)))
چه ........هایی هستن این نظام دامپزشکی

لطفا غیر قابل انشتارش نکن این متنُ، سوال من همین جا پاسخ داده بشه. چون ما که زنگ زدیم تهران کسی جواب نداد.
پاسخ ها
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
دوست خوبم بند (پ) اصلی یعنی (پدر) درسته ؟
بنده همون رو هم نداشتم...پارتی و پول و سهمیه که هیچ .عرضه کلاه برداری و حرام خوری هم نداشتم..جالبه حتی شانس هم نداشتم......میخوای بدونی چند درجه زیر صفر بودم و الان کجام؟ فقط از ادمهای منفی باف در تمام عمر دوری کردم ...نسخه به همین سادگی
زحمات این برادر کوچکترمون رو ندیده قضاوت نکن لطفا کاکا دکتر
محمدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
10
5
مصاحبه خیلی خوبی بود. دقیقا حرف های دل من رو زدند.
همیشه موفق باشید دکتر عزیز
ناشناس
|
France
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
4
7
آقای دکتر!
چشم بسته‌، غیب ... فرمودند!
هیچ جای دامپزشکی شرایط کاری بهتری ندارد.
دامپزشکی در ایران= بن بست
تمام...
421176
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
3
2
دامپزشکی از تمام رشته های دانشگاهی دیگر شرایط اشتغال بهتری دارد، بجز پزشکی، داروسازی
و اگر حقوق بگیر باشیم برابر سایر رشته های بهداشت است.
ولی با یک تفاوت بزرگ:
در دامپزشکی راه پیشرفت هست، راه کار تولیدی که علمش را پیدا کردیم، راه رسیدن به مدیریت های فارم های میلیاردی، راه رشد در صنایع چند هزار میلیاردیه غذایی، لبنی، دارویی و ...
از آدم های توکسیک و دائم نق زن جدا دوری کنید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
... نگو برادر من!
مثلا از دندانپزشکی هم بهتره! درسته؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
از دامپزشک تازه فارغ التحصیل بهتره. البته میدونم تصورات چند سالتون بهم میریزه با این جمله و قبول نمیکنید.
شهرهای بزرگ بازار کار دندان فوق اشباع هست، شهرهای کوچک و دور افتاده خوب است، همانطور که برای دامپزشکان خوب است و پر از موقعیت پیشرفت، البته اگر سوادش را داشته باشند
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
دوست ناشناس دنبال قیاس نباش..توی رشته ما فیلد های مختلف فعالیت هست ولی تفاوتی که دامپزشکی داره گستردگیش هست..که این هم خوبه .شما هم خدمات دندانپزشکی میتونی انجام بدی(مقایسه با دندانپزشک) هم خدمات درمانی(پزشک) هم خدمات تشخیص ازمایشگاهی(پزشک پاتولوژیست یا دکتری علوم ازمایشگاهی قدیم) هم خدمات فروش دارو و مکمل(داروسازی) هم خدمات نظارت بهداشتی روی تولید و توضیع و پخش (کارشناسی صنایع غذایی..علوم دامی..صنایع ) کدوم رشته ای با 6 سال درس خواندن میشه اینهمه فیلد کاری رو مشغول شد؟شما اگه دنبال درامد دندانپزشکی بودی خوب میرفتی دندانپزشکی میخوندی ..قدر دان فرصتی که داری باش با تلاش همه چیز درست میشه ..کمی خلاقیت هم چاشنی کارت کنی حله
sara
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
2
1
حقوق دامپزشک سازمان دامپزشکی چقدر است.
پاسخ ها
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
نمیدونم ولی دنبال چی هستی؟
sara
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
دنبال استخدام دولتی.
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
و بعد استخدام بشید که چی بشه؟ بخدا نیت بدی ندارم فقط برام جالبه دکتر
sara
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
بیکار نباشم. شغل دولتی ثبات دارد.
M
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
خوب...به جز ثبات شغل دیگه چی؟
احمدرضا فخری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
1
2
همه از پذیرش بالای دانشجوی مقطع دکترای عمومی دامپزشکی گلایه و شکایت دارند ولی هیچ کس هم نمیگه این‌ همه دانشکده ی دانشگاه آزاد توی هر شهر برای چیه و کدام مرجع و مقام و ارگان و سلزمانی باید ممانعت کنه از تاسیس ساختمان های بنام دانشکده که هیچ امکانات آموزشی هم ندارند
Oo
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
1
3
اگر منظور همکاران دامپزشک اینه که باید به اندازه پزشک متخصص درآمد داشته باشند شاید کمی بلندپروازیه. ولی من دیدم دامپزشک هایی که پول پارو میکنن و البته تعدادشون کم نیست...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
1
1
زمان مصاحبه استخدامی سازمان دامپزشکی کی اعلام می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
1
2
همکاران جوان ما باید درسطح دنیا قبول کنیم کار ما ممکن است از نظر لغت اخر شغلی مشابه پزشکی باشد ولی انها با درمان انسان سر و کار دارند کما با حیوان کار ما بسیار گسترده است ولی کار انها محدود بدر مان ما در درمان‌لا انواع حیوانات از حیوانات بزرک مانند گاو وشتر و گوسفند واسب وغیره تا سگ و گربه و پرندگان زبنتی از همه نوع و طیور پرورشی از تمام‌ان تا شتر مرغ که بین دو نوع حیوان شکل دارد وغیر از ان ما از مزرعه تا سفره‌کنترل مواد خام دامی ا گوشت نسخوارگنندگان تا طیور پرورشی وماهی از نظر بداشتی بعهده ماست پس کار دامپزشکی وعلم دامپزشکی چندین برابر پزشکی وخدمت ما بانسان همچنبن ولی متاسفانه اگر یک پزشکییک بند انکشت را پیوند بزند ور بوف کرنا درسطح دنبا چون در مورد انسان است تبلیغ میگردد گرچه‌بک گراند‌آن پیوند در روی حبوان با کمک‌دامپرشک تجربه شده است بهرحال اگر در دامپرشکی یک گربه بی ارزش ور زمان درمان اسیب ببیند علاوه براینکه‌ور فضای مجازی بان دامپزشک افرادی که خود را دوسداران حیوانات میداند توهین میکند وعکس کلینک وخود اورا منتشر میکند نظان دامپزشکی هم هزینه شکایت را برای بودجه خود دریافت میکند وبی توضبح شکایت را قبول میکند ودر پابان هم حق را به مدعی بی منطق میدهد که دتمپزشکی وخودش را بزرگ کند‌وهمکار را سرزنش ولی در پزشکی اگر رعایت اصول درمان وبهداشت را‌در مورد بیمار رعایت نکرده باشند وبیمار در گذرد تعهد میکیرند بعد گواهی فوت صادر مبکند که شکایتی نداشته باشند بقبه کار هم معلوم است پس پزشکی جداست دامپزشکی هم شغل علمی جدا که حتی خانواده شنا که از دراند شغل شنا زندگی میکند نمیداند کار دامپزشکی چه ابعادی در ارایه خدمت دارد درنهایت مانباید زیر پوشش وزارت بداشت برویم ولازم است بک سازمان مستقل برای دامپزشکی مانند محیط زیست بر پا شود واسلام وپیشرفت خود ودامپزشکی را در ان سازمان‌پی گیر شوبم عزبزان
خودی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
0
5
به عنوان یک مطلع در این مورد، فعالیت کلینیکی شما در رشت باید محدود می شد چرا که وضعیت استان در بدترین شکل ممکن هست جا داره به بعضی از مدیران خطرات این بیماری رو متذکر شد و رعایت HSE رو در دانشگاه تدریس کنند تا پرسنل کلینیک و بیمارستان هاشون رو به خطر نیندازند.

کار کردن خوبه ولی نه به هر قیمتی
پاسخ ها
خودی تر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
اگر واقعا مطلع باشید پس حتما میدونید که از اسفند ماه فعالیت محدود شده و ساعات کاری به یک سوم رسیده جهت رسیدگی به کیس های اورژانس
نظر شما
ادامه