کد خبر: ۵۶۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - دومین کنگره بین المللی بهداشت مواد غذایی ، همزمان با روز جهانی دامپزشکی ، صبح شنبه دهم اردیبهشت ماه در سالن مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران سابق) آغاز بکار کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان در آیین گشایش این کنگره گفت: دستورالعمل پایش باقی مانده سموم در برخی مواد غذایی مانند شیر، ماهی قزل‌آلا، عسل، گوشت مرغ به استانها نیز ابلاغ شده است.

دکتر سید محسن دستور گفت: در حالی که رشد روزافزون جمعیت دنیا ایجاب می‌کند به فکر تولید غذا برای آنها باشیم، در حال حاضر بیشتر مواد غذایی باقیمانده دارویی و سموم دارد که آنها را از چرخه استفاده خارج می‌سازد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در حال حاضر باقیمانده دارو و سموم ، وجود فلزات سنگین در مواد غذایی، آفت‌کش‌ها، مواد نگهدارنده شیمیایی در غذا آثار سوئی برای سلامتی دارد و سرمنشاء بسیاری بیماری‌ها است پرداختن به آنها را ضروری می‌سازد.
دستور با بیان کارهای انجام یافته سازمان دامپزشکی در این خصوص گفت: در حال حاضر تجهیز و آماده‌سازی آزمایشگاه‌ها برای تشخیص باقیمانده دارویی در دستور کار است به طوری که آزمایشگاه سازمان دامپزشکی آماده شده و آماده‌سازی آزمایشگاه‌ها را در استانها پی می‌گیریم.
وی افزود: سال گذشته آزمایشگاه دامپزشکی مشهد افتتاح شد و امسال نیز آزمایشگاه قزوین فعالیت خود را شروع خواهد کرد.
وی همچنین طرح پایش باقیمانده سموم را جزو کارهای مقابله با باقیمانده دارویی در غذا عنوان کرد و گفت: در زمینه شیر، ماهی قزل‌آلا، عسل، گوشت مرغ این پایش‌ها انجام شده و دستورالعمل اجرایی آن به استانها نیز ابلاغ شده است.
وی افزود: عملیات پایش میزان باقیمانده دارویی هر چند وقت یکبار در مواد غذایی مختلف انجام می‌شود.
دستور همچنین با اشاره به اینکه جمعیت 8 میلیارد نفری دنیا که طی 25 سال گذشته 52 درصد رشد داشته نیازمند تامین مواد غذایی هستند، گفت: بهداشت مواد غذایی در این زمینه نقش عمده‌ای دارد و از ضایعات و هدرروی محصولات جلوگیری می‌کند.
وی افزود: در این رشد جمعیت کشورهای آفریقایی با 4 درصد بیشترین و کشورهای اروپایی با 4 دهم درصد کمترین سهم رشد جمعیت را داشته‌اند که لزوم اهمیت بهداشت مواد غذایی بویژه در این کشورها را بیشتر می‌کند.
دستور افزود: در حالی که جمعیت یک میلیارد گرسنه یا نیمه گرسنه در جهان داریم پرداختن به مسئله امنیت غذایی می‌توانند حائز اهمیت باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه فراهم بودن پایداری،‌ استمرار و سلامت غذا چهار مسئله مهم در امنیت غذایی است، گفت:‌در حال حاضر محدودیت‌هایی نیز در زمینه نظارت بهداشت مواد غذایی وجود دارد به طوری که در شرایط امروزی باید غذا با وضعیت بهداشتی ویژه عرضه شود همچنین بیماریهای مشترک نوظهور و بازپدید وظیفه دامپزشکان کشور را مهمتر کرده است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس مطلع
|
-
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
0
0
مدیر محترم سایت بدلیل سازمان (دامپزشکی) زدگی شما و رعایت مسائلی غیر منطقی در سانسور مطالب منبعد از بازدید و ارائه نقطه نظرات به سایت شما پرهیز خواهم کرد
حکیم مهر
|
-
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
0
0
با سلام و احترام / بیننده محترم ضمن تشکر از بازدید و اظهار نظر شما / توهین، ایراد اتهام یا تحقیر مسئولین رسمی کشورمان پسندیده نیست و اگر هم برخی مسائل شکایت باشد که جنبه حقوقی دارد باید از طریق مراجع ذیصلاح مطرح گردد و این مسئله ارتباطی با سازمان دامپزشکی ندارد و حتی المقدور سعی ما این است که این نکته در مورد همه اشخاص حقیقی و حقوقی رعایت گردد. با تشکر
نظر شما
ادامه