کد خبر: ۵۶۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر آیین گشایش دومین کنگره بین المللی بهداشت مواد غذایی همزمان با روز جهانی دامپزشکی ، صبح شنبه دهم اردیبهشت ماه سالجاری در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران سابق) برگزار شد و با حاشیه‏های زیر همراه بود :

 

به رسم معمول، آیین گشایش کنگره با تأخیر و ساعت 15/9 صبح در حالی که هنوز اکثریت صندلی‌های سالن پرنشده بود آغاز شد.

 

استاد دکتر تاج‎‌بخش که در کنگره قبلی (درمانگران دامهای بزرگ) از بین‎المللی بودن آن با این عبارت که "چپ و راست کنگره بین‎المللی با یکی دو نفر می‎گذاریم که چه بشود؟!" انتقاد کرده بود، در این کنگره هم که قید بین‎المللی داشت حاضر نبود!

 

در حالی که این کنگره با روز جهانی دامپزشکی مقارن بود، دکتر نبی‎پور رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران که نماینده رسمی انجمن جهانی دامپزشکی (مبدع روز جهانی دامپزشکی) است در این مراسم حضور نداشت!

 

برخلاف برخی کنگره‏های مشابه سازمان نظام دامپزشکی، در این کنگره خبری از تهیه گزارش و پوشش تلویزیونی نبود. این در حالی است که انتظار می‎رفت روز جهانی دامپزشکی به نحو بهتری در رسانه‎ها منعکس شود.

 

استاد دکتر احمد شیمی، چهره ماندگار دامپزشکی کشورمان مانند کنگره‎های مشابه از نخستین دقایق در محل برگزاری کنگره حضور یافت و همین امر موجب شد تا سخنرانان مختلف در جریان سخنرانی از این استاد ارزشمند به سبب حضور در کنگره تقدیر نمایند.

 

دکتر آقامیری بعنوان رئیس ستاد برگزاری کنگره، سخنرانی خود را در دو بخش ارائه کرد. در بخش اول با نمایش چند اسلاید به ارائه آمارهایی درباره کنگره‏‎های قبلی پرداخت و بعد در بخش دوم مجدداً با ذکر عبارت "بسم الله الرحمن الرحیم" مطالبی درباره روز و سال جهانی دامپزشکی که از قبل آماده کرده بود را قرائت نمود.

علیرغم حضور چند مهمان خارجی ، اسلایدهای دکتر آقامیری به زبان فارسی بود و همین امر سبب شده بود تا مهمانان خارجی از این اسلایدها نتوانند استفاده کنند.

 

یکی از مهمانان خارجی که ظاهراً از اتریش به ایران آمده بود از ابتدای مراسم تا اواسط آن بطور مداوم راه می‎رفت و معلوم نبود چرا تمایلی به نشستن و گوش کردن به سخنرانی‎ها نداشت!

دکتر آقامیری از برگزاری 9 کنگره (8 کنگره بین المللی و 1 کنگره ملی) توسط سازمان نظام دامپزشکی در دوره ریاستش بر این سازمان خبر داد و با اشاره به شرکت بیش از 6600 نفر در این کنگره‎ها مجموع مقالات دریافتی را 4827 و مقالات پذیرفته شده را 3147 عنوان نمود.

 

مجری برنامه در ابتدای مراسم علیرغم اشاره به روز جهانی دامپزشکی ، فراموش کرد این روز را به حضار و دامپزشکان تبریک بگوید!

 

در حالی که نام این کنگره ، بهداشت مواد غذایی بود ، از وزارت جهاد کشاورزی و بویژه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هیچ یک از مقامات مسئول حاضر نبودند و صرفاً از انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی چند نفر حضور داشتند.

 

سخنرانی دکتر مطلبی قدری طولانی شد و همین امر سبب شد تا دست‎اندرکاران برگزاری مراسم یادداشتی به وی در لزوم اتمام سخنرانی بدهند.

 

از اقدامات جالب و خوب این کنگره برخلاف اکثر کنگره‎های مشابه قبلی، نصب تابلوی بزرگی مقابل محل برگزاری و جلوی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران سابق) با عنوان "روز جهانی دامپزشکی" بود.

نکته حائز اهمیت در اسلایدهایی که دکتر آقامیری به نمایش گذاشت اینکه تعداد شرکت‎کنندگان در دومین کنگره بهداشت مواد غذایی نسبت به کنگره اول با کاهش چشمگیری روبرو بوده اما برخلاف آن تعداد مقالات دریافتی رشد قابل توجهی داشته است و بعضاً از یک نفر 12 مقاله به کنگره ارسال شده است!

 

پشت جلد کتاب مقالات کنگره در ردیف مشارکت‎کنندگان در برگزاری کنگره به اشتباه نام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ، دانشکده پزشکی و بصورت Faculty of Medicine نوشته شده بود!

 

دکتر فقیهی استاد و متخصص فارماکولوژی که در بسیاری از کنگره‎های مشابه نظام دامپزشکی در ردیف اول حضار می‎نشست در این کنگره حضور نداشت!

 

دکتر ودود رضویلر دبیر کنگره، دکتر افشین آخوندزاده رئیس کمیته علمی کنگره و دکتر محسن مشکوة دبیر علمی کنگره بودند. البته مشخص نیست تفاوت دبیر کنگره با دبیر علمی کنگره چیست و آیا این امر در دنیا هم مرسوم است؟!

 

به دلیل تقارن روز جهانی دامپزشکی و برگزاری این کنگره، از آنجایی که شعار روز جهانی دامپزشکی امسال بر بیماری هاری متمرکز است، سخنرانان مجبور بودند به بیان مسائلی غیرمرتبط با کنگره بهداشت مواد غذایی و توضیحاتی پیرامون بیماری هاری بپردازند.

 

استاد دکتر محمدقلی نادعلیان چهره ماندگار دامپزشکی کشورمان و رئیس گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم به دلیل همزمانی روز جهانی هاری با روز برگزاری این کنگره در مورد بیماری هاری سخنرانی کرد و جالب آنکه دو خبرگزاری ایسنا و ایانا در انتشار اخبار کنگره به اشتباه عدد 55000 مورد مرگ در اثر بیماری هاری در دنیا که دکتر نادعلیان در سخنرانی خود به آن اشاره داشت را یا به کشورمان نسبت داده و یا 5 مورد ذکر نمودند!

 

در حالی که انتظار می‎رفت سازمان نظام دامپزشکی در روز جهانی هاری در این کنگره از استاد دکتر احمد فیاض ، دامپزشک پیشکسوت و مؤثر در پیشگیری از شیوع هاری و رئیس مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور تقدیر بعمل آید، خبری از حضور وی نبود!

 

در اسلایدهای نمایش داده شده توسط دکتر آقامیری، اسلایدی به دوره‎های بازآموزی اختصاص داشت که در آن نشان داده شده بود به تدریج از سال 87 تا 89 شاخص‎های مهم کیفی این دوره‎ها کاهش یافته و بجای آن خدمات رفاهی به طور معناداری افزایش داشته است!

 

استاد دکتر نادعلیان در سخنرانی خود از تعبیر جالبی استفاده نمود و گفت : دامپزشکان برای تک تک سلول‎های انسان حرف دارند.

 

در حالی که در کنگره قبلی مشابه نظام دامپزشکی در همین محل (درمانگران دامهای بزرگ) هیچ خبری از پوسترهای سال جهانی دامپزشکی نبود ، در این کنگره تمهیدات بهتری در این زمینه اندیشیده شده بود.

مدیرمسئول حکیم مهر در پایان آیین گشایش کنگره از دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان خواست درباره طرح اخیر نمایندگان مجلس درباره حیوانات خانگی جدیت بیشتری به خرج داده و سازمان دامپزشکی در عرصه رسانه حضور پررنگ‎تری داشته باشد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ملکی
|
-
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
0
0
ممنون از تصاویر و اخبار چشم به راه بودیم
این آخرین تصویر یعنی چی؟
یعنی رابطه صمیمانه با دکتر دستور؟
ای کاش ایشان انقدر به پرسنل سازمان به سراسر کشور ارادت داشتند و پای صحبت هاشان می نشتند.
نظر شما
ادامه