کد خبر: ۵۶۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، گیلان، اصفهان و آذربایجان غربی

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
بیش از 55 هزار کیلوگرم فرآورده‌ خام دامی در کرمان معدوم شد


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در مجموع سال گذشته 55 هزار و 269 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی در استان ضبط و معدوم شد.

دکتر غلامرضا زیدآبادی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دامپزشکی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها و دستورالعمل‌های کاری دامپزشکی نظارت بر بهداشت عمومی است که طی سال گذشته 95 هزار و 766 مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی صورت گرفت.
وی با اشاره به فعالیت 300 مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان کرمان بیان داشت: در مجموع طی سال گذشته 55 هزار و 269 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی ضبط و معدوم شد.
زیدآبادی افزود: در نظارت بر فعالیت کشتارگاه‌ها 9 هزار و 45 مورد گواهی حمل زنده صادر شد. 207 هزار و 483 راس مورد نظارت بر تردد دام و 9 میلیون و 178 هزار و 199 قطعه مورد نظارت بر تردد طیور در استان صورت گرفته است.
این مسئول با اشاره به فعالیت‌های بخش دارو، درمان و آزمایشگاهی عنوان کرد: 102 واحر مرکز خصوصی در استان کرمان با 288 نفر مشغول به فعالیت هستند. در سال گذشته در سطح استان کرمان 254 نوع انواع دارو و یک هزار و 51 قلم دارو ضبط و امحا شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: بیش از 4 میلیون راس دام و 8 میلیون متر مربع اماکن دامی طی سال گذشته سمپاشی شده است. همچنین برای مبارزه با بیماری‌های دامی 399 هزار راس دام سنگین و یک میلیون 700 هزار راس دام سبک طی سه فاز واکسینه شدند.
وی اضافه کرد: برگزاری 260 مورد دوره‌های آموزشی و سمینارهای مرتبط با دامپزشکی از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است.
حجت‌الاسلام علی ایمانی‌تبار مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به آیات قرآن کریم در زمینه استفاده از غذای حلال و طیب گفت: صفات حیوان از طریق گوشت به انسان منتقل می‌شود، خداوند متعال نیز خوردن بعضی از گوشت‌ها را منع کرده است.
وی در پایان اذعان داشت: آنچه اسلام می‌گوید، در مورد روح و جسم انسان تأثیرگذار است، بسیاری از ناهنجاری‌هایی که امروز در جامعه رخ می‌دهد، به دلیل رعایت نکردن احکام الهی است.
در این مراسم از شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های کرمان، شهربابک، بافت، سیرجان و زرند تجلیل به عمل آمد.

 

--------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی گیلان:
هاری کشنده‌ترین بیماری عفونی در جهان است


مدیر کل دامپزشکی گیلان گفت: هاری کشنده‌ترین بیماری عفونی در جهان است و هیچ راه درمانی برای آن نیست و در دنیا هر 10 دقیقه یک نفر بر اثر این بیمار ی می‌میرد.

دکتر علی بشری معافی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال از طرف انجمن جهانی دامپزشکی، سال جهانی دامپزشکی نامیده شده است، اظهار داشت: هر سال 14 مهر روز ملی دامپزشکی در ایران است و در تقویم خارجی آخرین شنبه ماه آوریل که امسال با روز 10 اردیبهشت مصادف شده است، روز دامپزشکی نامیده شد.
وی با اشاره به اینکه هاری بیماری منتخب سال 2011 تعیین شده است، افزود: در کشور به ویژه در گیلان به دلیل وجود جنگل‌های بکر و ورود حیوانات در داخل این جنگل‌ها از نظر هاری وضعیت خوبی نداریم ولی این بیماری در استان تحت کنترل است.
مدیر کل دامپزشکی گیلان درباره اقدام های صورت گرفته برای مقابله با بیماری هاری در این استان خاطرنشان کرد: سال گذشته 24 مورد هاری در دام داشتیم که 22 مورد در گاو و دو مورد در سگ بوده است و هاری انسانی نداشتیم.
وی دلیل ابتلا به بیماری هاری این تعداد گاو، را رها شدن آنها عنوان کرد و گفت: به دلیل رها شدن این دام‌ها و تماس آنها با سگ‌های ولگرد به هاری مبتلا شده بودند.
بشری معافی واکسینه کردن 15 هزار دام در 24 کانون آلودگی بیماری هاری در گیلان را از دیگر اقدام‌های دامپزشکی استان در سال گذشته ذکر کرد.
وی بیماری هاری را ویروسی دانست که علاقه دارد وارد دستگاه عصبی شود و علائم آن نیز مانند جنون، ترس از آب و نور و... است.
مدیر کل دامپزشکی گیلان پیشگیری را مهم‌ترین روش در برخورد با بیماری‌های شایع مشترک بین انسان و دام با منش? دام عنوان کرد و گفت: کنترل عفونت هاری در سگ‌ها باید از سرمنش? بیماری انجام شود.
وی کنترل سگ‌های ولگرد را مورد تاکید قرار داد و افزود: کنترل سگ‌های ولگرد باید در دستور کار مسئولان سازمان‌های مربوطه قرار گیرد.
بشری معافی بیماری هاری را غیر قابل درمان و کشنده‌ترین بیماری عفونی در جهان نامید و تصریح کرد: در دنیا هر 10 دقیقه یک نفر بر اثر بیماری هاری می‌میرد و هر سال هاری حدود 55 هزار قربانی در سراسر جهان دارد که بیشتر آنها کودک و عمدتا از جنس ذکور هستند.
وی با اشاره به اینکه سگ‌های ولگرد باید معدوم و سگ‌های صاحب‌دار واکسینه شوند، خاطرنشان کرد: تزریق واکسن هاری به صورت رایگان است که قبل و بعد از گزش تزریق می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی گیلان واکسیناسیون را یکی از روش‌های کنترل و ریشه کنی بیماری هاری دانست و تصریح کرد: به دلایل اخلاقی، زیست‌محیطی و اقتصادی معدوم کردن حیوانات بالقوه آلوده حیات وحش نباید به عنوان کنترل و ریشه‌کنی هاری انجام شود.
وی اضافه کرد: تمام مبارزات موفق به منظور ریشه‌کن کردن بیماری هاری در کشورهای در حال توسعه ترکیبی از کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و اکسیناسیون هدفمند سگ‌های صاحب‌دار است.
بشری معافی استفاده از کشتارگاه‌های صنعتی را در کاهش بیماری هاری تاثیرگذار خواند و بیان داشت: نقش بازرسی قبل، حین و پس از کشتار دام در کشتارها‌ یکی از محاسن کشتارگاه‌های صنعتی است.
وی با تصریح بر اینکه دامپزشکی با تمام توان خود در مقابله با این بیماری مبارزه می‌کند، خاطرنشان کرد: تمام کشتارگاه‌های سنتی گیلان باید تعطیل شوند و در حال حاضر تنها پنج کشتارگاه سنتی در استان وجود دارد که آنها نیز تعطیل می‌شوند.
مدیر کل دامپزشکی گیلان وضعیت این استان را به لحاظ کشتارگاه‌های صنعتی در بخش طیور خوب توصیف کرد و افزود: گیلان جزو نخستین استان در صنعتی کردن کشتارگاه‌های طیور است و در دام نیز از استان‌های پیشرو محسوب می‌شود.
وی هاری را دو نوع «مهاجم» و »خاموش» بیان کرد و اظهار داشت: دوره پنهان این بیماری زمانی که وارد می‌شود و در انسان بروز می‌کند، هفت سال و در حیوان سه تا هشت هفته است.
بشری معافی مهم‌ترین اثرات بیماری هاری را روی مغز عنوان کرد و بیان داشت: هاری اثرات خاصی روی مغز می‌گذارد و سیستم عصبی را از بین می‌برد و می‌تواند حیوان و انسان را فلج کند و از بین ببرد.
وی کنترل و واکسینه کردن سگ‌های صاحب‌دار را از مهم‌ترین برنامه‌های مقابله با بیماری هاری توسط دامپزشکی استان در سال جاری ذکر کرد و افزود: صدور شناسنامه برای سگ‌های صاحب‌دار و کنترل ورود و خروج دام‌ها از دیگر برنامه‌های مهم دامپزشکی در سال جاری است.

 

-------------------------------------------

 

مدیر اداره نظارت بربهداشت عمومی دامپزشکی استان اصفهان:
26کشتارگاه تحت نظارت شهرداری‌ها، بیشترین معضل را دارند

 

مدیر اداره نظارت بربهداشت عمومی اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: افزایش چربی، کاهش فیبر، خون مردگی در لاشه و کیفیت پایین گوشت درمرغهایی که وزن آنها بیش از 2 کیلوگرم است، بیشتر دیده می‌شود.

دکتر سید رضا موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم فرهنگ سازی و اصلاح فرهنگ در جامعه اظهار داشت: کشتار دام در ایام مختلف در کشور به صورت شخصی یا عمومی و نظارت بر زیبایی شهر و بهداشت این ذبح ها از مشکلات کشور است.

وی کشتار دام در معابر را موجب ایجاد تاثیرات منفی در افراد به ویژه کودکان دانست و اظهار داشت: اصلاح فرهنگ ذبح دام در سطح مدیریت باید با اصلاح فرهنگ عمومی در دستور کار قرار گیرد.

مدیر اداره نظارت بربهداشت عمومی اداره دامپزشکی استان اصفهان افزود: این فرهنگ سازی باید با همکاری نهادهای مختلف صورت گیرد.

وی با اشاره به این که مدیریت ذبح در معابر از برنامه‌های این سازمان در سال گذشته بود، اظهار داشت: درسال گذشته در ایام ماه محرم و صفر جلساتی با علما، مسوولان مساجد و متولیان هیئت های عزاداری در این خصوص برگزار شد و امسال طرح مدیریت ذبح در معابر به صورت منظم تر پیگیری می‌شود.

موسوی شیوه برخورد با فرآورده‌های دامی را از موارد قابل اصلاح در فرهنگ عمومی دانست و گفت: تمام افراد باید زیرساختهای بهداشتی نحوه برخورد با فرآورده‌های دامی را بدانند.

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از یک میلیون و331 هزار قطعه راس دام سنگین در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است و 98 هزار و 983 نفر ساعت بازرسی در جایگاه‌های عرضه محصولات دامی صورت گرفته است.

مدیر اداره نظارت بربهداشت عمومی اداره دامپزشکی استان اصفهان آشنایی با کیفیت گوشت قرمز هنگام خرید را از دغدغه های مردم دانست و اضافه کرد: برای اولین بار در کشور طرح مدیریت شناسنامه دار کردن گوشت در استان اصفهان انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در برچسب های تهیه شده اطلاعاتی از قبیل نوع لاشه، درجه کیفیت لاشه (بر اساس سن و جنس دام مشخص می شود)، تاریخ ذبح، بهترین زمان مصرف ( برای یک لاشه گوسفندی سه روز و برای لاشه گاو پنج روز است) و آدرس کشتارگاه در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

موسوی با اشاره به ایجاد مجتمع کشتارگاهی طیور و بوقلمون در استان یادآورشد: تاسیس و بهره برداری از این مجتمع، استان اصفهان را به عنوان بزرگترین سایت کشتار و پرورش تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: صادرات 70 هزار پرنده زینتی از استان، یک صد تن پشم گوسفند، 120 تن عسل، 174 تن ماهی قزل آلا و105 تن خوراک ماهی به کشورهای آسیای میانه از دیگر فعالیتهای این سازمان است.

مدیر اداره نظارت بربهداشت عمومی دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به 32 گشتارگاه دام در استان گفت: 26 کشتارگاه به عنوان کشتارگاه تحت نظارت شهرداریها در استان وجود دارد که بیشترین معضلات مربوط به این کشتارگاه‌هاست.

وی با بیان این که 19 کشتارگاه صنعتی در استان وجود دارد، خاطر نشان کرد: این کشتارگاه‌ها از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار هستند.

موسوی با اشاره به این که بر خلاف باور عمومی از هیچ گونه هورمونی برای پرورش مرغ‌های گوشتی استفاده نمی‌شود، یادآور شد: جوجه‌هایی که در واحد های مرغ داری تولید می‌شوند جوجه اصلاح شده نژاد گوشتی است.

وی با بیان این که نژاد های اصلاح شده مرغ گوشتی نیازی به استفاده از هورمون ندارد، ادامه داد: مصرف هورمون ها از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و اصولا در پرورش طیور از ماده‌ای به نام هورمون استفاده نمی‌شود و تنها با تغذیه مناسب می توان در یک دوره مشخص زمانی جوجه‌ها را به وزن مورد نظر رساند.

مدیر اداره نظارت بربهداشت عمومی دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به 8 میلیون قطعه جوجه ریزی در ماه های پایانی سال 89 گفت: در ماه های پایانی سال 15 درصد تلفات در واحد های تولیدی مرغ گوشتی بر اثر بیماری های تنفسی رخ داده است که نسبت به سایر استان‌ها آمار قابل قبولی است.

هم چنین معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نیز در ادامه جلسه یاد شده با اشاره به روز دامپزشکی اظهار داشت: سال 2011 با شعار "دامپزشکی برای غذا، سلامتی و سیاره‌ای که در آن زندگی می کنیم" به عنوان سال دامپزشکی نام گذاری شده است.

علی کارگر با بیان این که سالانه 55 هزار نفر در دنیا به دلیل بیماری هاری جان خود را از دست می‌دهند، افزود: محوریت این روز آگاهی در کنترل و پیش گیری از بیماری هاری است.

وی با اشاره این اینکه در سال گذشته 13 میلون سهم واکسیناسیون شامل بیماری های خاص دامی و بیماری های مشترک بین دام و انسان در استان انجام شده است، گفت: این مقدار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 400 هزار سهم افزایش داشته است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به افزایش کانون های بیماری و تلفات دامی درسال گذشته بیان داشت: در پایان سال گذشته با برنامه های پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، این بیماری ها 80 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به یک صد هزارخون گیری و انجام تست سل روی 130 هزار راس گاو در سال گذشته خاطر نشان کرد: در این طرح دام‌های بیمار شناسایی و به کشتارگاه اعزام شده‌اند.

کارگر با بیان اهمیت حمل و نقل فرآورده های دامی ادامه داد: در سال 90 تمامی خودروهایی که به کار حمل و نقل اشتغال داشته‌اند شناسایی و برای آنها کارت عبور صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به دامدارانی که دامهای آنها به دلیل بیماری به کشتارگاه اغزام شده از محل درآمدهای کشتارگاه غرامت پرداخت شده است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به معدوم کردن 35 تن داروی غیر قابل مصرف در سال گذشته توسط این اداره اضافه کرد: مصرف برخی از آنتی بیوتیکها در کشور مجاز است اما برخی از دامدارانی که توانایی پرورش طیور بدون آنتی بیوتیک را دارند، می‌توانند با اجازه این سازمان اقدام به پرورش این طیور کنند.

 

---------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
راه‌اندازی آزمایشگاه کشت سلولی در دامپزشکی آذربایجان غربی


مدیرکل دامپزشکی اذربایجان غربی گفت: آزمایشگاه کشت سلولی در دامپزشکی آذربایجان غربی راه‌اندازی می‌شود.

دکتر شهرام دیلمقانی در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی تشکیل شد، اظهار داشت: در حال حاضر دستگاه‌های این آزمایشگاه خریداری شده و کارشناسان در حال آموزش هستند.
وی با بیان اینکه آزمایشگاه کشت سلولی در استان آماده است، تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این آزمایشگاه شناسایی یکسری بیماری‌های ویروسی است چرا که در گذشته نمونه‌ها برای آزمایش به آزمایشگاه‌های مرجع منتقل می‌شدند.
این مسئول افزود: در حال حاضر چهارمین توانمندی اداره کل دامپزشکی استان با راه‌اندازی این ازمایشگاه تحقق می‌‌یابد.
دیلمقانی اظهار داشت: برای نخستین بار در آذربایجان غربی باقیمانده آنتی‌بیوتیک از گوشت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر این اساس در گام نخست گوشت مرغ بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: در این زمینه کار زیربنایی انجام شده است و در این ارتباط یک‌سری مطالعات انجام گرفته و به دلیل اجباری نبودن این آزمایش‌ها با اتحادیه مرغداری صحبت‌هایی شده که از مرغداران به صورت داوطلبی در این زمینه دعوت به همکاری خواهیم کرد.
این مسئول از اخذ گواهی استاندارد جهانی iso9001:2008 توسط این اداره کل خبر داد و گفت: اخذ این گوا‌هینامه سبب بهبود مداوم، ارتقای روحیه کار گروهی و پویایی این مجموعه می‌شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ملکی
|
-
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
0
0
به همکاران آذربایجان غربی بابت پیشرفت اخیر آزمایشگاهی تبریک می گوئیم و امیدواریم شاهد اخبار چشمگیری در این زمینه از استان آغ باشیم.
نظر شما
ادامه