کد خبر: ۵۶۷۹۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: اما معدوم‌سازی اخیر جوجه‌ها مغایر با دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور بود ...
 
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: ماهانه سه میلیون قطعه جوجه خروس گله های تخمگذار در کشور معدوم می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» در پاسخ به اینکه آیا برای جوجه‌های یک روزه که معدوم می‌شوند راهکار دیگری برای استفاده بهینه وجود ندارد، گفت: معدوم سازی نه تنها در کشور ما بلکه در جهان یک روشی است که برای ایجاد توازن و تعادل در تولید به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهانه سه میلیون قطعه جوجه خروس تولیدی گله های تخمگذار در کشور معدوم می‌شود، گفت:‌این جوجه‌ها در دستگاه‌های بزرگ تبدیل ضایعات به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور طی توضیحاتی گفت: دو نوع جوجه در کشور تولید می‌شود یکی برای مرغ تخم گذار و یکی برای مرغ گوشتی. در فرایند تولید جوجه برای مرغ تخم‌گذار ۵۰ درصد آن‌ها مرغ و ۵۰ درصد خروس هستند و از آنجای که خروس‌ها تخم نمی‌گذارند هیچ راهی جز معدوم کردن آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین در همه کارخانه های جوجه کشی دستگاه‌های بزرگ تبدیل وجود دارد و جوجه‌های خروس یک روزه تولیدی با رعایت ضوابط رفاه حیوانات و به صورت بهداشتی تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.

اکبرشاهی در مورد جوجه‌های گوشتی هم عنوان داشت: بعضاً پس از تولید جوجه گوشتی امکان فروش آن به دلایل مختلف از جمله عدم وجود خریدار وجود ندارد و یا به منظور حفظ برنامه تولید پایدار می بایست بخشی از تولید حذف شود، با توجه به اینکه امکان نگهداری جوجه تولیدی در کارخانه های جوجه کشی وجود ندارد و این جوجه ها ظرف مدت کوتاهی با تلفات بالا روبرو شده و باعث ایجاد مشکلات بهداشتی می گردند بحث معدوم سازی مطرح می باشد.

به گفته وی در داستان معدوم سازی اخیر، با توجه به اینکه رخداد بیماری کرونا سبب کاهش قابل توجه گوشت مرغ در کشور گردیده است تولید زیاد جوجه در ماه های اخیر سبب بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا گردیده. از یک سو کاهش متقاضیان جوجه ریزی جهت پرورش و از سوی دیگر وجود جوجه یک روزه بیش از نیاز می تواند سبب حذف زود هنگام گله های مرغ مادر بدلیل زیان ده شدن صنعت پرورش گردد که در صورت حذف گله های مرغ مادر زودتر از برنامه ریزی انجام شده تبعات آن طی چند ماه آینده نمایان می شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور با اعلام این موارد بیان کرد هر گونه تصمیم گیری در این خصوص صرفا بر اساس شرایط پیش آمده و حفظ صنعت پرورش طیور به متظور تولید پروتئین سفید مورد نیاز جامعه می باشد.

اکبرشاهی گفت: تولید مرغ به صورت زنجیره است. واحد پرورش گوشتی، مزارع مرغ مادر و مزارع مرغ اجداد همه به هم گره خورده‌اند و در هر کدام از این حلقه‌ها مشکلی ایجاد شود کل چرخه دچار مشکل خواهد شد. بنابراین حذف تخم مرغ نطفه دار و یا جوجه یک روشی برای اصلاح حلقه‌های معیوب زنجیره و پایدار نگه داشتن کل زنجیره تولید می باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان استفاده از این جوجه‌های یک روزه مثلا پرورش ان‌ها در روستا‌ها وجود ندارد، گفت: نژاد این جوجه‌ها بسیار حساس است و با جوجه بومی که در روستاها پرورش می یابند متفاوت است. از نظر نیاز‌های گرمایشی، رطوبت و غذایی که می‌خورند کاملا متفاوت هستند؛ بنابراین در شرایط خارج از مرغداری آن‌ها دوام نمی‌آورند حداقل ۹۵ درصد آنهااز بین خواهند رفت و بروز این تلفات می تواند خود سبب گسترش بیماریهای طیور و بعضا بیماریهای مشترک بین انسان و پرندگان گردد.

از وی سؤال شد آیا امکان استفاده از این جوجه‌ها در مراکز خیریه وجود دارد تا از گوشت آن‌ها استفاده شد، گفت: با توجه به اینکه این جوجه ها یکروزه می باشند عملا قابلیت مصرف انسانی را بدلیل عدم وجود گوشت مناسب ندارتد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور درباره حساسیت این جوجه‌ها افزود: ‌زمانی که این‌ها به مرغداری‌ها منتقل می‌شوند از چند روز قبل مرغداری‌ها ضد عفونی و سیستم‌های گرمایشی آن‌ها روشن شده و زیر آن‌ها پوشال‌های مخصوصی گذاشته می‌شود تا با حداکثر اطمینان سالم بمانند.

اکبرشاهی در پاسخ به اینکه آیا این اقدام زنده کشی مغایر با شرع اسلام نیست و حتی مغایر با قانون هم است، گفت: موارد عنوان شده کاملا صحیح است لیکن به جهت ضروت تامین پروتئین مورد نیاز افراد جامعه می بایست تصمیمات لازم اخذ گردد و می بایست برنامه ریزی های لازم به جهت پیشگیری از این رخداد ها بعمل آید.

وی تصریح کرد: اما معدوم سازی جوجه‌ها مغایر با دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور بود. در معدوم سازی که طبق روال انجام می‌شود جوجه‌ها توسط گاز بیهوش می‌شوند و در صورت بیماری مانند آنفلوآنزا دفن بهداشتی می‌گردند که این دفن بهداشتی با نظارت این سازمان و همکاری سازمان محیط زیست انجام می‌شود؛ و اگر بیماری هم نداشته باشد در دستگاه‌های تبدیل ضایعات به خوراک طیور تبدیل می‌شود. اما آنچه در کلیپ‌ها مشاهده شد آن‌ها به هیچ عنوان این دستورالعمل‌ها را رعایت نکردند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور گفت: این تخلف بهداشتی از سوی ادارت کل سازمان دامپزشکی کشور پیگیری می‌شود.

اکبرشاهی در ادامه گفت: سالانه ۱.۲ میلیارد قطعه جوجه یک روزه در کشور تولید می‌شود که اگر به این زنجیره اختلال وارد شود کل تولید مرغ راتحت تاثیر قرار خواهد داد و در حال حاضر این حلقه معیوب شده است. به طوری که قیمت تمام شده جوجه یک روز که بیش از دو هزار تومان است، در بازار به چند صد تومان به فروش می رسد.

 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
5
اینا جوجه گوشتی بودن نه تخمگذار
امان از مسئولین بی خبر
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
اونوقت که کلی سود میکردن حالا یه دوره هم ضرر بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
2
7
...................... مردم و متخصصين ميگن چرا به روش غير اخلاقي معدوم شدن و مسئوليت اين كار هم با شخص شماست
وبايد پيگير و جوابگر باشيد نه اينكه به عنوان سوم شخص صحبت كنيد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
10
با سلام.
..........................
آقای دکتر اکبرشاهی، لطفا در مباحثی که هیچگونه ارتباطی با دامپزشکی و وظیفه مندی دامپزشکی نداره اظهار نظر نفرمایید.
.......................
رسالت دامپزشکی کنترل و پیشگیری و مبارزه با بیماریهاست ..............
دستگاههای دیگه که متولی و مرتبط با تولید جوجه یک روزه و تنظیم بازار و قیمت ن سکوت کردن ......................
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
شما مثل اينكه حاليتون نيست هر گونه معدوم سازي حيوانات به هر دليلي اعم از بيماري يا غيره بايد طبق دستورالعمل رفاه دام انجام بشه كه مسئوليت قانونيش با سازمان دامپزشكيه برو قانون رو بخون بعد بيا اينجا حرف بزن اين مسئولين بي خبر و بي اطلاع از وظايفشون هم شما ها رو ميبينن كه اينطوري مصاحبه ميكنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
1
از وی سؤال شد آیا امکان استفاده از این جوجه‌ها در مراکز خیریه وجود دارد تا از گوشت آن‌ها استفاده شد، گفت: با توجه به اینکه این جوجه ها یکروزه می باشند عملا قابلیت مصرف انسانی را بدلیل عدم وجود گوشت مناسب ندارتد)) این سوال واقعا تخصصی است !!!!!!!! از گوشت جوجه یکروزه !!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
بدنیست یکباردیگرمتن رامطالعه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
1
3
...................
آیا تا بحال آئین نامه یا پروتکلی برای معدوم سازی جوجه خروسهای نژاد تخمگذار صادر کرده اید؟
واقعیت را بگویید
.....................
ماده 19 هم نداریم تا مسئولین بهداشتی نظارتی کنند
....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
1
1
............
به کاری ک ربطی بهتون نداره ورود نکنین
اخه جوجه نر تخمگذار ب چ دردی میخوره ک تولیدکننده پرورشش بده
تخم ک نمیکنه
چاقم نمیشه
مرغ زینتی هم ک نیست بفروشتش
شما خروس لاغر تخمگذار میخری تو خونت نگه داری
خب باید معدوم بشه تا خوراکش برسه به اون جوجه ای ک نیاز کشوره
اصلا میدونین خوراک دام ب سختی وارد میشه
بعدش شما اول برسین ب درد اون بچه های ادم ک هرشب گشنه میخابن، نمیخاد غصه جوجه ی روزه رو بخورین
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
1
0
فناوری در آلمان اومده که از طریق خونی که در تخم مرغ ۳ روز وجود داره میشه نر بودن تخم رو تشخیص داد و قبل از اینکه روحی پیدایش بشه جلوی این ستم بزرگ رو گرفت
نظر شما
ادامه