کد خبر: ۵۶۸۲

حکیم مهر - معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان گفت: آذربایجان غربی با دارا بودن 5 کارخانه جوجه کشی، 52 واحد پرورش مرغ مادر و 604 واحد پرورش نیمچه گوشت، توانسته است مقام اول کشوری را در رابطه با صادرات جوجه به خود اختصاص دهد.

دکتر لطیف علیزاده در جلسه بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی، شعار این روز در سال 2011 را افزایش آگاهی درباره کنترل و پیشگیری از بیماری هاری اعلام کرد و افزود: اطلاع و آگاهی از هاری که یک بیماری حاد ویروسی است و سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مهم است.

وی در ادامه، کشتن حیوانات در جهت کنترل بیماری هاری را امری غیر منطقی عنوان کرد و گفت: شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط باید با تشکیل پانسیون‌هایی برای جمع آوری و برخورد اصولی و انسانی با حیوانات نسبت به پیشگیری و شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

علیزاده، تعداد مبتلایان به هاری را در استان بسیار ناچیز دانست و اعلام کرد: در سال 89 از بین 9 مورد گزارش مشکوک نسبت به حیوان گزیدگی، پس از نمونه برداری‌های لازم، تنها سه مورد مبتلا به این بیماری تشخیص داده شد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 13 هزار و 500 سگ و گربه علیه بیماری هاری، به صورت رایگان واکسینه شدند که امسال نیز 12 هزار قلاده بر ضد این بیماری واکسیناسیون می شوند.

علیزاده با اشاره به عوامل بیماری زای مشترک بین انسان و حیوان، تصریح کرد: از1414 عامل بیماری زا، 868 عامل به صورت مشترک بین انسان و حیوان می باشد که 175 عامل به عنوان عوامل بیماری زای نو ظهور و 132 مورد جزو بیماری های مشترک بین انسان و حیوان شناخته شده است.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان در ادامه بیان کرد: در بین181 هزار و 130 مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی، 791 مورد غیر بهداشتی و 42 تن نیز غیر قابل مصرف بودند که توسط سازمان نظارت بهداشت توجیه شده و ضبط گردیدند.

وی، همچنین بیماری‌های تب مالت، آنفلوانزای فوق حاد و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان دانست و خاطرنشان کرد: واکسیناسیون این بیماری‌ها به علت حساس بودن، فقط در چهار نوع حیوان انجام می‌شود و در صورت بروز مجدد این بیماری ها طی 3 آزمایش، با پرداخت غرامت، تست و کشتار صورت می‌گیرد که خوشبختانه در آذربایجان غربی تلفات بر اثر این گونه بیماری‌ها بسیار اندک است.

علیزاده با اشاره به تعداد مراکز و مزارع پرورش دام و طیور تحت مراقبت، افزود: طی یک سال گذشته تعداد17 هزارو 144 مورد از مراکز مرغداران گوشتی، مادر و تخم گذار به صورت مراقبت فعال و 685 مورد از مزارع مرغ صنعتی و غیر صنعتی، تحت مراقبت غیر فعال اداره کل دامپزشکی استان بوده‌اند.

وی، میزان کشتار سالیانه کشتارگاه ها و طیور مورد نظارت دامپزشکی استان را 88 هزار و 826 راس دانست.

علیزاده بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان هر ساله طی دو فاز بهاری و پاییزی، دام‌ها را سم پاشی می کند که در سال گذشته نیز 4میلیون و 734 هزار و 872 راس دام و 4 میلیون و 240 هزار متر مربع جایگاه دام مورد سم پاشی قرار گرفتند.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این که آذربایجان غربی به عنوان استان صادر کننده جوجه نمونه در کشور شناخته شده است، افزود: عرضه مرغ به صورت ارگانیک از سایر برنامه‌های اداره کل دامپزشکی استان است؛ آزمایش بقایای دارویی از جمله آنتی بیوتیک ها در گوشت سفید و قرمز و عرضه آن به بازار برای اولین بار در سطح استان انجام خواهد شد.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه