کد خبر: ۵۶۸۶

حکیم مهر - رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری سازمان جهانی بهداشت در انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه داشتن مرزهای مشترک گسترده با کشورهای دیگر، ریشه‌کن کردن هاری غیرممکن است چراکه رفت و آمد سگ‌ها و دیگر حیوانات بیمار را نمی‌توان کنترل کرد.
دکتر احمد فیاض ( عصر شنبه دهم اردیبهشت ماه سالجاری) در مراسم بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد با اشاره به وضعیت اینکه در 90 کشور دنیا مشکل بیماری هاری وجود دارد گفت: در این میان وضعیت این بیماری در خاورمیانه مطلوب نیست و کمتر به کانون‌های بیماری توجه شده و به این صورت شرایطی برای ما ایجاد شده که در کشور‌های آلوده به این بیماری محصور شده ایم.

 

مراسم روز جهانی دامپزشکی / راست به چپ : دکتر برائی نژاد (مدیرکل دامپزشکی البرز) - دکتر دستور (رئیس سازمان دامپزشکی) - استاد دکتر نادعلیان (رئیس گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم) - استاد دکتر شیمی (چهره ماندگار) - دکتر شیرزادی (پزشک و رئیس اداره زئونوزهای وزارت بهداشت) - استاد دکتر فیاض (رئیس مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور)

راست به چپ : دکتر جهان پیما (معاون فنی اداره کل دامپزشکی تهران) - دکتر حزبئی (مدیرکل دامپزشکی تهران) - دکتر قدکچی (معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی)

 

وی تصریح کرد: خطر هاری درکشور ما در تمامی استان‌ها وجود دارد.

با اشاره به خطرناک بودن بیماری‌های هاری بعنوان یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان، اظهارداشت:

دکتر فیاض، تصریح کرد: بیماری هاری بیماری مشترک خطرناکی است که 100 درصد کشنده و البته بصورت کامل قابل پیشگیری است.

وی ادامه داد: تا دهه 50 واکسن مناسبی برای مقابله با هاری نداشتیم و از سال 1356 به بعد واکسن جدید تهیه و پس از آن واکسن ضد هاری سلولی در کشور بکار گرفته شد.

این مقام مسوول خبر داد: در سال گذشته 120 هزار نفر در 300 مرکز درمان شدند که 98 هزار نفر به وسیله سگ‌ها گزیده شدند در حالی که در سال 2010 تعداد گزیده شدگان حدود 130 هزار نفر بودند.

به گفته وی، از سال 2000 تا سال 2010 تعداد 66 مورد هاری در کشور گزارش شد که این افراد یا به مراکز بهداشتی مراجعه نکردند یا با تاخیر مراجعه کردند.

فیاض اظهارداشت: در سال گذشته چهار نفر در اثر بیماری هاری فوت کردند که مغز این افراد آزمایش شد و بیماری هاری در این موارد تایید شد.

رئیس بخش تحقیقات و مرکز رفرانس هاری سازمان جهانی بهداشت در انستیتو پاستور ایران، گفت:‌ هر ساله در دنیا 12 میلیون نفر درمان و پیشگیری هاری دریافت می کنند و حدود 100 بچه در دنیا جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.

وی ادامه داد:‌ واکسینه کردن حیوانات، از بین بردن سگ‌های ولگرد و رعایت کردن مسایل قرنطینه‌ای از جمله عملیات‌هایی است که برای کنترل این بیماری توسط دستگاه‌های مختلف با همکاری سازمان دامپزشکی اجرا می‌شود.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه