کد خبر: ۵۶۸۶۲
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
اظهارات عجیب یکی از مسئولین سازمان متولی تولید مرغ در کشور:
جای بسی تاسف است که یکی از مسئولین سازمانی که خود متولی تولید مرغ در کشور محسوب می‌شود، اینگونه در یک خبرگزاری رسمی تولید مرغ در کشور را مورد هجمه قرار می‌دهد ...

حکیم مهر: «حجت‌الاسلام علی ارجمند عین‌الدین» مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در یادداشتی عجیب در خبرگزاری تسنیم نوشت:

اخیراً با انتشار دو کلیپ از معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه افکار عمومی جریحه‌دار شد. در این زمینه چند نکته قابل ذکر است؛

اول؛ اینکه با بروز برخی از رفتارهای غیراخلاقی همچون غارت فروشگاه‌ها و مصادرۀ محمولۀ ماسک‌ها و افزایش چشمگیر فروش اسلحه، پرده از چهرۀ غرب وحشی کنار زده شد و برخی از غربگراها در ایران که منافع خود را در خطر دیدند کنار مردم اخلاق‌مدار و ظلم‌ستیز ایران، با پرداخت جهت‌دار به این موضوع، تلاش می‌کنند در افکار عمومی و فضای رسانه‌ای، رفتار جوامع غربی تحت‌الشعاع پدیده‌هایی همچون جوجه‌کُشی در ایران قرار گیرد، در حالی که متأسفانه جوجه‌کُشی در شرکت‌های ایرانی، تقلید کورکورانه از غرب است.

دوم؛ عادت ما ایرانی‌ها به خوردن مرغ در همه‌حال، در عزا و شادی، عادت خوبی نیست. در روایت آمده است که شخصی خدمت امیرالمؤمنین رسید و پرسید «گوشت کدام‌یک از پرنده‌ها بهتر است؟» قبل از پاسخ حضرت، فردی که آنجا حضور داشت بلافاصله گفت «به‌نظر من گوشت مرغ از سایر پرندگان بهتر است». حضرت فرمودند «نه، مرغ خوک پرندگان است. بهترین گوشت گوشت کبوتر نورس است.»، علت اینکه حضرت امیر مرغ را «خوک پرندگان» نامیدند، می‌تواند این باشد که مرغ همه‌چیزخوار است. حتی بعضاً ضایعات و دورریزهای کارخانجات مرغ را در قالب خوراک دوباره آماده و به جیرۀ مرغ اضافه می‌کنند.

سوم؛ فارغ از اینکه ما به تولید و مصرف مرغ عادت کرده‌ایم، خوب است که در دایرۀ احکام اسلامی سفره‌مان را متنوع‌تر بچینیم. مصرف گوشت کبوتر خوب است، گرچه در بازار گوشت کبوتر پیدا نمی‌کنید، اما می‌شود گوشت غاز، بوقلمون، شترمرغ، کبک و دیگر پرندگان را که در بازار وجود دارد و حلال هم هست، در سبد خانوارمان بگنجانیم، بی‌شک افزایش تقاضای مردم برای خرید گوشت پرندگان حلال‌گوشت، باعث رونق و جهش تولید این محصولات خواهد شد.

چهارم؛ اگر باز مرغ را می‌پسندیم و بر مصرف آن اصرار داریم باید به نکات زیر دقت کنیم:

الف) همین مرغ‌ها هم دو دسته می‌شوند؛ یکی مرغ‌های سنتی خودمان که ارگانیک است و به‌صورت محدود در روستاها پیدا می‌شود. در برخی کشورهای پیشرفته مثل آلمان و ژاپن و کره جنوبی، هم مرغداری صنعتی دارند و هم سنتی که مرغ در مزرعه می‌چرد. مرغداری سنتی در این کشورها ــ به این دلیل که هم گوشت و هم تخم بهتری دارد ــ رو به توسعه است.

ب) اما ما نوعاً مصرف‌کنندۀ مرغ صنعتی هستیم. تولید این مرغ به این ترتیب است که برای تولید مرغ گوشتی و تخمگذار، ابتدا نژاد «لاین» تولید می‌شود؛ بعد، از آن نژاد «اجداد» حاصل می‌شود؛ در مرحلۀ بعد، از اجداد مرغ «مادر» می‌گیرند؛ و نهایتاً مرغ‌های خوراکی ما از این مرغ‌های مادر استحصال می‌شود.

ج) در مرحلۀ لاین ــ چه تخم‌گذار و چه گوشتی ــ که فناوری بالایی دارد و بر اثر اصلاحات متعدد روی ژنتیک مرغ به‌دست می‌آید، ما عمدتاً مصرف‌کننده و واردکننده‌ایم، جز یک خط محدود که در ایران وجود دارد و مرغ لاین گوشتی تولید می‌کند، بازار ایران عمدتاً در دست نژادهایی است که از اروپا وارد می‌شود. این نژاد در مراحل بعد مرغ اجداد و بعد هم مرغ مادر را می‌دهد که در مرغداری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما آنها را از بازار می‌خریم و مصرف می‌کنیم.

د) نوع غذایی که اینها مصرف می‌کنند عمدتاً شامل ذرت تراریخته است، ضمن اینکه واردات ذرت در کشور ما در انحصار افراد محدودی است. از این مقدار حدود 65 درصد را یک نفر وارد می‌کند (شاید سروصداهای اخیر در معدوم کردن جوجه‌ها بر اثر عدم هماهنگی دولت با او و کمبود خوراک طیور پیش آمد).

ه) شرکت‌هایی که جوجه یک‌روزه تولید می‌کنند افرادی دارند که جوجه‌های نر و ماده را جدا می‌کنند. در بخش تخم‌گذار، بعد از این جداسازی، نیمی از جوجه‌ها که خروس هستند و تخم نمی‌گذارند معدوم می‌شود. نه‌تنها در کشور ما بلکه در کل مرغداری‌های صنعتی دنیا چنین رویه‌ای وجود دارد و هر روز میلیون‌ها قطعه معدوم می‌شود. اساساً یکی از فاکتورهایی که شرکت تولید جوجه یک‌روزه باید داشته باشد، یا کوره برای سوزاندن این‌هاست یا چاه برای زنده به گور کردن‌شان!

و) در این مقطع احتمالاً چون با «جناب انحصارگر واردات ذرت» هماهنگ نبودند، 2.5 میلیون تن ذرت روی کشتی‌ها مانده است و متأسفانه ترخیص نمی‌شود. دیگر اینکه به‌دلیل گرانی دان ــ چون وارد نشده ــ و به این دلیل که 40 درصد مصرف مرغ کاسته شده ــ بعضی شرکت‌هایی که جوجه یک‌روزه تولید می‌کردند جوجه‌ها را معدوم کردند؛ کاری که پیش از این فقط برای انواع نر انجام می‌شد، این بار دامنگیر سایر انواع هم شد، و آن کلیپ بیرون آمد که افکار عمومی را جریحه‌دار کرد.

پنجم؛ بزرگواران! نظام سرمایه‌داری (کاپیتالیسی) اساساً اخلاق‌محور نیست. این مواردی که در بالا ذکر شد بخشی از فرایند غیراخلاقی تولید مرغ است. من فقط دو سه نکته را در مورد مرغ گفتم. اما نکات مهم دیگری نیز در این فرایند اتفاق می‌افتد. بسیاری از رفتارهایی که ما با حیوان می‌کنیم از حیث اخلاقی مذموم است و از حیث شرعی کراهت دارد، اگر اشکال جدی نداشته باشد.

وضعیت نگهداری مرغ را دیده‌اید که در قفس نگهداری می‌شوند؛ دیگر اینکه مرغ‌ها نوعاً در شب کشتار می‌شوند (از حیث شرعی کشتار حیوانات در شب کراهت دارد، چرا که شب مایۀ آرامش انسان و حیوانات قرار داده شده است)، برای اینکه دست‌وپا نزنند و ذبح راحت‌تر صورت بگیرد، قبل از ذبح به آنها شوک برقی می‌دهند (حتی در مورد گاوها، محکم به سرشان می‌زنند که بیهوش شود و تا لحظاتی آرام باشد که راحت‌تر ذبح کنند). این‌که مرغ اصلاً خروس نمی‌بیند اشکال دارد.

الآن آقایان سعی می‌کنند حداقلِ مسائل فقهی رعایت شود تا مرغی که به دست مردم می‌رسد فقط حلال باشد، اما استانداردهای اخلاقی را نمی‌توانند مراعات کنند.

ساختار نظام سرمایه‌سالار و کاپیتالیستی، نه‌تنها در این موضوع، بلکه در همۀ حوزه‌ها «اخلاق» را در پیشگاه «منفعت» قربانی می‌کند. متأسفانه کشور ما نیز از ابتدای دهۀ 1330 که آمریکایی‌ها برای برآورد ظرفیت‌های ما هیئت‌های اقتصادی روانه کردند، با آهنگ تندی به‌سمت صنعتی شدن سوق داده شد و روش‌های سنتی کشاورزی ما که طی هزاران سال وجود داشت، از دست رفت. صنعت مرغ ما (و تقریباً همۀ صنایع دیگر ما نیز) اکنون دقیقاً در مدار اخلاق غربی (اصالت منفعت) به تولید مشغول هستند. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، که رهبری سال 1385 ادبیات آن را خلق کردند، برای رفع همین مشکلات، و برای تعالی اخلاق و هدایت در تولید و در کل سبک زندگیِ ما لازم تشخیص داده شده است.

جمع‌بندی

ان‌شاءالله در آینده با نگاه به دستورات اسلام عزیز، و با توجه به فرهنگ بومی‌مان به‌سمتی برویم که محصولات غذایی سالم و ارگانیک تولید و مصرف کنیم؛ سفره‌مان رنگین‌تر و متنوع‌تر باشد؛ بعد هم محصولات ارگانیک، با اینکه رهبر انقلاب در بند 8 سیاست‌های ابلاغی محیط زیست دقیقاً به این موضوع تصریح کرده‌اند، باز هم خیلی غریب است و در اولویت نیست.

محصولات ارگانیک در دنیا 100 میلیارد دلار گردش مالی دارد، کشوری مثل آلمان حدود یک‌ونیم میلیون هکتار محصولات ارگانیک می‌کارد، درحالی‌که در کشور ما 80 هزار هکتار کاشته می‌شود، که آن هم بیشتر مربوط به گیاهان دارویی است.

امیدواریم روزی برسد که ضمن تدوین قانون جامع حقوق حیوانات، ساختارهای اقتصادی و حمایتی ما با فرهنگ و اخلاق و فقه ما سازگار شود و مسائل اخلاقی قربانی مسائل اقتصادی نشود.

پی‌نوشت حکیم مهر:

کشور ایران علی‌رغم همه مشکلات و محدودیت‌ها، رتبه هفتم تولید مرغ در جهان را دارا است. با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، یکی از مهم‌ترین جایگزین‌های موجود برای تامین پروتئین اقشار متوسط به پایین که قادر به خرید گوشت قرمز نیستند، استفاده از مرغ و تخم‌مرغ است.

جای بسی تاسف است که یکی از مسئولین سازمانی که خود متولی تولید مرغ در کشور محسوب می‌شود، اینگونه در یک خبرگزاری رسمی تولید مرغ در کشور را مورد هجمه قرار می‌دهد و در شرایطی که به دلیل دشواری در تامین نهاده‌های دامی، شیوع بیماری کرونا و کاهش مصرف، اغلب مرغداران در آستانه ورشکستگی هستند، این‌گونه بخش تولید کشور را مورد حمله قرار می‌دهد.

آیا مشکل مردم کشور ما ندیدن خروس توسط مرغ‌ها است؟!

آیا مشکلات کشور با خوردن کبوتر به جای مرغ حل می‌شود؟!

آیا این‌گونه می‌خواهید به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای «جهش تولید» در سال جاری عمل نمایید؟!

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۶
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
4
30
یکی نیس بگه ملت پول ندارن مرغ بخرن بعد تو میای از خرید گوشت شترمرغ و بوقلمون حزپرف میزنی؟
شکم سیر کی خبر دارد از گرسنه ی پیر؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
3
30
حوزه نمایندگی ولی فقیه چه ارتباطی داره با پرورش مرغ؟؟
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
2
15
به ایشون بفرمایید ب والله بغیر مرغ های تخمگذارمون همشون خروس می بینن
پاسخ ها
دامپزشک
| Japan |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
این مشکل عمده هم با نصب چند تصویر خروس خوشتیپ در مرغداری های تخمگذار قابل حل است
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
3
9
تو سالن پرورش خروسم هست
تو این مملکت یه کارشناس نیست بیاد توضیح بده
تا واسه یه کلیپ اینجوری مردم و گمراه نکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
4
16
" این که مرغ اصلاً خروس نمی‌بیند اشکال دارد"

فقط این جمله حاج آقا قابل تامل و بررسی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
8
9
اونجایی که در خصوص اصالت سود در ساختار نظام سرمایه‌سالار و کاپیتالیستی فرمودند کاملا حق با ایشان است
اما خدمت حکیم عزیزمان عرض کنم:
داداش!
"دیده نشدن خروس توسط مرغ" مشکل مردم ما نیست درست! ولی مشکل مرغ که هست!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
3
15
باید به ایشان گفت که شما در مورد محصولات ارگانیک صحیح می فرمایید اما مردم ما و حتی من دامپزشک ؛ پول کافی در جیبم ندارم تا ارگانیک بخورم
مجبورم که برای جبران مخارج تحصیل فرزند و اجاره خانه و ... اولویت بگذارم و در نهایت مرغ صنعتی بخورم

نفس شما از جای گرمی بلند میشه اما مردم توان خرید همین مرغ ۱۱ تومنی را هم ندارند

شما بروید کبوتر نوش جان بفرمایید
ما مرغ هم به سختی می خریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۳
4
10
اگر انسان نا محرم ببیند اشکال دارد، اگر مرغ خروس نبیند اشکال دارد. خدایا به فریاد این جماعت مظلوم خودت مستقیما رسیدگی بفرما من که حسابی قاطی کردم. آمین
پاسخ ها
کامبیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
بین حیوانات که محرم و نامحرمی نیست دکتر
متخصص
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
4
13
مردم گوشت کبوتر نورس بخورند!!! تاریخ تکرار شد. قبل از انقلاب کبیر فرانسه به لویی شانزدهم خبر دادند مردم نان برای خوردن ندارند، ملکه ماری آنتوانت که در مجلس حاضر بود فورا پاسخ داد: خوب شیرینی بخورند! ......‌..............
فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
5
10
از کوزه همان برون تراود که در اوست..
................... و اگر غیر از این می گفتند جای تعجب داشت..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
4
3
........................... یا دیدن اظهارات شما تردیدی برام باقی نموند که خداوند ما رو به حال خودمون گذاشته به رغم این که همواره دعا می کنیم اللهم لا تکلنا الی انفسنا طرفه عین ابدا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
5
6
وقتی افراد غیر متخصص در مسند امور قرار گیرند اوضاع از این بهتر نمیشود. خوشبختانه گذر ایام مردم ما را آگاه نموده و به این گونه صخبتهای غیر علمی توجهی ندارد.دنیا دارد بسوی محصولات ترا ریخته پیش میرود. توصیه به خوردن گوشت کبوتر براساس روایتهای مجعول فقط صحبت نمودن غیر تخصصی است. یکی نیست به این آقا ..... بگوید حضرت والا چگونه میخواهید یک جامعه 90 میلیونی را با گوشت کبوتر سیر نمایید. چین زمانیکه به گوشت خوک روی آورد توانست ملت خود را نجات دهد. ایکاش ما یاد میگرفتیم فقط در زمینه کار خود اظهار نظر نماییم.
ناظر بهداشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
4
3
والا بیشتر کسانی که اون بالا بعنوان مسئول نشستن به همین اندازه از واقعیت و تخصص دور هستند...
قرار نیست ما پیشرفت کنیم
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
خدا رو شکر تو و امثال تو کاره ای نشدید و گرنه ظاهرا خوک و سگ خوری و رواج می دادید
غرب و شرق زدگی درد بی درمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
5
چرافقط منفی میبینید؟ایشون نظراتی هم درمورد کشتار بی رحمانه این پرنده و رفتار غیرانسانی بااون داشتند.که اگر درست باشه باید پیگیری بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
3
البته خروس و مرغ نظر شخص ایشان است کاری هم به آن ندارم لیکن دردهایی را ایشان به یاد می آورد که در «واردات » خلاصه میشود.
دهه 60 سالهایی بود که انرژی زیادی برای اصلاح نژاد دام و طیور گذاشته شد. نژادهای گاو بومی در پردیس کرج و نژاد مرغ بومی در فارس و....که دانشکده ها هم به شکلی در گیر بودند.
نتیجه چه شد. بنده که چیزی نشنیدم شاید هم چند رساله و مقاله در کتابخانه ها باشد.
بنظرم زنجیره تولید ،تحقیق و توسعه در کشور ما پیوسته با «واردات» شکسته و دوباره میرسیم به نقط صفر. حالا سالی، دهه ای بگذرد بزرگواری از مرغ بومی و امثال و غیره سخن به زبان بیاورد. در نوع خود جالب است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
2
دوست عزیز در دهه 60 عده ای بدون مطالعه طرح اصلاح نژاد گاو،بز و طیور بومی را دادند و میلیارد ها هزینه کردند و بعضی ها با طرح های غیر علمی چه سود ها که نبردند. همان وقت خیلی ها میگفتند که این چیزی جز آب در هاون کوفتن نیست ولی چون صدایی غالب نبودند کاری از پیش نبردندو آنهایی که باید سودش را ببرند بردند و متاسفانه هنوز هم دست بر نمیدارند. استفاده از نژاد های اصلاح شده خارجی و آداپت آنها به شرایط آب وهوایی ایران کم هزینه ترین راه است. نگاه داری گاوهای بومی با آن ضریب تبدیل پایین اصلا مقرون به صرفه نیست. اگر شرایطی فراهم بود که روستاییها میتواستند هلشتاین یا جرسی بجای این گاوهای غیر اقتصادی نگاه دارند چقدر به سود تولید بود ولی متاسفانه چون در مملکت ما یک روند غیر علمی همه جا حاکم است عده ای سود جو در این وسط بیشترین سود را میبرند.
کارمند جهاد کشاورزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
5
در نقد کردن سخن دیگران، عده ای مانند مگس هستند، مگس کل هیکل ۱۰۰ کیلویی را ول می کنه و مستقیم روی زخم می نشیند از این همه بحث، عده ای گیر دادید به خروس ندیدن مرغ و نطفه نداشتن تخم مرغ ها با این که اصل بحث این است که ماهیانه میلیون ها قطعه جوجه دفن می شوند در حالی که اگر یک توله سگ دفن شده بود، الان بیشتر شما یقه دریده بودید و وا حقوق حیوانات سر داده بودید، عده ای هم مثل زنبور عسل هستن که کل شهر را با این همه الودگی رها می کند و سراغ یک گل می رو تا شهد او را به عسل تبدیل کند، حالا شما نمی تونی مرغ ۱۰ تومانی بخری قرار نیست ......... خودت را به گردن دیگران بی اندازی و فرا فکنی کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
2
4
کارمند عزیر اصلا شما با غیرت، وقتی قیمت 10 تا نون لواش 8000 تومان باشه قدرت خرید مرغ 10 تومانی شما هم برای ما سخت میشه عزیزجان. همه مثل شما شانس ندارند کارمند جهاد کشاورزی بشن
زینب خانوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
1
3
مرغ خوک پرندگانه گوشت گنجشک دونه ای ده هزار تومان فروخته میشه در حال حاضر که از مرغ ارزون تر است نگفتند مرغ نخورید بلکه گفتند نخورید بهتره آشغال بریزی جلوش میخوره‌ اگر کسی اصرار دشات مرغ بخوره حداقل مرغ ارگانیک و محلی که بسیار گران است بخوره مردم بدانید هر چیزی که ارزونه برای سلامتی مفید نیست
نظر شما
ادامه