کد خبر: ۵۶۸۶۴

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به کاهش میزان جوجه‌ریزی در این استان گفت: میزان جوجه‌ریزی فروردین امسال نزدیک به ۲ میلیون قطعه و در مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمیدرضا حسینی» روز چهارشنبه با بیان اینکه شیوع کرونا و ماندن شهروندان در خانه موجب کاهش تقاضای گوشت مرغ شده است، ابراز داشت: افزایش قیمت نهاده، کاهش تقاضا و افت قیمت گوشت مرغ موجب شده تا مرغداران دچار مشکل شوند، اما در استان سمنان مستنداتی مبنی بر معدوم سازی جوجه گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: معدوم‌سازی در مرغداری‌ها روشی متداول در هنگام شیوع بیماری واگیر برای کنترل بیماری است.

وی ادامه داد: برای معدوم سازی جوجه‌ها به دلیل شیوع بیماری واگیر که ممکن است بین انسان مشترک باشد گاز دی اکسید کربن یا گاز فرمالینه در سالن نگهداری جوجه‌ها منتشر و در نتیجه جوجه‌ها معدوم و سپس لاشه‌ها از سالن خارج و معدوم‌سازی می‌شود.

وی بیان کرد: جوجه در مرغداری‌های گوشتی و تخم‌گذار نژاد صنعتی دارد و در شرایط صنعتی مانند دما، رطوبت و نور تعیین شده رشد کرده و روانه بازار می‌شود.

حسینی تصریح کرد: جوجه‌های متولد شده در مرغداری‌ها به دلیل نژاد صنعتی قادر به زندگی در بافت روستا نیستند و تلف می‌شوند و نگهداری نژاد صنعتی در روستاها به عنوان طیور بومی موجب افزایش تلفات می‌شود که تلفات زیاد لاشه‌هی باقیمانده خود می‌تواند عامل بیماری در روستا باشد.

۱۵۰ واحد دامداری صنعتی و ۵۱۱ واحد پرورش انواع طیور در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۴۲ مزرعه مرغ تخم گذار، ۱۲ واحد پرورش شتر مرغ، ۶ واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت تولید ۱۹ هزار و ۲۰۰ قطعه و بقیه واحدهای پرورش مرغ گوشتی است.

 

نظر شما
ادامه