کد خبر: ۵۶۸۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

این روزها که بحث آزردن جوجه های یکروزه داغ است، فعالان زیادی در زمینه حمایت از حیوانات درباره این موضوع واکنش نشان می دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند روز گذشته در فضای مجازی تصاویر زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه  منتشر شده است که واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

 «ربیعی» مدیرعامل مرغ مادر علت زنده به گور کردن جوجه‌ها را کاهش قیمت جوجه یکروزه و عدم تعادل عرضه و تقاضا مطرح کرده است.

او درباره علت از بین بردن وحشیانه این جوجه ها، گفت: روش‌های مختلفی برای از بین بردن مازاد جوجه وجود دارد، یکی اینکه تخم مرغ را قبل از اینکه به دستگاه برود، به صورت خوراکی بفروشند یا قبل از اینکه تخم مرغ به سن ٢١ روزگی برسد، یعنی قبل از اینکه جوجه بتواند نوک بزند آن را از بین می‌برنند. اکنون قبل از اینکه جوجه‌ها ١٨ روزه شوند آن‌ها را معدوم می‌کنند و در نهایت برخی را به اجبار به این صورت حذف می‌کنند.

جدا از مسائل اقتصادی، سوال پیش می‌آید که آیا انسان به راحتی می‌تواند جان یک حیوان را بگیرد و قانونی برای حمایت از حقوق حیوانات وجود دارد. البته قوانینی برای حمایت از حقوق حیوانات وجود دارد که آن‌ها هم به درستی اجرا نمی‌شود.

براساس ماده ۵۲۲ قانون مجازات اسلامی «متصرف هر حیوانی که از احتمال حمله آن آگاه است باید آن را حفظ نماید و اگر در اثر تقصیر او، حیوان مزبور به دیگری صدمه وارد سازد، ضامن است. ولی اگر از احتمال حمله حیوان آگاه نبوده و عدم آگاهی ناشی از تقصیر او نباشد، ضامن نیست.

تبصره ۱- نگهداری حیوانی که شخص توانایی حفظ آن را ندارد، تقصیر محسوب می‌شود.

تبصره ۲- نگهداری هر وسیله یا شیء خطرناکی که دیگران را در معرض آسیب قرار دهد و شخص قادر به حفظ و جلوگیری از آسیب رسانی آن نباشد، مشمول حکم تبصره (۱) این ماده است.

همچنین در ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر کس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال گوشت متعلق به دیگری یا حیواناتی که شکار آن‌ها توسط دولت ممنوع اعلام شده است را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند به حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

علاوه بر آن در ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی ذکر شده اگر هر فردی خلاف مقررات و بدون مجوز قانونی اقدام به شکار حیوانات و جانوران وحشی حفاظت‌شده کند به حبس از سه ماه تا سه سال و جزای نقدی از یک و نیم میلیون ریال تا ۱۸ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

با جوجه کُش ها چه برخوردی باید شود؟

 «مهدی حجتی» وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اخیرا ویدئو‌هایی در فضای مجازی مبنی بر زنده به گور کردن جوجه‌های یکروزه در فضای مجازی منتشر شده است، جدا از علت این حادثه که قبلا نیز اتفاق افتاده بود، سوال اساسی برای مردم پیش می‌آید که آیا امکان برخورد با عوامل این اتفاق که عمل آن‌ها موجب جریحه دار شدن وجدان عمومی شده است، وجود دارد؟

وی افزود: آیا در قوانین ما ماده قانونی برای تعقیب کیفری این افراد وجود دارد و یا نه؟ در قوانین حاکم بر کشورمان، قانون مستقلی در زمینه با حیوان آزاری وجود ندارد و قوانین موجود محدود به قوانین شکار و صید است.

این وکیل دادگستری گفت: قوانین ما در مورد حیوان آزاری محدود به ماده ۶۷۹ و ماده ۶۸۰ قانون مجازات اسلامی می‌شود که در این قوانین اصولا موارد بسیاری محدودی جرم انگاری شده است که اقدام زنده به گور کردن جوجه‌های یکروزه مشمول این قوانین نمی‌شود و متاسفانه ما در این حوزه با خلاء قانونی مواجه هستیم.

از سال ۹۴ لایحه حمایت از حقوق حیوانات در دست تدوین است و بعد از ۵ سال هنوز خبری تدوین این لایحه در دولت نیست.

 «احمد مازنی» نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد طرح ممنوعیت حیوان آزاری گفت: طرح ممنوعیت حیوان آزاری که به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده است، در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شده، اما هنوز به مرحله جمع بندی نرسیده است.

وی افزود: باید این نکته را در نظر داشت که حیوان آزاری مصادیق مختلفی دارد از ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌های غیرضروری، مثله کردن، ربودن، زندانی کردن، رها کردن حیوان صاحب دار و یا گونه‌های غیر بومی در محدوده و حریم شهر و روستا و طبیعت تا نوع سوء استفاده و بهره کشی نامتعارف حتی جنگ انداختن و مسموم کردن حیوانات از مصادیق حیوان آزاری محسوب می‌شود.

نماینده مردم در مجلس دهم گفت: طبق مواد ۶۷۹ و ۶۸۰ مجازات اسلامی حیوان آزاری یک جرم محسوب می‌شود؛ مجازات‌هایی از جمله حبس و جزای نقدی در انتظار حیوان آزارهاست.

لازم است لایحه حمایت از حقوق حیوانات هرچه سریع تر تدوین شود و در مجبس شورای اسلامی تصویب شود تا اگر مواردی از آزار و اذیت حیوانات مشاهده شد، بتوان با متخلفان برخورد قانونی شود.ات درباره این موضوع واکنش نشان می دهند.
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
0
با سلام و تشکر از مباحث حقوقی عنوان شده به اطلاع می رساند سازمان متولی بهداشت دام متولی رفاه حیوانات نیز می باشد و از طرفی در صورتی عاملی غیر بهداشتی نظیر بیماری های مشترک(نظیرAi) که مخاطره بهداشت عمومی برای انسان و سایر دامها شود و یا بیماریهای غیرقابل درمان(آسپرژیلوس در جوجه ها ) و یا بیماریهایی که باعث عدم نتیجه در اهداف پرورش باشند(MGو...) بر اساس اصول انسانی و پرتوکل های مربوطه مرگ با ترحم را انجام می دهند که روش آن برای هر گونه حیوانی متفاوت است .ولی در این کشتار دسته جمعی جوجه که هیچ کدام از بیماریهای فوق در خصوص علت کشتار آنها احراز نشده بررسی اصول اخلاقی مرگ با ترحم برای معدوم سازی جوجه ها در پروتکل ها و منابع علمی رعایت شده است یا نه؟
نظر شما
ادامه