کد خبر: ۵۶۸۹۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
 
 

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گناباد گفت: مجتمع‌های دام سنگین در این شهرستان تا چند سال گذشته که واکسن‌ها به صورت رایگان بود از طرح واکسیناسیون دام ها استقبال می کردند ولی متاسفانه در حال حاضر که واکسینه دام برعهده خود دامداران است هیچگونه اقدامی انجام نمی دهند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر محمدرضا متقی» گفت: تب برفکی از جمله بیماری‌های بومی (اندمیک) کشور بوده و از گذشته این بیماری ویروسی دام‌های سبک و سنگین را در گیر و راهکارهایی جهت کاهش شیوع این بیماری در سطح کشور ارائه می‌شد.

وی ادامه داد: در آبان ماه 1398 با شیوع این بیماری در سطح استان خراسان رضوی تعداد زیادی از شهرستانهای استان به ویژه مناطق پرتراکم درگیر بیماری شد که در مجموع 25 شهرستان از 28 شهرستان استان دچار بیماری تب برفکی شدند.

وی افزود: در ابتدا طبق دستورالعمل شبکه دامپزشکی نامه به شرکت تعاونی ها و مراکز هدف همچنین فرمانداری شهرستان و ادارات ذیربط و دهیاران و شورای روستاها ابلاغ و با انتشار پیامک‌های هشدار دهنده در جهت افزایش آگاهی دامداران نسبت به ضدعفونی دامداری‌ها، واکسیناسیون دام‌ها و جلوگیری از خرید و فروش دام سنگین از جمله این آگاه سازی ها بود.

رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: در گناباد خوشبختانه به جز چند مورد از بزهای سانن و تلف شدن آنان بر اثر تب برفکی دام‌های سبک درگیر نشده و وضعیت بیماری در دام‌های سبک بسیار مطلوب بوده است و بزهای سانن هم به دلیل بازدهی زیاد در تولید و کاهش مقاومت بدن حیوان ممکن است این بیماری به آنها سرایت کند و بیشترین مورد تلفات در میان دام‌های سنگین بوده است.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون دام‌های سبک به صورت رایگان انجام می شود ولی بر اساس سیاستگذاری سازمانی دامپزشکی کشور واکسیناسیون دام‌های سنگین برعهده دامداران است و ما انتظار داریم مجتمع هایی که چندین میلیارد هزینه دام‌ سنگین آنهاست از واکسیناسیون دام‌ها آنهم با هزینه ای حدود 11000 تومان برای هر دام کوتاهی نکرده، هر چند واکسیناسیون هم در کاهش تلفات دام‌ ها در برابر تب برفکی نسبی است و ممکن است با وجود انجام واکسینه باز هم دام‌ها درگیر شوند. البته میزان تلفات و شدت بیماری بسیار پایین است.

وی ضمن تاکید بر ضد عفونی مجتمع های دامداری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی گفت: آمار اداره دامپزشکی بر اساس دام‌های تلف شده ارائه شده و اداره بیمه دام‌های تلف شده و دام هایی که برای ذبح اجباری فرستاده می‌شوند را جزو آمار تلفات تب برفکی ارائه داده است که این تغییرات آماری به جهت کتمان شیوع تب برفکی از طرف دامپزشکی نبوده و ما تمامی تلاش خود را در کاهش این بیماری و طی جلسات با فرمانداری و ادارات و آگاه سازی و حتی بازدید از مجتمع ها انجام داده ایم و طبق بازدیدها آمار تلفات از مجتمع های تحت پوشش بیمه و مجتمع های دامداری آزاد به استان ارائه شده است.

متقی گفت :به دلیل خسارات سنگین وارده به دامداران گنابادی طی چند ماه اخیر و تلفات دام‌های سنگین ما جهت اخذ تسهیلات با استان مکاتباتی داشته ایم و مشکل اصلی در حال حاضر ارائه آمار خود اظهاری دامداران است که ممکن است یا کمتر یا بیشتر از حد ارائه شود.

وی گفت :هر چند اخذ تسهیلات برای دامداران در پایان باید به تایید شبکه دامپزشکی برسد ولی در حال حاضر و با وجود جو حاکم ،شیوع بیماری کرونا و تلفات تب برفکی انعکاس آمار بیش از حد فقط فضای را ملتهب و باعث افزایش نگرانی و استرس در میان دامداران و حتی مردم عادی میگردد.

رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت : مجتمع هایی در گناباد با تعداد چشمگیری دام سنگین هستند که تا چند سال گذشته که واکسنها به صورت رایگان بوده از طرح استقبال کرده ولی متاسفانه در حال حاضر که واکسینه دام برعهده خود دامداران است هیچ گونه اقدامی انجام نشده و این کوتاهی نه تنها دامن‌گیر خود مجتمع که کل شهرستان را نیز با شیوع بیماری در گیر می‌کند.

وی در پایان ضمن تقاضا از دامداران در ارائه آمار درست و همکاری با اداره دامپزشکی شهرستان گفت: بارندگی‌های بی‌سابقه و افزایش رطوبت هوا نیز باعث شیوع بیشتر تب برفکی شد که امید است با نزدیک شدن به فصل گرما این بیماری ویروسی به پایان برسد و درحال حاضر هم در سطح استان و شهرستان گناباد تب برفکی رو به کاهش و کنترل شده است.

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
7
یک بار درگیر بشن .بعدا التماس میکنن
قدرت تب برفکی درک نکردن
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
10
ازبس دامپزشکی مفت کار کرد برای دامدارا پر رو شدن.هیچ خدمت رایگانی نباید توسط دامپزشکی ارایه بشه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
6
خدمات رایگان فراوان دامپزشکی که حتی گاها سبب بی احترامی به همکاران هم شده باعث شده که این افراد نخان حتی یازده هزار تومان برای یه دام ییو پنج میلیونی خرج کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
1
6
خدمات رایگان معنی نداره باعث بی ارزش شدن کارمیشه کسی که دامشوبا واکسن بیمه نمیکنه بعدا درس بزرگی می گیره همانطور که الان خیلیها یادگرفتن پیشگیری بهتراز درمان هست وطالب بهترین برند واکسن هستند با هرقیمتی
سبکرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
2
1
از نظر من یارانه های بخش کشاورزی توزیع نامناسبی داره . اگر درکشوری مثل آمریکا یارانه ها مستقیم به دامداران داده میشه درایران هم همین اتفاق باید بیوفته . اگر کنترل مناسبی برا ی قاچاق دام وورود سویه های حدید وپرخطر از مرزهای شرقی و غربی کشور صورت نمیگیره و واکسنهای تخصیص داده شده متناسب با سویه های موجود نیست گناه دامداره ؟ جمعیت دامی سرمایه های یک کشور برای تولید ناخالص ملی هست و دولت موظف به حمایت وپرداخت یارانه به این صنفه . ضمن اینکه درقانون بهبود فضای کسب و کار بایستی از این صنف حمایت کرد . بنابراین تامین واکسن تب برفکی برای دامداری های بزرگ با هزینه های سنگین کمترین خدمت به اونهاست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
4
1
دامدار بد بخت ، دام روی دستش مونده و فروش نمیره و شما پول واکسن می خواهید؟

اون میگه نره ، شما میگید بدوش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
دوست عزیز
طوری صحبت می کنید مثل اینکه این پول واکسن برای داخل جیب دامپزشک یا تکنسین هست.
این واکسن باید خریداری بشه
وقتی دولت به هر دلیلی اینکار را نمی کنه دامدار باید پولش را بده
اگر هم شما اجازه بفرمائید ما دامپزشکان از سرمایه هنگفتی که توی سال ها جمع کردیم هزینه واکسن را پرداخت کنیم
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
1
پیشگیری هزینه نیست،سرمایه گذاری مطمئن و عاقلانه است.پیشگیری همیشه چند صد تا چند هزار برابر هزینه ناچیز خود را می دهد.دامدار واقعی همیشه به دکتر دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی می گه برای پیشگیری هر چی داری بده یا بگو.حالا اگه واکسن تب برفکی تاثیر نمی کنه باید چاره ای بهتر پیدا کرد.
خصوصی
|
France
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
3
تازه از اینا بدتر
دامپزشکی استان ............. با فرستادن اجباری دکترها به واکسیناسیون و ریس کردن کاردانها یک فصل نو از مدیریت رو در کشور بر اساس بی قانونی شروع کرده
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
0
دکترمتقی امید است همانند گذشته با تفکرات سازنده حداقل مشکلات موجود را هم مدیریت بفرمایید.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
1
این فرهنگ بخ شدت غلط که سازمان دامپزشکی سالها در مغز دامدار نهادینه کرده که واکسن و سم و خدمات واکسیناسیون رایگان در اختیار دامدار قرار داده حالا باعث شده هم دامدار بدبخت بشه و هم دکتر و واکسیناتور از طرف دیگر حرفه دامپزشکی هم بی اجر و منزلت...البته دامداری که هزینه پیشگیری دامش نکنه صرفا مالدار حساب میشه و نه دامدار.ا
نظر شما
ادامه