کد خبر: ۵۷۱
آنفلوآنزا بیماری بسیار ناراحت‌کننده‌ای است که بسیاری برای اجتناب از آن واکسن آن را تزریق می‌کنند. بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اوایل پاییز است. چون بدن فرصت آن را دارد تا پیش از رسیدن زمستان و فصل آنفلوآنزا ایمنی خود را بالا‌ببرد. به هر حال می‌توان در زمستان نیز به تزریق واکسن پرداخت و از مصونیت آن استفاده برد.

واکسن چه دارد؟

واکسن‌های آنفلوآنزا هم به صورت تزریقی و هم به شکل پاشیدنی داخل بینی وجود دارند. شکل تزریقی آن شامل ویروس کشته شده است که شخص را مبتلا نمی‌کند ولی باعث می‌شود بدن برای مبارزه با بیماری ناشی از ویروس زنده پادزهر ایجاد نماید. تزریق ویروس کشته شده شخص را در برابر نوعی ویروس زنده که در واکسن وجود دارد مصون می‌نماید. واکسن آنفلوآنزا 80 درصد موثر است یعنی تعدادی افراد ممکن است با وجود تزریق مبتلا شوند. علاوه بر این واکسن شامل نوع خاصی از ویروس است. اگر ویروس جدیدی پیدا شود ممکن است شخصی که واکسن تزریق کرده باز هم مبتلا شود. نوع افشانه داخل بینی با نوع تزریقی آن متفاوت است چون از نوع ویروس زنده ضعیف شده می‌باشد. به این دلیل واکسن به صورت افشانه برای همه مناسب نیست چون مثلا در کسانی که داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند می‌تواند بر سیستم ایمنی آنها اثر گذارد.

نیازمندان به واکسن

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟ این سوالی است که بسیاری از افراد جامعه آن را می‌پرسند.

بیشتر نوجوانان نیاز به تزریق واکسن ندارند چون بدنشان می‌تواند با آن مبارزه کند.

افراد مسن بالاتر از 60 یا 65 سال بهتر است این واکسن را تزریق کنند. کودکان 6 تا 23 ماهه، افرادی که نقص ایمنی دارند، بیمارانی که کورتن دریافت‌ می‌کنند، کسانی که شیمی‌درمانی یا دیالیز می‌شوند و کسانی که امراض مزمن (مانند بیماری‌های ریوی، قلبی، کلیوی، متابولیک آسم، برونشیکتازی و دیابت) دارند نیز بهتر است این واکسن را بزنند.

کارکنان حرفه‌های پزشکی و بهداشتی که در تماس با بیماران هستند و ساکنان آسایشگاه‌ها و کارکنان آنها نیز جزو کسانی هستند که باید این واکسن را بزنند.

خانم‌های جوانی که در فصل آنفلوآنزا در 3 ماهه دوم یا سوم بارداری هستند نیز ممکن است نیاز به تزریق واکسن داشته باشند. همین طور کودکان و نوجوانان 6 ماهه تا 18 ساله که به دلیل بیماری‌های خاص آسپرین مصرف می‌کنند احتمالا نیاز به تزریق واکسن دارند چون ممکن است در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر قرار گیرند.

اگر با کسانی زندگی می‌کنید که در صورت ابتلا به آنفلوآنزا سلامتی آنها در معرض خطر قرار می‌گیرد، احتمالا شما نیز نیاز به تزریق واکسن دارید.

عوارض جانبی

بعد از تزریق ممکن است یکی دو روز اثرات جانبی نظیر درد و سوزش در محل تزریق ظاهر شود. در بعضی‌ها درد و تب خفیفی دیده می‌شود، اما این اثرات به بدی ابتلا به آنفلوآنزا نیست که 2 تا 3 هفته طول می‌کشد.

تعداد کمی از افرادی که از نوع افشانه‌ای (اسپری) استفاده می‌کنند دچار حالت خفیفی از بیماری می‌شوند که ظرف یکی دو روز برطرف می‌شود.

اجزای واکسن آنفلوآنزا عملا در داخل تخم‌مرغ پرورش داده می‌شود. بنابراین اگر نسبت به تخم‌مرغ یا فرآورده‌های آن حساسیت دارید، ممکن است دچار مشکل شوید.

چند نکته

1- واکسن رایج فعلی، مصونیت در مقابل آنفلوآنزای انسانی (فصلی)‌ را باعث می‌شود و علیه آنفلوآنزای پرندگان و خوکی مصونیت نمی‌دهد؛ البته از مساله نو ترکیبی دو نوع ویروس در یک میزبان جلوگیری می‌کند.

2- با شستن مرتب دست‌ها نیز می‌توان به مقابله با آنفلوآنزا پرداخت.

3- تقریبا 2 هفته پس از زدن واکسن، بدن شما پادتن‌‌هایی تولید می‌کند که برای محافظت در برابر آن گونه خاص ویروس آنفلوآنزا مورد نیاز هستند.

4- فصل شیوع آنفلوآنزا معمولا از مهر تا اردیبهشت به طول می‌‌انجامد. بهترین ماه‌ها برای واکسیناسیون آنفلوآنزا مهر و آبان است، اما بعد از این زمان هم می‌‌توان واکسن زد.

5- توجه داشته باشید واکسن آنفلوآنزا، تاثیری بر سایر ویروس‌ها و بیماری‌های مشابه ندارد.

6- واکسیناسیون تنها همراه با سایر روش‌های بهداشتی می‌تواند جلوی انتشار بیماری را کاهش دهد.

7- کودکان 6 ماهه تا 9 ساله که برای اولین بار واکسن را دریافت می‌کنند لازم است دو نوبت واکسن را در سال اول واکسیناسیون دریافت نمایند. نوبت دوم با فاصله 28 روز یا بیشتر از نوبت اول تزریق می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه