کد خبر: ۵۷۱۶

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: براساس تفاهمنامه امضا شده میان سازمان های دامپزشکی، استاندارد و وزارت بهداشت و درمان از این پس صنایع فرآورده‌های گوشتی اجازه استفاده از خمیرمرغ (گوشت جداسازی شده از استخوان به صورت مکانیکی) را دارند.
دکتر 'سید محسن دستور' درباره رعایت استانداردهای تولید توسط دستگاه‌های تحت نظارت این سازمان نیز گفت: دستگاه‌های جداسازی گوشت از استخوان به صورت مکانیکی در واحدهای دارای پروانه استفاده می‌شود.
به گفته وی، روند بکارگیری این دستگاه‌ها باید به سمتی حرکت کند که تمام مشکلات و مسایل مطرح شده در این زمینه حل شود. چندین سال است، استفاده از گوشت قرمز جداسازی شده از استخوان به روش مکانیکی (MDM) به دلیل بروز جنون گاوی مجاز نیست، اما استفاده از گوشت مرغ و بوقلمون در تمام دنیا صورت می‌گیرد.
به اعتقاد تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی درصورتی که از گوشت جداسازی شده از استخوان استفاده نشود، روزانه 400 تا 500 تن ماده اولیه که شامل 12 تا 13 درصد پروتئین است دور ریخته می‌شود.
بکارگیری دستگاه خمیر مرغ و گوشت جدا شده از استخوان بااستفاده از دستگاه‌های مکانیکی درصنعت فرآورده های گوشتی از ابتدای سال گذشته ازسوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ممنوع، اما از 29 آذرماه سال گذشته بکارگیری این دستگاه‌ها در بخش تولید فرآورده‌های گوشتی آزاد اعلام شد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه