کد خبر: ۵۷۲۰۴

دانشمندان اعلام کردند که روشهای کشاورزی فشرده فعلی شامل استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها، تعداد زیاد حیوانات و تنوع ژنتیکی کم علتی برای گسترش عوامل بیماری زا است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسکانیوز، تیمی از محققان به سرپرستی دانشگاه Sheffield and Bath نحوه گسترش باکتریهای مرغ و گاو را بین گونه های مختلف بررسی کردند.

این باکتری که به «کمپیلوباکتر ژژونی» معروف است به دلیل استفاده از دارو در کشاورزی در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم است و در صورت خوردن گوشت و مرغ غیرمستقیم به انسان منتقل می شود و باعث گاستروانتریت یا مسمومیت غذایی می شود.

گاستروانتریت التهاب معده و روده کوچک است و می تواند منجر به اسهال و استفراغ شود.

باکتری های خاصی در قرن بیستم پدید آمد که دامداری به طور تصاعدی در سراسر جهان رشد کرد. براساس داده های کشاورزی House of Commons Library ، تعداد گاوها در مزارع انگلستان از سال 1875 تا 1974 از شش میلیون به 15.2 میلیون افزایش یافته است.

نویسندگان این مطالعه اعلام کردند که شیوه های کشاورزی فشرده منجر به تغییر رژیم غذایی گاو، آناتومی و فیزیولوژی می شود. این به نوبه خود باعث انتقال ژن بین سویه های کلی و مخصوص باکتری ها شده و به آن کمک می کند از سد گونه عبور کرده و انسان را آلوده کند.

محققان اعلام کردند که یافته های این مطالعه مشکلات احتمالی آینده ناشی از روش های کشاورزی را برای جلوگیری از بروز همه گیری دیگر کاهش دهد.

«دیو کلی» از محققان این طرح گفت: پاتوژن های حامل انسان در حیوانات یک تهدید فزاینده است و یافته های ما نشان می دهد که چگونه سازگاری آنها اجازه تغییر میزبان را می دهد.

فعالیت های انسانی تأثیر عمیقی بر اکوسیستم های کره زمین و تنوع زیستی، به ویژه در میان گونه های دامی، مانند گاوها داشته است. افزایش تعداد دام و تجارت جهانی با ظهور بیماری های حیوانات اهلی ایجاد شده است که هم سلامت حیوانات و هم انسان را تهدید می کند.

«سام شپرد» استاد دانشگاه Bath گفت: در حال حاضر حدود 1.5 میلیارد راس گاو در زمین وجود دارد. اگر حدود 20 درصد از این گاوها حامل باکتری ها باشند، این به یک خطر بالقوه برای سلامتی عمومی است.

وی گفت: طی چند دهه گذشته ویروس ها و باکتری های بیماری های شدیدی از جمله ایدز (از طریق میمون منتقل شد) H5N1 (از پرندگان) و اخیرا کووید-19 از خفاش ها را ایجاد کرده است.

شپرد افزود: من فکر می کنم که این یک هشدار بیدار کننده برای مسئولیت پذیری بیشتر در مورد روش های کشاورزی است، بنابراین می توان خطر ابتلا به بیماری های همه گیر را در آینده کاهش داد.

 

نظر شما
ادامه