کد خبر: ۵۷۲۹۵
تعداد نظرات: ۵ نظر

چند ماهی است که بیماری تب برفکی در سطح دامداری های استان خراسان شمالی همه گیر شده و تعدادی از دام های سبک و سنگین استان را مبتلا کرده است که در همین راستا، دامپزشکان استان با ارائه خدمت واکسیناسیون رایگان به دامداری ها در تلاش هستند هر چه سریعتر طغیان این بیماری را مهار کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصر اترک، بیماری تب برفکی چند ماهی است که دوباره میهمان ناخوانده واحدهای دامی سبک و سنگین استان شده است و زیان مالی بسیاری را برای دامداران استان بوجود آورده است.

مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به علت ایجاد تاول های دهانی، عدم تمایل دام به خوراک، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن از جمله علائم بیماری تب برفکی است که دام های بیمار را مبتلا می کند.

هر چند که این بیماری، بیماری بومی کشور در میان جمعیت دامی است و هرساله دامپزشکان ادارات کل دامپزشکی کشور در مقابله با این بیماری، خدمت واکسیناسیون رایگان را به واحدهای دامی ارائه و انجام می دهند، با این وجود، این بیماری به علل مختلفی طغیان می کند که در حال حاضر شاهد هستیم این بیماری در خراسان شمالی که یکی از قطب های صنعت دامپروری کشور است، بروز و واحدهای دامی استان را گرفتار کرده و موجب نگرانی دامداران استان شده است.

در همین باره، «دکتر محمد مهدی احمدی» مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: بیماری تب برفکی، یک بیماری ویروسی است که در حال حاضر درمان ندارد و این بیماری بیشتر در فصل سرد سال شیوع پیدا می کند، با این وجود، شیوع این بیماری در فصل های گرم سال نیز امکان دارد.

احمدی با اشاره به اینکه شیوع این بیماری در برخی از طغیان ها تا 100 دصد از دام ها را مبتلا می کند، عنوان کرد: شیوع آن ممکن است تا دو درصد از دام بالغ و 20 درصد از دام نابالغ (بره ها و گوساله ها) را از بین ببرد.

وی درباره علل شیوع این بیماری عنوان کرد: طبیعت، خزانه ویروس تب برفکی است که در برخی از مواقع عللی موجب می شوند تا این بیماری از خزانه طبیعت به واحدهای دامی منتقل و دام ها را به بیماری تب برفکی مبتلا کند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق جریان هوا نیز قابلیت انتقال دارد همچنین اظهار کرد: عللی از جمله کود آلوده، وسایط نقلیه حمل دام آلوده، تجهیزات آلوده، خوراک آلوده، اشخاص فعال در این فعالیت که آلوده به این ویروس شده باشند همچنین آبشخور مشترک، چراگاه های مشترک و عدم قرنطینه دام بیمار در انتشار این بیماری و طغیان آن بسیار موثر هستند.

احمدی در ادامه با بیان اینکه مهمترین راه مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام ها است، اعلام کرد: تا هفدهم اردیبهشت ماه جاری 12 هزار و 756 رأس گاو و گوساله که 24 درصد جمعیت این دام در استان را شامل می شود، واکسینه شدند.

وی افزود: همچنین 375 هزار و 292 رأس گوسفند و بز که 18.3 درصد جمعیت این دام ها را شامل می شود، علیه این بیماری مایه کوبی و ایمن شده اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز در مجموع مراحل مختلف اجرای عملیات واکسیناسیون دام های استان در برابر تب برفکی، 87 هزار و 215 رأس دام سنگین و دو میلیون و 26 هزار و 88 رأس دام سبک، واکسن این بیماری را دریافت کردند که به ترتیب، معادل 167.2 درصد و 109 درصد نسبت به جمعیت دامی استان بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد: این بیماری در استان در حال مهار شدن است، با این وجود، انجام واکسیناسیون دام ها در استان ادامه دارد.

در عین حال،وی با اذعان بر این که واكسن به طور كامل نمی تواند از وقوع تب برفكی جلوگيری کند، گفت: اگر ميزان ورود ویروس به بدن دام از حد معينی افزايش يابد، با وجود واكسيناسيون، باید دام های جدید خریداری شده نیز در قرنطينه نگهداری شوند.

با این وجود، وی تصریح کرد: علت اصلی شیوع بیماری تب برفکی در واحدهای دامی گرفتار شده به این بیماری در استان، انتقال دام های جدید خریداری شده که آلوده به این بیماری بوده اند، است.

احمدی خاطر نشان کرد: همواره به دامداران توصیه کرده ایم که دام های جدیدی را که خریداری می کنند حداقل تا دو هفته در قرنطینه و جدا از دیگر دام ها نگهداری کنند.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که نقل و انتقال دام به استان و یا به خارج از استان باید مبتنی بر اخذ مجوزهای دامپزشکی باشد تا از انتقال دام های آلوده به بیماری ها جلوگیری شوند، عنوان کرد: در حال حاضر تمامی مبادی ورودی و خروجی استان دارای پست های قرنطینه ای نیستند و بسیاری از دام ها از مبادی فرعی استان بدون اخذ مجوزهای دامپزشکی به استان وارد می شوند و دامداران بدون توجه به سلامتی و یا بیماری در دام، آنها را به دامداری هایشان وارد می کنند.

وی خواستار شد: دامداران، دام های فاقد مجوز دامپزشکی را خریداری نکنند.

مدیرکل دامپزشکی استان درخاتمه یادآور شد: دام ها باید در كشتارگاه كشتار و لاشه های دام های بیمار نیز می بایست در عمق خاک دفن شوند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
0
0
بله وقتی فله ای موافقت حمل دام ب استان مورد قبول واقع میشه نبایدانتظاری جز این داشت، این همه دام ورودی رو حتما برا پرورش در کشورهای همسایه میارن!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
0
1
سلام جرا معاونت بهداشتي سازمان دامبزشكي كشور نمياد توضيح بده مكر اين موضوع در حيطه وظايف ايشان نيست كمبود واكسن .تلفات بره ودركيري كاوداريها بفرماييد كي بايد باسخكو باشه
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
علاوه بر کمبود واکسن وجود واکسن های تقلبی و بی کیفیت و عدم تطابق سویه واکسن ها با سویه های موجود در گردش کشور و واکسن های بی کیفیتی که با ارز دولتی وارد شده اند هم باید پیگیری بشه.چرا همیشه بخش خصوصی باید جور رانت بازی دولتی ها را بدهد ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
باز خوبه اعلام کردند.الان استانهای همجوار که جرات اعلام هم ندارند
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
0
0
...................... وقتی واکسن رایگان را از اداره کل های استان‌ها حذف می کنن و طرحها واکسیناسیون در استان‌ها بدلیل عدم دراختیار قرار دادن واکسن پلی والان گاوی بدرستی اجرا نمی شود و در موارد بیماری بخش خصوصی باید واکسیناسیون بهادار انجام دهد که دامدار تمایلی ندارد انتظار شیوع بیش از این رو باید داشت...
نظر شما
ادامه