کد خبر: ۵۷۳

سرپرست معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشوربا تاکید براینکه در مورد بیماری‌ مشترک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو آنچه مربوط به وظایف سازمان دامپزشکی کشور بوده به‌طور کامل انجام شده است، ادامه داد: آموزش‌های گروه‌های در معرض خطر نقش اساسی در کنترل این بیماری‌ و جلوگیری از آسیب پذیری افراد دارد.

دکتر فرهاد طاهریان  اظهار کرد: در مورد بیماری‌ تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شرایط پیچیده‌ای نداریم که بگوییم کنترل بیماری بسیار سختی است وتنها با انجام یکسری اقدامات آموزشی در گروه‌های در معرض خطرمی‌توان ازاین بیماری جلوگیری کرد.

وی درباره آخرین وضعیت این بیماری در کشور گفت: هرچند که ممکن است در مورد جمعیت انسانی این بیماری بتوان آماری را ارائه کرد ولی بدلیل اینکه این بیماری در جمعیت دامی علائمی ندارد نمی‌توان آماری از مبتلایان دامی داد و این بیماری در دام‌ها تنها به صورت یک تب خفیف و گذرا دیده می‌شود.

طاهریان افزود: نداشتن علائم بیماری شرایط تشخیص این بیماری را در دام‌ها سخت می‌کند چراکه درصورت داشتن علائم خاص به سرعت دام‌های آلوده حذف می‌شدند ولی درحال حاضر تنها به سم پاشی جایگاه‌ها و بدن دام‌ها پرداخته می‌شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: در سه ماهه سال 88 نزدیک به سه میلیون نوبت سرسم پاشی بدن گوسفند، بز، گاو و گوساله را تنها در مورد این بیماری داشته‌ایم ضمن اینکه حدود 10میلیون متر مربع از جایگاه‌های دام نیز در رابطه با این بیماری سم پاشی شده است، البته این اقدامات از سالیان گذشته به طور مستمر برای مبارزه با ناقلین بیماری انجام شده و انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگوعامل ویروسی داشته و از طریق کنه به انسان و حیوانات منتقل می‌شود، افزود: این بیماری یکی از بیماری‌های مشترک محسوب شده و قابل انتقال از حیوان به انسان است و با توجه به بروز بیماری در کشورها این بیماری یک زئو نوز نوپدید و باز پدید در سراسر جهان است.

طاهریان تصریح کرد: این بیماری علاوه بر گزش کنه‌ها از طریق تماس مستقیم با خون و ترشحات و بافت‌های انسان یا دام آلوده منتقل شده و دچار عفونت و بیماری می‌شوند.

وی نبود علائم بالینی و بیماری در حیوانات را از نکات حائز اهمیت در مورد این بیماری دانست و در ادامه با اشاره به فراوانی ناقلین این بیماری در طبیعت، گفت: وضعیت محیط زیست آلوده نیز شرایط خاصی را از نظر اپید میولوژی برای این بیماری ایجاد می‌کند.

طاهریان با اشاره به اینکه افراد در معرض خطر این بیماری در سه گروه طبقه بندی می‌شوند، افزود: گروه اول افراد در معرض خطر بالا هستند که ساکنین مناطقی که این بیماری به نوعی درگذشته در آن منطقه وجود داشته است و همچنین کادر پزشکی و پرستاران، دامپزشکان، دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها و کارکنان آزمایشگاه‌هایی که با نمونه‌های کشت و یا سایر مواد آلوده به این بیماری کار می‌کنند در این گروه قرار دارند.

وی افزود: افرادی که به نوعی به صورت غیرمستقیم یا درموارد زمانی کوتاهتر با مناطق آلوده در ارتباط هستند در گروه در معرض خطر متوسط قرار دارند ضمن اینکه در گروه در معرض خطر پایین نیز افرادی قرار دارند که عمدتا به صورت اتفاقی و یا به دلیل عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی همچون استفاده از گوشت‌های ذبح شده به این بیماری مبتلا می‌شوند والبته جمعیت زیادی دراین گروه قرار دارند.

سرپرست معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با توجه به اینکه ناقلین این بیماری‌ کنه‌ها هستند بنابراین این بیماری به شدت با عوامل محیطی در ارتباط است و مواردی مانند بارش‌های غیرمعمول، خشکسالی‌ها و تغییرات ناشی از عملکرد انسان‌ها می‌تواند توازن این بیماری را در محیط‌های خاص تغییر دهد.

وی با تاکید براینکه باید عوامل موثر در پیشگیری و کاهش آسیب‌های این بیماری مورد توجه برنامه‌ریزان و مسوولان قرار گیرد، ادامه داد: درجهت کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ یکسری اقدامات راهبردی وجود دارد که این اقدامات راهبردی تشخیص سریع بیماری و احتمال موفقیت آمیز بودن درمان را بالا می‌برد که دراین راستا آموزش پرسنل پزشکی بسیار حائز اهمیت است ضمن اینکه باید آموزش‌های لازم به پرستاران، پرسنل بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، دامپزشکان و پرسنل بهداشتی و به خصوص افرادی که در بخش مبارزه با بیماری و نظارت بهداشت عمومی کار می‌کنند، داده شود.

سرپرست معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر آموزش و ترویج عمومی گروه‌های آسیب‌پذیر، خاطرنشان کرد:باید گروه‌های آسیب‌پذیر همچون دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، سلاخان و حتی کشاورزان، جنگل بانان و محیط بانان نیز از آموزش‌های لازم درباره این بیماری‌ برخوردار شوند.

طاهریان بر اطلاع رسانی مناسب در مورد این بیماری‌ در جهت اقدامات راهبردی تاکید کرد و گفت: در مورد این بیماری‌ باید اطلاع رسانی مناسبی به مسوولان بخش‌های سیاسی و اجرایی کشور صورت گیرد تا آنها نیز در جریان شرایط این بیماری و نحوه انتقال آن قرار گیرند.

وی درباره مبارزه با کنه‌های ناقل ویروس این بیماری نیز گفت: از سال‌های گذشته و دور طرحی ملی و جامع را درارتباط با مبارزه با انگل‌های خارجی داشته‌ایم که این طرح همچنان به صورت مستمر ادامه دارد، البته این طرح تمامی انگل‌ها و عوامل انگلی را دربر گرفته و فقط منحصر به یک بیماری خاص نیست و تاکنون نیز به طور موفقیت آمیزی عمل کرده است و در این زمینه نیز دادن آموزش‌های لازم می‌تواند مفید باشد.

سرپرست معاونت پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بر افزایش اطلاعات بهداشت عمومی جامعه در ارتباط با جلوگیری کامل از کشتار غیرمجاز دام تاکید کرد و گفت: هرگونه دام در سراسر کشور باید در کشتارگاه ذبح شود چراکه در این صورت مراحل لازم برای نگهداری لاشه‌ طی می‌شود و گوشت دام‌های کشتار شده حداقل 12 تا 24 ساعت در سردخانه نگهداری می‌شوند به همین دلیل به همه ی مردم توصیه می‌کنیم حتی در مراسم سنتی و مذهبی ذبح دام نیزازحضور ناظرین بهداشتی استفاده کنند در غیر این صورت از ذبح دام خودداری کنند که البته در این زمینه دامپزشکان آمادگی کامل برای حضور در محل و راهنمایی افراد را دارند.

 

 

نظر شما
ادامه