کد خبر: ۵۷۳۲۸
 
 

کاهش منابع طبیعی در سراسر دنیا یافتن غذا برای حشرات و حیوانات را مشکل‌تر از گذشته کرده از همین رو دانشمندان در تلاش‌اند تا راه‌های جدید را برای تامین غذای مناسب آن‌ها بیابند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا،  از تکنولوژی، عسل از جمله ازرشمندترین مواد غذایی و دارای عناصری بسیار ضروری برای بدن است. این ماده غذایی حتی خاصیت دارویی دارد. زنبورهای عسل برای تولید عسل فعالیت گسترده‌ای انجام می‌دهد. این فعالیت مستلزم داشتن انرژی کافی است که با تغذیه مناسب در بدن این حشرات تولید می‌شود.

دانشمندان در تحقیقات اخیر خود به این نتیجه رسیده‌اند که جبلک‌های میکروسکوپی می‌توانند غذایی مناسب برای زنبورهای است بوده و رژیم غذایی آن‌ها را تکمیل کنند. تغذیه نامناسب در زنبورهای عسل اغلب عامل اساسی از بین رفتن کلنی‌های این حشرات و رشد افت‌ها در کندوهای آن‌ها است.

از طرف دیگر نابودی روز افزون منابع طبیعی به واسه تخریب گسترده جنگل‌ها و گسترش بی‌رویه ساخت‌ و سازها در حریم مراتع طبیعی سبب شده زنبورهای عسل برای یافتن شهد گل‌ها و تغذیه مناسب با مشکلات اساسی رو‌به‌رو شوند. به همین دلیل تامین غذای مناسب برای این حشرات اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است.

جلبک‌ها گیاهان تک سلولی هستند که با وجود ساختار فیزیولوژیکی ساده از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. این گیاهان در برخی از تولیدات مربوط به صنایع دارویی و بهداشتی و حتی خوراکی مورد استفاده انسان‌ها به کار می‌روند. البته انسان‌ها در مقایسه با حیوانات مدت زمان زیادی نیست که از این گیاه به عنوان ماده غذایی استفاده می‌کنند.

نوع خاصی از جلبک‌ها به نام اسپیرولینا (spirulina) سرشار از آمینو اسیدها و چربی‌های ضرورری برای بدن زنبوهای عسل هستند. دانشمندانی که روی پروژه تغذیه مناسب برای زنبورهای عسل تحقیق می‌کنند معتقدند جلبک‌ها می‌توانند در مدت زمان مشخصی جایگزین سایر مواد غذایی مورد نیاز برای زنبورهای عسل باشند.

جلبک‌ها ضمن تامین مواد ضروری بدن زنبوهای عسل سیستم ایمنی آن‌ها را تقویت کرده و کمک می‌کنند تا این حشرات با ترشح مواد خاص از رشد آفات در کندو جلوگیری کنند و عسلی سالم و مقوی را به مردم تحویل دهند.

امروزه زنبوداران به دلیل کمبود و گرانی مواد غذایی طبیعی جایگزین‌های مصنوعی را برای زنبورهای عسل در نظر گرفته‌اند. این مواد مصنوعی عمر طبیعی زنبورهای عسل و کندو آن‌ها را کاهش داده و کیفیت عسل تولیدی را نیز پایین می‌آورد ولی با استفاده از جلبک‌های اسپیرولینا می‌توان غذای مناسب این حشرات را تامین و کیفیت عسل آن‌ها را در حد مطلوبی حفظ کرد.

نکته مهم دیگر در مورد جلبک‌های اسپیرولینا سهولت پرورش آن‌ها است. زنبورداران می‌توانند تنها با داشتن حوضچه‌ای کوچک و مقداری نمک مغذی حجم زیادی از این جلبک را پرورش دهند. البته این گیاه برای رشد به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و پرورش دهنگان باید به این نکته توجه کنند.

 

نظر شما
ادامه