کد خبر: ۵۷۴۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، بیرجند، دیلم، یزد، اردبیل و مازندران + تسلیت به دلیل درگذشت دکتر ابراهیمی

 

معاون استاندار خراسان رضوی در جمع مدیران دامپزشکی استان:

مدیر نظام اسلامی باید حاکمیت بر قلب ها و اندیشه ها داشته باشد
 
معاون برنامه ریزی استانداری خراسان رضوی در جمع مسئولین اداره کل دامپزشکی استان در محل سالن جلسات این اداره کل گفت: مدیر نظام اسلامی باید حاکمیت بر قلب ها و اندیشه ها داشته باشد.
دکتر عباس نیاوند در این باره اظهار داشت: در سال جاری که سال جهاد اقتصادی نام گرفته شده، در استان منشوری اخلاقی برای مدیران خراسان رضوی تهیه شده است که بر سه محور استوار است.

وی ماندگاری کار با اخلاص، نوع نگاه مدیران به نظام اسلامی و عدالت طلبی را از جمله ارکان این منشور دانست و خطاب به مسئولین دامپزشکی استان یادآور شد: نظام اسلامی منادی تغییر قدرت از زر و زور به دانایی و مهرورزی است و معتقد است منشا قدرت، دانایی و مهروزی و عدالت طلبی است. نیاوند انقلاب را موهبتی الهی دانست و افزود: آحاد جامعه باید فدایی نظام و ولایت باشند.

معاون استاندار خراسان رضوی در قسمتی دیگر از سخنان خود از مسئولین دامپزشکی استان خواست تا در برنامه ریزی 4 محور را مد نظر قرار دهند. او، محورهای برنامه ریزی اهداف، برنامه ریزی ساز و کار، برنامه ریزی منابع انسانی و تجهیزات و برنامه ریزی نظارت را از جمله محورهایی دانست که در صورت تحقق کامل آنها بهره وری به بیشترین مقدار خود ارتقا یخواهد یافت.

وی افزود: اگر کنترل و نظارت دقیق بر انجام فرایندها و ساختارها قبل از ایجاد، حین انجام و بعد از انجام آنها صورت گیرد بین 20 تا 30 درصد صرفه جویی نتیجه آن خواهد شد.

در ادامه این گردهمایی، دکتر ناصر مرگان ازغدی، مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، سرمایه دامی استان را از سرمایه های مهم و تجدید پذیر استان خواند که تلاشی همه جانبه و وافر برای حفظ و حراست از آن همه روزه در حال انجام است و این مهم در راستای جهاد اقتصادی است. جهادی که در چند جبهه  و حوزه های کشاورزی، سلامت و اقتصاد تاثیرگذار است.

وی با اشاره به مواردی نسبت هزینه به فایده را در دامپزشکی 1 به 100 دانست و تصریح نمود: هر سرمایه گذاری که در حوزه پیشگیری در دامپزشکی انجام شود، صرفه اقتصادی بالایی در پی خواهد داشت به طور مثال در صورتی که 5/1 میلیون دلار در پیش گیری از تب برفکی سرمایه گذاری شود از بروز  100 میلیون دلار ضرر اقتصادی به کشور جلوگیری خواهد کرد.

وی توسعه کمی و کیفی مراکز تشخیصی و قرنطینه های دامی استان را از جمله موارد مهم برشمرد و از توان فنی دامپزشکی خراسان رضوی برای مقابله با انواع بیماری های مختلف یاد کرد و افزود: لازمه توفیق در اجرای این فعالیت ها، همکاری های بین بخشی است که نمود آن کنترل تردد دام توسط نیروی انتظامی در جاده های مواصلاتی استان در جهت پیش گیری از بیماری های دامی و از جمله تب برفکی و آنفلوانزا است که باید با جدیت بیشتری پی گیری گردد.

 

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد:
معدوم‌سازی محموله 2 تنی گوشت غیربهداشتی در بیرجند


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از معدوم‌سازی یک محموله به مقدار 2 تن 335 کیلوگرم گوشت گوساله غیربهداشتی در شهرستان بیرجند خبر داد.

محمد رضایی اظهار داشت: این محموله که فاقد مجوز حمل و نقل بهداشتی دامپزشکی بود پس از توقیف و نمونه‌برداری با صدور حکم از مراجع قضایی معدوم شد.
وی در مورد علت ضبط و انهدام این محموله افزود: نمونه‌های اخذ شده از محموله مذکور به آزمایشگاه ارسال و پس از انجام آزمایشات لازم مشخص شد محموله فوق به میکروب سالمونلا آلوده بوده که بلافاصله توقیف و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: بیماری سالمونلا یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق مصرف گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود.

* مایه‌کوبی بیش از 749 هزار نوبت سر دام در خراسان جنوبی
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 749 هزار و 789 نوبت سر دام سبک و سنگین استان زیرپوشش واکسیناسیون قرار گرفته است.
رضایی افزود: 503 هزار و 269 رأس علیه بیماری‌های دامی نظیر آبله، تب برفکی، آنتروتوکسمی، ppr و تعداد 246 هزار و 520 رأس علیه بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان مانند بروسلوز (تب مالت) مایه‌کوبی شده است.
وی تصریح کرد: سیاست‌های دامپزشکی استان در حوزه بهداشت دام و طیور و بهداشت عمومی جامعه در ابتدای سال 90 تدوین و در راستای پیشبرد اهداف سازمانی به شهرستان‌ها برای اجرا ابلاغ شده است.

 

-------------------------------------

 

کلنگ واحد دامپزشکی بندر امام حسن از توابع شهرستان دیلم بر زمین زده شد
 
با حضور مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر، فرماندار دیلم، بخشدار بندر امام حسن، مدیر شرکت فلات قاره بهرگان و رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دیلم و دیگر مسئولان این شهرستان، کلنگ آغاز پروژه ساختمانی واحد دامپزشکی بخش امام حسن بر زمین زده شد.


یادآور می‌شود دامپزشکی که ساخت این واحد را در پروژه های عمرانی سال 1390 گنجانده با استقرار کانکس، یک نفر نیرو و تجهیزات لازم این واحد را موقتاً تا زمان ساخت کامل ساختمان مذکور راه اندازی کرده است.   

 

--------------------------------------

 

طرح ساماندهی و اصلاح ساختاری کشتارگاه های صنعتی طیور استان یزد
 
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از احداث کشتارگاه های طیور استان می گذرد، به منظور ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و تضمین  سلامت شهروندان و استحصال بهداشتی مرغ در کشتارگاه های طیور استان،طرح ساماندهی و اصلاح ساختاری کشتارگاه های طیور استان یزد از سال 1389 با نظارت اداره کل دامپزشکی استان یزد آغاز گردید.
مقدمات اجرای این طرح از سال 88  طی بازدیدهای مکرر از کشتارگاه های طیور استان و بررسی وضعیت موجود هر یک از کشتارگاه ها  و نقشه های موجود با همکاری و مساعدت کارشناسان دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور پایه ریزی گردید و در پی آن نسبت به تهیه نقشه اصلاحی برابر دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور برای هر یک از آنها  اقدام شد.
دکتر صادقپور گفت: اولویت های هر یک از کشتارگاه ها جهت بهسازی مشخص و پس از زمان بندی، کار بهسازی با جدیت و تلاش بی وقفه مدیران کشتارگاه ها از سال 1389 آغاز شد و امیدوراریم در سال 90 کار بهسازی این کشتارگاه ها به نحو مطلوب پایان پذیرد.
وی یادآور شد: همکاری بانک های استان جهت پرداخت هرچه سریعتر تسهیلات مورد نیاز کشتارگاه ها روند بهسازی را سرعت خواهد بخشید.

 

------------------------------------

 

اجرای طرح واکسیناسیون بروسلوز در اردبیل همچنان ادامه دارد
 
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: اجرای طرح واکسیناسیون بروسلوز که از اوایل اردیبهشت ماه در جمعیت دامی استان شروع گردیده ، همچنان ادامه دارد و با توجه به اهمیت مبارزه با این بیماری ، برنامه ریزیهای انجام گرفته جهت اجرای طرح به شکل هدفمند و با پوشش کامل جمعیت دامی استان خواهد بود
دکتر علوی تصریح کرد: این طرح با هدف مبارزه با عامل بیماری در جمعیت دامی و تأمین بهداشت عمومی در جهت ممانعت از ابتلای انسان به تب مالت صورت می پذیرد. وی در عین حال بر کنترل بیماری از طریق واکسیناسیون و ریشه کنی بیماری از طریق تست و کشتار تأکید نمود.
دکتر علوی با بیان اینکه اولویت اجرای این طرح در کانونهای بیماری بروسلوز دامی ، کانونهای گزارش شده تب مالت انسانی و جمعیت دامی عشایر کوچ رو خواهد بود ، خاطر نشان کرد : با استقبال و همکاری دامداران و عشایر منطقه ، پیش بینی می شود در این طرح نزدیک به یک میلیون راس ، دام سبک و دویست هزار راس دام سنگین تحت پوشش مایه کوبی قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ؛ این مقام مسئول به بحث پیشگیری بر مقدم بودن در بیماری اشاره کرد و گفت : این بیماری یکی از بیماریهای فوق العاده عفونی و قابل انتقال بین انسان و دام بوده و از آن به عنوان بیماری هزار چهره یاد می شود که به علت سقط جنین دام ، کاهش تولید شیر ، عقیمی و نازائی باعث از دست رفتن ارزش اقتصادی دامهای مبتلا می شود و ادامه داد اگر این بیماری در جمعیت دامی کنترل شود همچون سدی مانع از ورود آن به جمعیت انسانی می گردد.
وی ، وجود گونه های زیاد باکتری عامل بیماری ، داشتن دوام نسبتاً قابل توجه عامل بیماری در طبیعت ، سیستم دامداری سنتی و وجود دامهای کوچ رو ، کمبود اعتبارات و پرسنل کافی جهت انجام برنامه های کنترل ، گسترش طیف میزبانان حساس و احتمال وجود بیماری در حیوانات وحشی را از عمده مشکلات کنترل و ریشه کنی این بیماری در دامها عنوان نمود.
مدیرکل دامپزشکی استان ، ریشه کنی بیماری را منوط به همت همگانی ارگانهای ذیربط ، پرسنل و امکانات کافی و هزینه کلان ملی دانست.

-----------------------------------

 

صعود دو نفر از کارکنان اداره کل دامپزشکی استان مازندران به قله ارفع کوه
 
به مناسبت آخرین شنبه ماه آوریل - روز جهانی دامپزشکی - حشمت الله زارع و علی باکویی از کارکنان اداره کل دامپزشکی استان مازندران که از اعضای هیئت کوهنوردی سازمان دامپزشکی کشور نیز می باشند روز جمعه مورخ 16/2/90 به قله 2830 متری ارفع کوه صعود کردند .


این قله که در جاده فیروزکوه شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد از 3 مسیر شمالی، شرقی و جنوبی قابل صعود می باشد که این اعضا از مسیر شرقی پس از 8 ساعت کوهپیمایی و پشت سر گذاشتن روستای ارفع ده، پوشش جنگلی، مرتع و منطقه سنگ لاخی با شیب نسبتاً تند به این قله صعود نمودند. شایان ذکر است  هیئت های کوهنوردی اسلامشهر، صنایع قطعات الکترونیکی تهران و دبرار سوادکوه نیز در این صعود حضور داشتند.

 

------------------------------------

 

سرپرست جدید آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان مازندران معرفی شد
 
طی حکمی از سوی دکتر حمید رسولی زاده معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مازندران دکتر عبدالرضا حسین زاده بعنوان سرپرست جدید آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان مازندران معرفی گردید.

در این مراسم تودیع و معارفه که در آزمایشگاه اداره کل برگزار گردید از فاطمه دارایی مسئول قبلی آزمایشگاه نیز تجلیل گردید.

شایان ذکر است دکتر عبدالرضا حسین زاده سابقه فعالیت در اداره دارو درمان و آزمایشگاههای اداره کل ، کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان بابلسر و مسئول GIS اداره کل دامپزشکی مازندران را در پرونده خدمتی خود دارد . 

 

------------------------------------

 

تسلیت به مناسبت درگذشت یک همکار پیشکسوت


پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی نوشت : با نهایت تاسف درگذشت همکار فرهیخته و پیشکسوتمان دکتر محمود ابراهیمی را به خانواده ایشان و جامعه دامپزشکی تسلیت عرض نموده و از درگاه باریتعالی برای ایشان علو درجات و برای خانواده مکرمشان صبر و شکیبایی مسئلت داریم.    

حکیم مهر نیز به نوبه خود درگذشت همکار ارجمندمان را به خانواده محترم ایشان و جامعه دامپزشکی کشور تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‎نماید.

 

 

نظر شما
ادامه