کد خبر: ۵۷۴۲۰

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه مدیریت نامناسب موجب افزایش قیمت نهاده‌های طیور شده است، گفت: عدم امکان تهیه جیره مناسب منجر به تلفات مرغ‌ها و عوارضی از قبیل بروز بیماری کانی بالیسم یا خودخوری شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «عباس پاپی‌زاده» در رابطه شیوع بیماری کانی بالیسم یا خودخوری طیور در مرغداری ها به دلیل کمبود دان، گفت: عدم هماهنگی میان تولید کننده نهاده، مرغداران موجب شکست زنجیره تولید و کاهش شدید قیمت مرغ شده است. 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید کننده نهاده دام و طیور باید از تعداد تولید و تولیدکننده باید از تعداد مصرف‌کننده مطلع باشد و بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشد، افزود: جدا شدن شرکت امور پشتیبانی دام از وزارت جهاد کشاورزی و سپردن مسئولیت آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب افزایش ناهماهنگی‌ها و مدیریت نامناسب در حوزه تولید و توزیع نهاده دام  و طیور شد.

مدیریت نامناسب موجب افزایش قیمت نهاده‌های طیور شده است

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار در حالی میزان جوجه ریزی را اضافه کرد که تولیدکنندگان نیز به دلیل گرانی‌های سال گذشته مرغ، تولید را افزایش داده بود و نیازی به افزایش مجدد نبود. بنابراین قیمت مرغ به شدت کاهش پیدا کرد و خرید جوجه برای مرغداران دیگر صرف اقتصادی نداشت. از این رو اخیراً هم شاهد معدوم سازی غیرانسانی جوجه‌های یک‌روزه بودیم.

گسترش بیماری "خودخوری طیور" به دلیل کمبود دان

وی با اشاره به اینکه کمبود نهاده و خوراک طیور موجب افزایش قیمت و نایاب شدن آن شد، عنوان کرد: تامین خوراک مرغ و دانه به دلیل افزایش جوجه‌ریزی، ارزان شدن قیمت‌ها و اشباع بازار برای مرغدار صرف اقتصادی ندارد. بنابراین عدم امکان تهیه جیره مناسب، کمبود  و استاندارد نبودن ترکیبات از نظر انرژی، پروتئین و اسیدهای امینه مصرفی طیور منجر به تلفات آنها یا  عوارضی از قبیل بروز بیماری کانی بالیسم یا خودخوری در بین آنها می شود که عواقب بسیار بد و زیان باری را برای تولید کننده به همراه دارد.

اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید نهاده‌ها افزایش یابد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: امیداوریم با افزایش اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید و توزیع نهاد چنین مشکلاتی را شاهد نباشیم.

 
نظر شما
ادامه