کد خبر: ۵۷۴۵۵

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان اعلام کرد: خبر کشته شدن خرس توسط دامداران محلی در گیلان صحت ندارد و آنچه پس از بررسی های انجام شده مشخص شد آنکه خرسی در ارتفاعات جنگلی فومن گاوی را دریده اما مشکلی برای این حیوان ایجاد نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد علی صدیق عربانی» روز سه شنبه افزود: دریافت گزارش مردمی مبنی بر کشته شدن یک راس گاو توسط خرس در ارتفاعات جنگلی لاسبره میشگه آلیان فومن و اخبار ضد و نقیض مبنی بر کشته شدن خرس توسط دامداران منطقه موجب شد تا «محمدرضا روشنی» رئیس اداره حفاظت محیط زیست فومن به همراه نیروهای یگان حفاظت شهرستان به منظور بررسی صحت و سقم موضوع عازم منطقه مورد نظر شود که متاسفانه پس از بررسی و جویا شدن صحت و سقم ماجرا خود وی در مسیر بازگشت دچار سانحه شد.

وی اظهار داشت: روشنی بدلیل صعب العبور بودن منطقه و عدم امکان عبور خودرو برای رسیدن به محل مورد نظر با استفاده از موتورسیکلت یکی از اهالی به منطقه مورد نظر رفت که متاسفانه در مسیر برگشت دچار سانحه شد و به دلیل سقوط از ارتفاع از ناحیه پا و کمر آسیب دید.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی های رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن، خبر حمله خرس به یک راس گاو صحت داشته و گزارش آن ثبت شده اما در مشاهدات و بررسی های محسوس و نامحسوس میدانی مشخص شد کشته شدن خرس توسط دامداران منطقه کذب است و گزارش واصله صحت ندارد.

چندی پیش نیز فیلمی مبنی بر دیده شدن خرس قهوه ای در عمارلوی رودبار در فضای مجازی دست به دست می شد و واکنش کاربران مجازی را مبنی بر اینکه انتشار چنین پست هایی موجب ترغیب شکارچیان غیر مجاز می شود، در پی داشت.

خبرهایی که  می رسد اگرچه تلاش نیروهای یگان حفاظت دستگاه های مختلف و محیط بانان را می ستاید اما بدخبرهایی برای افزایش شکار غیرمجاز در فصل زادآوری نیز هست.

بطوریکه فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا گفت: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست چون همیشه در تلاشند تا متخلفان در امان نباشند اما در بهار امسال تعداد کشفیات اسلحه اعم از مجاز و قاچاق سه برابر شده است.

«ساسان اکبری پور» تاکید می کند : بهار فصل زادآوری است؛ اندکی مهربان تر باشیم؛ از قدیم ایرانیان در این فصل به حیوانات فرصت زادآوری و  تخم گذاری می دادند، اینک چه شده که اینگونه نامهربان شده ایم.

اکبری پور می گوید: در تمام دنیا هیچکس در فصل بهار شکار نمی کند؛ شکار از پائیز شروع می شود و بصورت قانونی پروانه صادر می شود بطوریکه پارسال چهار هزار و ۵۰۰ پروانه شکار صادر شد و در واقع هیچ مشکلی برای شکار قانونمند وجود ندارد.

گیلان به عنوان خطه ای سرسبز از کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است؛ در گیلان فقط ۹ منطقه حفاظت شده وجود دارد که در آن گونه های گیاهی و جانوری کمیاب و در حال انقراض هم کم نیست.

 

نظر شما
ادامه