کد خبر: ۵۷۴۸۹
تعداد نظرات: ۵ نظر

شاید تصور ما از الاغ، تنها بارکشی و سواری گرفتن است، اما در همین نزدیکی‌ها هستند، جوان‌هایی که از پوست، شیر، مو و فضولات این حیوان کسب درآمد می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بازار، الاغ خواص دارویی و صنعتی فراوانی دارد، که همین امر سبب سودآوری و بهره‌وری اقتصادی بالای پرورش این حیوان شده و در حال حاضر شاهد پرورش حرفه‌ای آن در برخی از کشورهای صنعتی جهان ازجمله چین نیز هستیم.

اکنون چند سالی است، که پرورش این حیوان پرسود در کشور ما نیز رو به رشد و توسعه است و نگهداری از آن صرفاً به بهره‌برداری و استفاده‌های مرتبط با بارکشی محدود نمی‌شود.

الاغ و فواید بسیار مفید آن از دیدگاه علم پزشکی

یک مهندس دام‌پروری در تشریح خواص این حیوان به خبرنگار بازار گفت: تصوراتی که درباره الاغ وجود دارد نقش بار کشی آن است، اما این حیوان دارای فواید بسیار مفیدی از دیدگاه علم پزشکی است که ارزش پرورش آن را چند برابر کرده است.

«حمید سمیعی» بابیان این‌که در طب سنتی به خواص درمانی الاغ توجه فراوانی شده است، گفت: همه ما حداقل یک‌بار نام «عنبر نسارا» به‌عنوان فضولات ماده الاغ را شنیده‌ایم، علاوه بر آن شیر و پوست الاغ دارای خواص درمانی باورنکردنی است.

وی خواص درمانی «عنبرنسارا» را در درمان سینوزیت، ترشحات چرکی و آلرژی مورداشاره قرارداد و اضافه کرد: در حال حاضر متخصصین در پی استفاده از خواص « عنبرنسارا» برای ساخت محلول‌های آنتی‌بیوتیک هستند، اما از دیرباز خواص حاصل از دود کردن این ماده در طب ایرانی شناخته‌شده بوده و مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

پرورش الاغ از سال ۹۵

جالب است، که بدانیم، بیخ گوش پایتخت و در روستای «انجم آباد» رباط‌کریم در ۱۶ کیلومتری تهران و بافاصله حدود ۲۰ دقیقه‌ای از پایتخت چند جوان خوش‌ذوق و خوش‌فکر به پرورش الاغ پرداخته‌اند، که برای آشنایی بیشتر با این فعالیت به مزرعه پرورش الاغ آن‌ها که حدود ۳۰ الاغ را پرورش می‌دهد، رفتیم.

متصدی مزرعه پرورش الاغ « انجم آباد» در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این‌که از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در زمینهٔ تولید محصولات الاغ شروع کرده‌ایم، اظهار داشت: ایده اولیه راه‌اندازی این مزرعه توسط برادر کوچک‌ترم ارائه شد و من هم بدم نیامد، دیدم واقعاً کار خوبی است و آرام‌آرام به‌سوی راه‌اندازی مزرعه پیش رفتیم و هرروز بیشتر از روز قبل آن را توسعه دادیم و اکنون ۳۰ الاغ در مزرعه پرورش می‌دهیم، که البته این تعداد متغیر بوده و کم‌ و زیاد می‌شود.

«فرشاد شهر کن» ادامه داد: ما در گروه خود افراد مجربی داریم، که درزمینهٔ تغذیه مناسب الاغ‌ها فعالیت می‌کنند و شرایط حضور مشتریان در محل مزرعه، بازدید از آن و مشاهده دوشیدن حضوری شیر الاغ را فراهم کرده‌ایم و همچنین برای مشتریان در تمام نقاط شهرستان‌های شهریار، قدس، بهارستان، رباط‌کریم، اسلامشهر، ری و تهران در صورت تمایل به‌صورت رایگان محصولات خود ازجمله شیر الاغ را ارسال می‌کنیم.

وی در خصوص قیمت های محصولات الاغ ها گفت: شیر الاغ در حال حاضر کیلویی ۱۵۰ هزار تومان و نیم کیلو ۸۰ هزار تومان فروخته و عنبرنسارا نیز دانه ای ۱۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می شود.

مسئولان اذیتمان نکنند

تصدی مزرعه پرورش الاغ گفت: محصولات نخستین این مزرعه پرورش الاغ شامل کرم شیر الاغ، شامپو شیر الاغ، صابون شیر الاغ، روغن الاغ و عنبرنسارا است، مشتری‌های شیر الاغ و نیز عنبرنسارا بیشتر از دیگر محصولات است.

شهرکن در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که «چه حمایت‌هایی در سال جهش تولید می‌تواند، سبب رشد مزرعه و افزایش و توسعه تولیدات آن شود؟» گفت: واقعیت آن است، که ما از مسئولان حمایت نمی‌خواهیم، فقط اذیتمان نکنند، این خود حمایت است.

وی اضافه کرد: برای اخذ مجوزها باید وقت بسیاری بگذاریم، تازه از این اداره مجوز می‌گیریم، مرحله بعد و اداره بعد شروع می‌شود، عملاً وقتی برای کار روی حیوانات و تمرکز برای توسعه باقی نمی‌ماند.

پروسه پیچیده دریافت مجوز و دلسردی سرمایه‌گذار

این تولیدکننده بخش کشاورزی اضافه کرد: پروسه دریافت مجوز در کشور ما هر تولیدکننده‌ای را از توسعه منصرف می‌کند، درحالی‌که ما نباید از تولیدکننده بخواهیم، دنبال مجوز برود، باید گروه‌هایی از سوی مسئولان مربوطه بیایند و حمایت کنند، کاستی‌ها را باکمک آن‌ها تأمین کرده و در محل مجوز بدهند.

شهر کن ادامه داد: ما طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در سرداریم، تسهیلات و وام و کمک بلاعوض هم نمی‌خواهیم، اما به دلیل سختی دریافت مجوزهای جدید از توسعه کار منصرف شدیم.

به نظر می‌رسد، «جهش تولید» تنها نیازمند همت و عزم جدی و صرف فعل « خواستن» است و می‌توان، باکم ترین امکانات در این عرصه موفق بود.

از سویی دیگر مسئولان نیز می‌توانند، با حمایت از تولیدکنندگان، به‌ویژه افراد خلاق که در عرصه تولید وارد شدند، نه‌تنها به دل گرمی آن‌ها کمک کند، که شاهد تحقق جهش تولید بوده و ایجاد انگیزه در سایرین منجر شود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
6
یکی از راههایی پول در آوردن،استفاده از حماقت دیگران است.
تا احمق در جهان است مفلس در نمی ماند.
آخر پهن خر دود میکنی که مریضیت خوب بشه؟!!
شیر الاغ
روغن بنفشه!
پاسخ ها
دانشجویphd دانشگاه شهید چمران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
کاملا درست میفرمایید!
انواع و اقسام تجارت در دنیای جدید مرسوم است که همه مبتنی بر حماقت مشتریان است
چند درصد محتویات تولیدات هالیوود فقط مختص احمق هاست؟
رقم هایی در بازار مکاره امروز جهان مدرن رد و بدل میشه که آدم از بیان نوع تجارتش شرم میکنه
دامپزشک
| Germany |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
ان دسته از تولیدات هالیوود که مختص احمق هاست جنبه تفریحی داره و شامل مخاطرات بهداشتی و سلامت نمیشه
اینجا پراید هم هفتاد میلیون هست ولی مختص احمق ها نیست بلکه اجبار فضایی هست که مردم درمانده را به سوی حماقت برده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
بجای این حرف یه کم مطالعه داشته باش
ببین تو دنیا چی میگذره
ناشناس
|
Finland
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
1
مجوزتولیدسرگین الاغ تازه بدون مجوزهم باشه بهتره
واقعاکه تولیدددد
نظر شما
ادامه