کد خبر: ۵۷۵۵

حکیم مهر - رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی نهاده‌های تولید، واردات بی رویه شیر خشک و مشخص نبودن وضعیت یارانه شیر گفت: نگرانی دامداران از کاهش قیمت پایه خرید شیر خام بیشتر شده است.

احمد مقدسی گفت: در حالی که قیمت نهاده‌های تولید محصولات دامپروری از 3 سال قبل روند صعودی به خود گرفته و قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر خام به 600 تومان افزایش یافته، کاهش قیمت پایه خرید این محصول از 500 به 450 تومان در چند سال اخیر، واردات بی رویه شیر خشک در قالب مکمل‌های غذایی و ابهام در پرداخت یارانه شیر نگرانی تولید‌کنندگان را موجب شده است.
رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران با اشاره به آغاز مشکلات شیر از ابتدای سال 88 گفت: واردات بی رویه شیر خشک در حالی تشدید شده که میزان تولید شیر 6 میلیون و700 هزار تن و ظرفیت تولید آن 10 میلیون تن است همچنین بر اساس استانداردهای جهانی میانگین مصرف لبنیات 240 کیلوگرم، آمریکا و اروپا 300 کیلوگرم و میانگین مصرف جهانی این محصولات 150 کیلوگرم است اما سرانه مصرف مواد لبنی در کشور 33 کیلوگرم بوده و با حذف یارانه شیر این میزان کاهش خواهد یافت.
وی با بیان این که اکنون حدود 2 میلیون تن شیر یارانه‌ای جذب کارخانه‌های لبنی شده و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود، گفت: در صورت حذف یارانه شیر این میزان شیر تولیدی در بازار سرگردان شده و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و سرانه پایین مصرف شیر و لبنیات در کشور، نابودی بیشتر صنعت دامپروری را شاهد خواهیم بود. گرچه اعلام شده در صورت تصویب کار‌گروه تحول اقتصادی، یارانه شیر به دامداری‌های پرداخت خواهد شد و حتی خواستار ارایه ضوابط اجرایی آن توسط دامداری‌ها شده‌اند، اما هنوز چیزی مشخص نیست.
مقدسی با بیان این که دولت باید برای افزایش میزان مصرف شیر و مواد لبنی انگیزه ایجاد کند، افزود: از آنجا که دامداران قادر به نگهداری شیر خام تولیدی نیستند کاهش خرید شیر توسط کارخانه‌های لبنی زمینه سوء استفاده این کارخانه‌ها برای کاهش بیشتر قیمت را فراهم ساخته و مسئولان نیز راهکاری برای رفع این مشکل ندارند.
رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران افزود: خرید شیر خام به نرخ تضمینی راهکار رفع مشکلات کنونی دامپروری‌ها برای خروج از بن بست کنونی است اما با گذشت 3 سال از مطرح شدن، این طرح هنوز اجرایی نشده است طرحی که در صورت اجرای از سوء استفاده کارخانه‌های لبنی برای کاهش نرخ پایه خرید شیر خام نیز جلوگیری خواهد کرد.
مقدسی واردات بی رویه گوشت قرمز و دام زنده را از دیگر مشکلاتی دانست که در شکل‌گیری مشکلات کنونی صنعت دامپروری موثر بوده و افزود: واردات سالانه 60 تا 90 هزار تن گوشت قرمز در حالی صورت می‌گیرد که به گفته مسئولان در تولید گوشت قرمز خودکفا شده‌ایم. طی سال گذشته 922 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شده که با احتساب سرانه مصرف 13 کیلو و 170 گرمی در کشورمان و استاندارد 12 کیلوگرمی مصرف جهانی، این میزان تولید جوابگوی نیاز بازار داخلی خواهد بود با این وجود انگیزه واردات بی رویه گوشت قرمز و دام زنده مشخص نیست.

 

 

نظر شما
ادامه