کد خبر: ۵۷۵۷۷

یک متخصص عفونی، ۱۵ درصد موارد را دارای علائم ریوی همچون تنگی نفس و سرفه دانست و بیان کرد: در ماه های اخیر که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، مواردی هم مبتلا به فاسیولا بودند، زیرا به واسطه ایجاد علائم ریوی امکان اشتباه وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر آیدین پورکاظمی» با بیان اینکه بیماری فاسیولا (فاسیولاهپاتیکا) در قسمت های خاصی از دنیا وجود دارد، اظهار کرد: فاسیولا در ایران یک بیماری بومی بوده که در مناطق شمالی به ویژه گیلان با توجه به شرایط اقلیمی وجود دارد. همچنین در بخش هایی از حوزه مدیترانه، اسپانیا، ایتالیا و آمریکای جنوب مشاهده می شود.

وی عامل بیماری فاسیولا را یک کرم دانست که به صورت انگل وارد بدن انسان می شود و افزود: این انگل در داخل کبد جای می گیرد و تولید مثل و تخم ریزی می کند و از طریق مدفوع دفع می شود.

مدیر گروه علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، چرخه زندگی انگل فاسیولا را دوگانه دانست و تصریح کرد: این انگل در داخل بدن یک حلزون وجود دارد و سپس وارد بدن انسان یا حیوانات گیاهخوار مانند گاو و گوسفند و بز شده و مجددا دفع می شود. در واقع اگر متاسرکرهای ذره بینی فاسیولا (لاروها) خود را به یک محیط آبی برسانند، به برگ گیاهان آبزی می چسبند و اگر این گیاهان به صورت خام و نشسته مصرف شوند، متاسرکرها وارد بدن شده و از طریق روده ها جذب می شوند و بعد از رساندن خود به کبد، به کرم بالغ تبدیل می شوند.

این متخصص بیماری های عفونی، سبزی جات محلی گیلان مانند چوچاق و خالی واش که در محیط های آبی هستند و توت فرهنگی که روی گِل قرار می گیرد را مستعد آلودگی دانست و بیان کرد: مصرف آب آلوده هم می تواند عامل ایجادکننده بیماری فاسیولا باشد.

وی با اشاره به شیوع بیماری فاسیولا در دو فصل بهار و پاییز، عنوان کرد: این بیماری دارای دوره کمون است، یعنی از زمانی که آلودگی وارد بدن می شود تا زمانی که علائم بروز می کند چند روز، چند هفته یا چند ماه طول می کشد. البته علائم اولیه بیماری غیر اختصاصی بوده و شامل احساس درد در ناحیه شکم به ویژه ناحیه فوقانی و معده می شود، اما به تدریج درد بیشتر شده و همراه با تب و لرز و تعریق است.

پورکاظمی، با بیان اینکه بروز علائم پوستی مانند خارش و کهیر نیز می تواند نشانه آلوده شدن به فاسیولا باشد، گفت: علائم فاسیولا در فاز اول حدود دو تا چهار ماه آرام آرام ادامه می یابد و سپس خود به خود فروکش می کند، اما در مناطق بومی مانند گیلان که این بیماری شناخته شده است، خیلی زود تشخیص داده می شود.

وی ۱۵ درصد موارد را دارای علائم ریوی همچون تنگی نفس و سرفه دانست و بیان کرد: در ماه های اخیر که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، مواردی هم مبتلا به فاسیولا بودند، زیرا به واسطه ایجاد علائم ریوی امکان اشتباه وجود دارد.

این متخصص بیماری های عفونی، فاز مزمن بیماری را بدون علائم دانست و اضافه کرد: در این حالت کرم های بالغ در داخل کبد ماه ها و حتی سال ها تکثیر پیدا می کنند و به تدریج به کبد آسیب می زنند، اما خوشبختانه در گیلان مرحله دیررسی نداشتیم و مردم باید آگاهی های لازم را داشته باشند.

مدیر گروه علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، عدم مصرف سبزی جات را بهترین راه جلوگیری از ابتلا به فاسیولا دانست و متذکر شد: نمی توانیم خودمان را از منابع و املاح و ویتامین های سرشار سبزی جات محروم کنیم لذا توصیه می شود سبزی جات را پخته مصرف کنید، زیرا حرارت بالا موجب از بین رفتن متاسرکرها می شود.

وی با تاکید بر لزوم شست وشوی سبزی جات خام با آب و مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی، خاطرنشان کرد: بعد از شست وشو و پاک شدن گِل و لای، سبزی جات را در محلول یک به چهار سرکه و آب به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا متاسرکرها نابود شوند.

پورکاظمی، منجمد کردن را یکی دیگر از روش های اثرگذار به ویژه برای سبزی جات محلی گیلان دانست و یادآور شد: بعد از شست وشو و قرار دادن در محلول رقیق شده سرکه و آب و خرد کردن چوچاق و نعناع(نمک سبز)، به مدت پنج روز آنها را در داخل فریزر قرار دهید و سپس مصرف کنید.

وی با بیان اینکه برای آبیاری سبزی جات خانگی حتما از آب لوله کشی استفاده شود، گفت: توت فرهنگی ها را نیز بعد از شست وشو به مدت سه ثانیه در آب جوش و بلافاصله در آب سرد قرار دهید تا علاوه بر پاکسازی، طعم و مزه خودش را حفظ کند.

نظر شما
ادامه