سمفونی وزارت جهاد کشاورزی برای طلوع شکوه و دیپلماسی سلامت در سازمان دامپزشکی
دکتر جواد شایانخواه
پس از گذشت لحظات نفسگیر در واپسین سالهای آخر دولت تدبیر و امید و نداشتن وزیر در وزارتخانه جهاد کشاورزی و پس از رأی اعتماد به دکتر خاوازی و مشخص شدن وزیر در اردیبهشت ماه سال 99، در یکی از اتاقهای وزارتخانه جهاد کشاورزی قرعهی تغییرات مدیریتی در رأس آن، به نام سازمان دامپزشکی افتاد. این قرعه به نام کسی جز دکتر علیصفر ماکنعلی نبود.
چرایی و اهداف این انتصاب بیشتر به کدامین کارکرد سازمان دامپزشکی تاکید داشته است!؟
آیا انتصاب معنادار دکتر ماکنعلی می تواند به نوعی فرصت و نگاه تازه برای عزت و شکوه این سازمان مهجور باشد!
خواستههای پرسنل این مجموعه و در کنار آن واحدهای تحت نظارت آن در بخش خصوصی چیست؟
هرچه است، میتوان این انتصاب را در نوع خود جالب توجه دانست که ایشان را می توان گزینه ای فراجناحی، فراسازمانی، چهره ای کاریزماتیک علمی و سازمانی، دارای حسن شهرت و سوابق بین المللی دانست که از بین تمامی گزینه های روی میز وزیر، نماد کامل دیپلماسی بین دستگاهی و وزارت خانه ای و فصل الخطاب در حوزه های تخصصی و بهداشتی در این سازمان دانست که جزو اولین انتصاب های کلیدی وزارت خانه جهاد کشاورزی پس از رای اعتماد به جناب دکتر خاوزای توسط مجلس شورای اسلامی بوده است که کلید حساس ترین و زیرساختی ترین مجموعه خود را به دستان دکتر علیصفر ماکنعلی سپرده است.
بارها شنیده ایم که می گویند، جهانی فکر کنیم و منطقه ای عمل کنیم که سوابق مدیریتی و چهره بین المللی دکتر ماکنعلی گواه این انتخاب توسط وزیر بوده است. می گویند که چرخش نخبگان مدیریتی و علمی کشور در پست های کلیدی و و حساس دولتی کشور در وزارت خانه ها و زیر مجموعه های آنها گاها مشاهده نشده و یا وجود خارجی ندارد؛ شنیده شده است که انتخاب ها و و انتصابات مسولین سازمان بر اساس سلایق سیاسی و نه علمی در اولویت و همسو با دولت ها انجام می پذیرد، ولی به جرات می توان اظهار داشت پس از چندین مرتبه تغییرات مدیریتی در سنوات گذشته در راس این سازمان به تعداد انگشتان یک دست بوده که معاون سازمان دامپزشکی به عنوان مدیر مجموعهی کلان سازمان دامپزشکی کشور به جای مدیر قبلی منصوب شود و که این موضوع را می توان در هویت و ساختار کاریزماتیک دکتر ماکنعلی جستجو کرد که توانسته است گوی رقابت از سایر رقبا برباید و حتی معارفه خود را در سازمان خود برگزیند و شکوه و عزت را دوباره به سازمان مظلوم و مهجور دامپزشکی برگرداند که در سنوات گذشته تمامی انتصابات و معارفه های ریاست سازمان، بی سر وصدا و گاها در سکوت خبری در اتاقی در وزارت خانه جهاد بدون حضور کارکنان سازمان دامپزشکی برگزار می گردید، که این انتصاب نشان داد که حتی در اوضاع و شرایط حاصل از بیماری کرونا در کشور با حضور کارکنان ستادی این انتصاب با قدرت تمام در داخل خانواده دامپزشکی در ساختمان سازمان دامپزشکی صورت پذیرفت که آن را می توان چراغ سبز وزارت خانه کشاورزی به سازمان دامپزشکی در جهت پویایی و طلایه داری در بین تمامی مجموعه این وزارت خانه دانست که از این نظر قابل تفسیر است.
یکی دیگر از ویژگی های این انتصاب را می توان به قدرت علمی و بینظیر دکتر ماکنعلی و دولت در سایه بودن ایشان در مدیران قبلی از حیث و شعور علمی چه در نهان و چه آشکار بوده است که آمادگی ایشان را برای ماموریت های مهم و خطیر و لابی گری جهت احقاق حقوق کارکنان و واحدهای تحت نظارت را با دولت راه دشوار پیش روی این سازمان را صدچندان نموده است.
اخیرا غیر از حکم انتصاب ریاست سازمان دامپزشکی، حکم دیگری به عنوان رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور توسط وزیر جهاد کشاورزی به دکتر ماکنعلی ابلاغ شده است که نشان می دهد ایشان یک از چهره های اصلی و راهبردی در این وزارت خانه است که می تواند حامی و نگهبان و چشم سلامت امنیت غذایی کشور باشد و که گویای این موضوع است که تولید در این وزارت خانه بدون داشتن شرایط بهداشتی و مراقبت های لازم هیچگونه ارزشی نداشته و همگی باید در خدمت سازمان دامپزشکی باشند که داشتن هر تولید و غذای سالمی توسط زیرمجموعه ها و واحدهای تولیدی تابع این وزارت خانه نیازمند به نظارت بهداشتی این سازمان است.
علی ایهاالحال برخی از خواسته های سازمانی نیز که می تواند راهگشا و تسریع در روند خدمت به کارکنان این سازمان و واحدهای تحت نظارت در ادامه مسئولیت ایشان می باشد، به شرح ذیل است:
1. تعیین تکلیف تسری و در صورت اجرای آن، توزیع عادلانه و ضرایب آن در جهت احقاق و جلوگیری از تبعیض
2. جلوگیری از هرگونه تنش داخلی یا خارج از سازمانی و ادارت تابعه و زیر مجموعه های آن و تنش زدایی از آنها و برخورد با مسببن
3. برخورد با هرگونه باند بازی و مهره چینی های سازمان یافته در انتصابات مجموعه ها و ادارات تابعه که سبب تضعیف کل مجموعه می گردد.
4. ایجاد تفکر، مشورت جمعی و ایجاد اتاق و کارگروه های تخصصی با حضور فعالین در آن حوزه و مدیران مربوطه جهت تسریع در روند دستورالعمل نویسی و یا به تفسیر دستورالعمل ها و مشکلات و جمع بندی آنها و ارایه راهکارها
5. کمک به وضعیت رفاهی کارکنان جهت ایجاد انگیزه و پویایی بیشتر منابع انسانی آن سازمان
6. تعیین تکلیف پرداختی حق محرومیت از مطب پرسنل سازمانی در جهت ایجاد شفافیت سازمانی
7. نگرش عادلانه در پرداختی ها، مزایا و... از حیث فنی بودن یا ستادی (اداری) شغلی و خطرپذیری شغلی در بین کارکنان سازمان اعم از دکتر و سایر رده ها
8. راه اندازی سیستم و سامانه شکایات، پیشنهادات و انتقادات مستقیم به شخص رئیس سازمان بدون واسطه و همینطور ملاقات با ارباب رجوع و کارکنان در روزهای تعیین شده در طول هفته
9. مساعدت جهت تعیین تکلیف و ابلاغ اجرای ماده 19 فی مابین کارفرما و کارپذیر (دکترا و سایر رده) که متضمن سلامت و امنیت غذایی جامعه است.
10. ایجاد بازنگری در برخی از قوانین و دستوالعمل های دست و پا گیر در جهت احقاق حقوق تولیدکنندگان با توجه به شرایط زمان و مکان
11. ابلاغ افزایش درآمدهای ناشی از ماده 14 سازمان دامپزشکی به واحدهای تولید در جهت پرداخت به کارکنان یا استفاده از آن در امر پیشگیری از بیماری ها
12. همیاری گرفتن از رسانه های تصویری و شنیداری و مجازی جهت خروج از گمنامی خودخواسته سازمانی و شناساندن این سازمان به عموم جامعه و ایجاد فضای باز رسانه ای جهت انتقال نقدها و پیشنهادات به مسولین رده بالای سازمانی و استانی
13. کمک به تسریع صادرات واحدهای تولیدی در جهت ارزآوری در سال جهش تولید به کشور با حفظ شرایط بهداشتی و همینطور واردات اقلام ضروری و نیاز اصلی تولیدکنندگان در کمترین زمان ممکن با حداقل بوروکراسی اداری با حفظ اولویت بهدشتی و رقابت سالم در فضای باز واردات با حداقل هزینه جهت ارسال به مصرف کننده نهایی
14. جلوگیری از ایجاد و طراحی سامانه های بدون پشتوانه و کار کارشناسی و بدون انجام کار آزمایشی که علاوه بر حیف و میل بین المال سبب زمان بر بودن درخواست ها و نارضایتی تولیدکننده را به همراه خواهد داشت.
15. بازنگری در خصوص تعرفه های سالیانه دامپزشکی مطابق با شرایط اقتصادی کشور با کارگروه ها و کمیته تخصصی مسئولین بخش خصوصی و نمایندگان آنها جهت تعرفه گذاری و سپس ابلاغ به آنها جهت جلوگیری از قانون گریزی از تعرفه ها
16. استفاده از مدیران باتجربه و علمی در بخش های مختلف سازمانی و ادارات تابعه باتوجه به وظایف سازمانی بدون گرایشات سیاسی و...
17. پیگیری و تبادل و انتقال مشکلات کارکنان در بحث پرداختی ها و مزایا، جذب و موافقت با استخدام های جدید و سایر حوزه های کارکردی سازمانی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت همیاری در اینخصوص
18. پیگیری تبدیل وضعیت کارکنان 89 به قرارداد کار مشخص با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه
19. احیاء موسسه رازی در جهت تاکید بر توان و تولیدات داخلی و همینطور واحدهای تولیدی مطابق اصل 44 به مانند گذشته
20. شناسایی نقاط فسادزا و گلوگاه های آنها در سازمان و ادارات تابعه از طریق حراست و پیشگیری از فساد
21. جلوگیری و پرهیز از اعمال دستورالعمل های سلیقه ای و و جزیره ای در استان ها و ابلاغ دستورالعمل واحد به آنها از طریق سازمان و در صورت لزوم استانی عمل نمودن با تشخیص و هماهنگی سازمان، بصورت استانی اجرایی گردد.
در پایان بر همگی لازم است به فال نیک به این انتصاب بنگرند و با چشم باز و بصیرت علمی و پرسنلی در جهت یاری رساندن به ایشان در نیل به تحقق اهداف سازمانی و جامعه دامپزشکی عمل نموده که حس آرمان گرایی و مطالبه گری دکتر ماکنعلی می تواند چراغ راه آینده و امید به آینده روشن باشد که حامل بشارت آن شعر زیبای که سروده شده است خبری است خبری در راه است ...