کد خبر: ۵۷۶۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، بهترین و مهم‌ترین راهکار کنترل بیماری پوستی لمپی‌اسکین را مبارزه با حشرات از طریق سم‌پاشی بدن و جایگاه‌های نگهداری آنها دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، «دکتر خوبیار مشایخی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان با بیان اینکه بیماری پوستی لمپی‌اسکین درمان قطعی ندارد و با واکسیناسیون، رعایت اصول قرنطینه و بهداشتی می‌توان از بروز و انتشار آن جلوگیری کرد، افزود: بی‌شک، کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مستلزم همکاری دامداران است تا خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بیماری‌ها به حداقل برسد.

مشایخی با اشاره به اینکه لمپی اسکین یک بیماری ویروسی با ابتلا بالا است، ادامه داد: از جمله عوارض این بیماری در دام‌های سنگین کاهش تولید شیر، سقط، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب پوستی است که در صورت عدم مراقبت های لازم از دام بیمار در حدود 3 درصد موارد منجر به مرگ می شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می‌شوند، تصریح کرد: به همین خاطر نگرانی برای دامداران و افرادی که در تماس با دام هستند، وجود ندارد. این در حالی است که مهم‌ترین عامل در انتشار این بیماری، گزش حشرات و پشه‌ها بوده و وزش باد نیز در جابه‌جایی حشرات و پشه‌ها تاثیرگذار است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان خاطرنشان کرد: لازم است دامداران برای کنترل و مبارزه بهتر با بیماری، نسبت به رعایت دقیق اصول بهداشتی و امنیت زیستی در واحد خود توجه کرده و همچنین همکاری را لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته و خودشان نیز نسبت به کنترل حشرات از طریق سمپاشی های متوالی به فاصله حدود دو هفته اقدام نمایند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
0
دستورالعمل oie به وضوح اعلام نموده است که سم پاشی هیچگونه تاثیر معنی داری در کاهش رخداد لمپی اسکین ندارد. درواقع oie عملیات سمپاشی را به عنوان راهکار کنترلی این بیماری قبول ندارد و تاثیر آنرا تنها در کاهش التهاب فضاهای سیاسی و اجتماعی می داند.
نظر شما
ادامه