کد خبر: ۵۷۶۴۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سه راس گوزن زرد ایرانی که از گوه‌های ارزشمند و کمیاب است در پارک وحش اراک زاده شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «رضا میرزایی» روز شنبه افزود: گوزن زرد ایرانی در زمره خانواده گوزن زرد اروپایی است که در معرض خطر انقراض قرار دارد واین گونه کمیاب‌از نظر جثه بزرگتر از شوکا بو کوچک‌تر از مارال است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین اخبار اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت گوزن زرد ایرانی در رده معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و تولد این بره گوزن‌ها حائز ارزش ویژه‌ زیست‌محیطی  است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد:  پارک وحش اراک شرایط نگهداری مطلوبی را  از گونه کمیاب گوزن زرد ایرانی مهیا کرده است.

میرزایی با بیان اینکه وضعیت گوزن‌های تازه متولد شده مناسب است توضیح داد: طول عمر این گونه گوزن ایرانی در طبیعت هشت سال و در شرایط نگهداری محصور به ۱۵ سال  می‌رسد.

پارک حیات وحش اراک در سال ۱۳۷۴ در فضایی به وسعت ۳۲ هکتار ایجاد شده که ۹ هکتار از آن به نگهداری حیوانات اختصاص یافته است و در این پارک  ۴۶ گونه در قالب ۴۶۰ قطعه حیوان نگهداری می‌شود.

در پارک وحش اراک گونه‌های نادر از جمله گوزن زرد ایرانی، قوچ و میش، شیر، خرس و عقاب در ۴۰ قفس و ۶ فضای باز حیات وحش نگهداری می‌شوند.

۳۶۳ گونه جانوری در استان مرکزی شناسایی شده که ۶۵ گونه آن پستاندار، ۲۲۲گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، ۱۷ گونه ماهی و چهار گونه دوزیست است.

این استان به‌دلیل بهره مندی از اقلیم متنوع دشت، کوهستان، کویر و تالاب تنوع زیستی بالایی دارد به طوری که سومین رتبه تنوع زیستی کشور را دارد.

استان مرکزی با حدود یک و هشت دهم درصد از کل مساحت کشور ۲۷ درصد پستانداران، ۴۰ درصد گونه پرندگان و ۱۴ درصد گونه های گیاهی کشور را دارا است.

 
نظر شما
ادامه