کد خبر: ۵۷۶۴۹

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری به ویژه در زمان مصرف سبزیجات محلی، گفت: گیلانیان باید سبزی‌های محلی را خشک کرده یا سه ثانیه جوشانده و یا در محلول آب و سرکه سفید برای مدت ۱۵ دقیقه قرار دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر آبتین حیدرزاده» پیش از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری فاسیولا در گیلان، اظهار کرد: تاکنون ۳۳ گیلانی به صورت قطعی به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی گفت: احتمال دارد این تعداد با تأیید آزمایش به ۴۹ نفر دیگر افزایش یابد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با بیان اینکه عمدتا مبتلایان به بیماری فاسیولا مربوط به شهر رشت است، افزود: البته لازم به ذکر است که تاکنون کسی به دلیل این بیماری در مراکز درمانی استان گیلان بستری نشده است.

حیدرزاده با تأکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری به ویژه در زمان مصرف سبزیجات محلی، بیان کرد: گیلانیان باید سبزی‌های محلی را خشک کرده یا سه ثانیه جوشانده و یا در محلول آب و سرکه سفید برای مدت ۱۵ دقیقه قرار دهند.

وی با اشاره به وجود روان آب‌ها در گیلان و احتمال استفاده برخی از خانواده‌ها از آن به عنوان اب شرب، تأکید کرد: خانواده‌ها نباید از روان آب‌ها و یا آب‌های سطحی قبل از جوشاندن آن استفاده کرد.

حیدرزاده به سیر پیگیری، تشخیص و درمان مبتلایان به بیماری فاسیولا در گیلان، تصریح کرد: با کمک آزمایشگاه رفرانس دانشکده بهداشت دانشگاه تهران، دانشکده پزشکی رشت و مرکز بهداشت استان مشغول پیگیری بیماران در استان هستیم.

وی با هشدار به دامداران استان گیلان، افزود: تمام کشاورزان و دامداران گیلانی به توصیه سازمان دامپزشکی توجه کرده و برای کم کردن تخم انگل فاسیولا در محیط‌زیست استان، دام‌های کوچک و بزرگ خود را سالی دو بار با داروهایی که سازمان دامپزشکی توصیه می‌کند، درمان ضد انگل کنند.

نظر شما
ادامه