کد خبر: ۵۷۶۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

شبکه دامپزشکی شهرستان قاینات به دامداران در خصوص شیوع بیماری کزاز علفی در گله های آزاد چر هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی قاینات، «دکتر رضا محمودی» رئیس شبکه دامپزشکی قاینات اظهار داشت: بیماری کزاز علفی یا هایپومگنزمیا، یکی از بیماری های متابولیک در گوسفند و گاو می باشد که بدلیل کاهش منیزیم خون رخ می دهد. متعاقب افزایش باران های فصلی و نزولات آسمانی در ماه های اخیر در شهرستان قاین و با توجه به آبدار بودن علوفه ها در مراتع، در برخی از مناطق شهرستان قاینات این بیماری مشاهده شده است.

وی ادامه داد: عنصر منیزیم از عناصر ضروری و مهم در متابولیسم بدن می باشد که می بایست بصورت روزانه از طریق خوراک تامین گردد. علوفه های تازه و پر آب بهاری در مراتع نو رسته با توجه به کمبود منیزیم میتوانند در گوسفندانی که در این مراتع چرا می کنند ایجاد بیماری کند.

دکتر محمودی در خصوص علائم این بیماری گفت: خشکی حرکات، عدم تعادل و برگشتگی سر، افزایش صدای قلب، اسپاسم یا گرفتگی عضلات پاها، لرزش ماهیچه ای و حساسیت یا تحریک پذیری شدید اشاره نمود که در صورت عدم درمان منجر به مرگ نیز خواهد شد. از راههای درمان این بیماری می توان به استفاده از مکملهای درمانی دارای کلسیم و منیزیم بصورت توامان و تزریق منیزیم توسط دامپزشک مجرب در دامهای بدحال اشاره کرد.

دکتر محمودی در پایان به کلیه دامداران توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلای گوسفندان به این بیماری در فصل بهار می بایست از تغذیه کمکی دستی کنسانتره و همچنین استفاده از مکمل های خوراکی حاوی منیزیم در هنگام چرای گله در این مزارع استفاده کرد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Vet
|
Mauritius
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
1
مکمل های این سندروم متابولیکی در داروخانه های دامپزشکی موجود است. ( گرس تتانی)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
0
0
حکیم مهر قرار نیست اطلاعیه یکی از شهرستانهای خراسان جنوبی در این خبرگزاری درج شود!!
نظر شما
ادامه