کد خبر: ۵۷۶۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان روزانه توان تولید ۳۵۰ تن شربت الکل را دارد، گفت: هنوز محموله ای از ذرت های تاریخ گذشته بندر امام خمینی (ره) برای تولید الکل به سایر استان ها از جمله اصفهان وارد نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسن قاضی عسگر» درباره اینکه پیش از این بحث صادرات محموله ذرت های آلوده مطرح بود، اما نیاز کشور به تامین الکل موجب تغییر نظر مسئولان شد، اظهار کرد: بحث ذرت های آلوده و تاریخ مصرف گذشته و ورود آنها به سایر استان ها از زمان شیوع ویروس کرونا آغاز شد، چراکه کشور نیاز به تولید ماده اولیه الکل داشت.

وی با بیان اینکه در ابتدا تولید الکل از ملات چغندر قند بود که پیشتر مورد استفاده برای خوراک دام بود، مطرح شد که در مجموع برای استفاده الکل مناسب نبود، تصریح کرد: در شرایط موجود اعلام شد که می توان از ذرت های نامنطبق موجود در کشور برای تولید ماده اولیه الکل استفاده کنیم، اما با بررسی های موجود مشخص شد که بین اداره کل استاندارد، دامپزشکی تهران و جنوب اختلاف نظر وجود دارد و برخی ذرت ها را مطابق با استاندارد و برخی غیراستاندارد می دانند، بنابراین تعیین تکلیف و بررسی این مسئله بر عهده اصفهان گذاشته شد.

ریجکت شدن ۲۱ هزار تن ذرت آلوده 

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری اصفهان اشاره به بررسی ذرت های غیرمنطبق توسط یک تیم تخصصی از اصفهان، با یک تیم تخصصی، گفت: کارشناسان اصفهانی از انبارها مختلف که حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت داشتند بازدید کردند و قرار شد اعلام کنند ذرت موجود در هر انبار جهت چه کاری مورد استفاده قرار گیرد.

وی توضیح داد: در بازدیدهای صورت گرفته حدود ۲۱ هزار تن ذرت غیرمنطبق به علت آلوده بودن ریجکت شد که تنها جهت تولید کود درختان غیرمثمر قابل استفاده بود.

قاضی عسگر ادامه داد: در آنالیز بقیه ذرت ها براساس اصول علمی و روش های نمونه برداری مشخص شد که این ذرت ها نه تنها آلوده نیستند و آفلاتوکسین آن زیر حدمجاز است، بلکه مطابق با استانداردهای اروپایی، برای خوراک دام قابل استفاده است، اما به دلیل اینکه تاریخ مصرف این ذرت ها گذشته بود، توصیه شد خوراک دام نشود و تنها جهت تولید الکل مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کارشناسان اصفهانی گزارش این موضوع را در کمیته ای در تهران نهایی و به دفتر ریاست جمهوری ارجاع دادند که در این زمان وظیفه اصفهان در حوزه بررسی به اتمام رسید.

صادرات ذرت های غیرمنطبق تصمیم غلطی بود

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری اصفهان درباره برخی صحبت ها نسبت به حمل این ذرت ها از بندر امام خمینی (ره) به سایر استان ها، تاکید کرد: چنین موضوعی صحت ندارد؛ اما به دلیل اینکه ذرت های غیرمنطبق چندین صاحب دارد، مطابق با برخی تصمیمات غلط، بخشی از آن برای خوراک دام به کشورهای همسایه و همچنین مصر صادر شد.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل غلط بودن این تصمیم، مانع این کار شدیم، چراکه نه تنها اشتغال داخل را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه می توان از آن جهت تولید الکل استفاده کرد، تصریح کرد: براین اساس مسئولیت این کار با توجه به تجربه قبلی در تولید به «بخش شیمیایی صنایع دفاع» واگذار و همچنین قرار شد این محموله ذرت در هر نقطه ای از کشور که ظرفیت مناسب تولید الکل دارد، ارسال شود، اما به دلیل اینکه هنوز با صاحبان بار این ذرت ها به جمع بندی نهایی نرسیده اند بنابراین هنوز هیچ محموله ای به استان ها ارسال نشده است.

ذرت های منقضی شده خوراک دام نمی شود

قاضی عسگر با اشاره به اینکه ذرت های موجود از لحاظ سم آفلاتوکسین آلودگی ندارند و برای تولید الکل قابل استفاده است، گفت: متاسفانه برخی افراد کم تخصص با جوسازی منجر به خطر افتادن منابع ملی شده اند، همچنین برخی افراد ناآگاه تصمیم به صادرات این محموله ذرت گرفتند.

وی تصریح کرد: محموله ذرت های تاریخ مصرف گذشته به هیچ عنوان مورد مصرف خوراک دام قرار نخواهد گرفت و طبق اصول علمی در هر منطقه ای از کشور که توان تولید الکل دارد مورد استفاده قرار گیرد، همچنین قرار است بعد از آزمایش از پسماند جامد این ذرت ها، با آگاهی کامل از این محموله ها استفاده شود.

توان تولید روزانه ۳۵۰ تن شربت الکل در اصفهان

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان روزانه توان تولید ۳۵۰ تن شربت الکل را دارد، گفت: این شربت در کارخانه های الکل سازی تبدیل به الکل صنعتی می شود، البته هنوز به دلیل مسائل مالی با صاحبان بار برای انتقال محموله ذرت های تاریخ مصرف گذشته به توافق نرسیده اند.

وی با تاکید بر اینکه پسماند جامد این ذرت ها برای کارهای دیگر قابل استفاده است، توضیح داد: در دنیا به دلیل رایج بودن صادرات غله و ایجاد مشکلاتی از این دست، روش های علمی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد، اما در ایران برخی تنها به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
0
0
آره، حتماً
تا حالا که نصفش رو رد کردین!!!
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
0
0
اینقدر اما و اگر ازمایشات ساختکی انجام میدن تا بگن همه ذرتها برای انسان هم خوبه وه برسه دام پفک کنید بدید بخوریم
نظر شما
ادامه