کد خبر: ۵۷۷۰

حکیم مهر - با وجود انتشار خبر شیوع تب برفکی در استان مرکزی و کرمان، رییس هیات تحقیق و تفحص از واردات دام زنده، از بروز این بیماری در کشور اظهار بی اطلاعی کرد.

رییس هیات تحقیق و تفحص از واردات دام زنده با اعلام این مطلب گفت: تاکنون گزارشی از شیوع بیماری تب برفکی در استان مرکزی و کرمان به هیات تحقیق و تفحص ارسال نشده است.

احمدعلی کیخا افزود: هرچند نمی توان منکر واردات دام زنده به کشور شد، اما هنوز گزارشی مبتنی بر آلوده بودن دامهای ارسالی به داخل کشور از سوی مراجع ناظر بر سلامت دامهای وارداتی به اعضای هیات تحقیق و تفحص از واردات دام زنده نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از واردات دام زنده در طول پنج ماه شروع به کار این هیات، فراخوانی به همه دستگاههای تابعه ارسال کرده و پس از آن از دستگاههای متولی خواسته است چگونگی روند قرنطینه دامهای وارداتی و فرمولاسیون نظارت سلامت بر دامها را به این هیات ارسال کنند.

کیخا ادامه داد: هرچند احتمال شیوع تب برفکی سال گذشته به علت واردات دام از پاکستان و از مسیر سیستان و بلوچستان به کشور برای این هیات هیچ وقت محرز نشد، اما از آنجایی که از مبادی غیر رسمی نیز دام زنده به کشور وارد می شود، نمی توان از شیوع این بیماری خطرناک در واحدهای دامداری چشم پوشی کرد.

وی تصریح کرد: بیماری تب برفکی که سال گذشته در استانهای مرکزی کشور شیوع پیدا کرد، باعث از بین رفتن تعداد قابل توجهی از دامهای سبک و سنگین دامداریها شد که زیرساختهای تولید شیر و گوشت در کشور را متزلزل کرده است.

 شیوع تب برفکی تایید نشد

مدیر مرکز همکاریهای امور دام (مهاد) نیز در این خصوص گفت: هرچند گزارشهای غیر رسمی از شیوع آلودگی از دامداریها به گوش می رسد، اما هنوز نمی توان با قاطعیت از بروز این بیماری در دامداریها سخن گفت.

دکتر محمدجواد وکیل گیلانی افزود: واردات دام زنده و لاشه همواره با خطراتی نظیر شیوع انواع بیماریها همراه است که نمی توان با قاطعیت از بروز آن جلوگیری کرد، اما مادامی که گزارشات رسمی شیوع این بیماری را تایید نکند، نباید موجبات نگرانی دامداران را فراهم کرد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه